خبرهای داغ:
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تجدیدنظر در نظام بانکی کشور برای رونق اقتصاد گفت: دولت در مقوله اقتصاد در جایی که باید باشد نیست و جایی که نباید باشد هست؛ در حالی که وظیفه دولت حرکت در مسیر سیاستگذاری است.
کد خبر: ۸۷۴۵۲۹۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری ظهر امروز در مراسم جلوه‌هایی از اقدام و عمل که در بخش خلجستان برگزار شد، با اشاره به اتکاء کشور به نفت در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: اتکاء کشور به یک محصول مشکلاتی را در پی دارد؛ نفتی که کم و زیاد کردن آن به دست ما نیست و اگرچه اوپک بخش عمده نفت دنیا را تأمین می‌کند و به ظاهر تعیین قیمت‌ها در اختیار آن است اما در باطن این‌گونه نیست و مبنای قیمت‌گذاری برنت و شمال است.

وی با اشاره به نقش غرب در تعیین قیمت و شاخص‌های فروش نفت افزود: این مطلب یعنی اینکه نفت ما باید به هر قیمتی که آن‌ها تعیین می‌کنند فروخته شود و هر مسیری که آن‌ها تعیین می‌کنند ما باید بر مبنای آن حرکت کنیم.

* صنایع بزرگ در تولید و اشتغال صنعتی نقش زیادی ندارند
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص‌ها و الزامات اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: برخی اقتصاد مقاومتی را معادل اقتصاد ریاضتی در اروپا می‌دانند در حالی که اقتصاد مقاومتی به این معناست که اگر وابستگی مالی، اقتصادی، علمی به بیگانه داریم باید دست خود را از زیر سلطه آنان بیرون بکشیم و به توانمندی‌های خود متکی باشیم.

وی با اشاره به مبانی اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: عمده‌ترین اصل و کلیدواژه اقتصاد مقاومتی رفع اتکاء به نفت است و ما در این زمینه باید در سیاست‌های خود در بخش تولید و اقتصاد تجدیدنظر کنیم.

ذوالنوری با تأکید بر اینکه نیاز داریم در موضوع تولیدات داخلی و اقتصاد روستا تجدیدنظر کنیم، افزود: صنایع کوچک کشور دچار مشکل هستند؛ صنایع بزرگ در تولید و اشتغال صنعتی نقش زیادی ندارند و معمولاً ماشین محور هستند، مگر اینکه تولید مواد اولیه داشته باشند، در حالی که اتکاء صنایع کوچک و متوسط بر نیروی انسانی است و باید حمایت بیشتری از این صنایع شود.

وی با اشاره به وجود بیش از 8 میلیون بیکار واقعی در کشور گفت: فرد روستایی که عمدتاً در تابستان تمام محصولش جمع می‌شود و در طول سال کاری ندارد که انجام بدهد بیکار محسوب می‌شود و باید مشکل این قشر جامعه نیز حل شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با به‌کارگیری ابتکاراتی مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد، افزود: در کشور ما شرایط بسیار مساعدی برای گسترش کشاورزی وجود دارد و باید از این قابلیت بهره گرفت و سطح تولیدات را افزایش داد.

وی لزوم توجه به اقتصاد روستا برای جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت آن را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز به دلیل وضع نابسامان و تأسف بار سیستم بانکی می‌بینیم کالای چینی و ترکیه‌ای بیشترین بازار را در کشور در اختیار دارند و تولیدکننده داخلی ورشکسته می‌شود.

* تولیدکنندگان خارجی با وام‌های بدون بهره و سود کم فعالیت می‌کنند
ذوالنوری ادامه داد: شرایط تولیدکنندگان خارجی به شکلی است که با وام‌های بدون بهره و سود کم فعالیت می‌کنند و توان صادراتی خوبی پیدا می‌کنند اما یک صنعت کوچک در کشور ما مجبور به دریافت وام 26 درصد و پرداخت مالیات و... است و در نهایت سرمایه‌ای در گردش برایش باقی نمی‌ماند و نمی‌تواند روی پا بایستد.

وی با تأکید بر ضرورت تجدید نظر در نظام بانکی کشور برای رونق اقتصاد اذعان کرد: دولت در مقوله اقتصاد در جایی که باید باشد نیست و جایی که نباید باشد هست؛ در حالی که وظیفه دولت حرکت در مسیر سیاستگذاری است و وقتی این مسأله مورد توجه قرار نمی‌گیرد می‌بینیم امسال سیب زمینی گران می‌شود و پیازکاران ورشکسته شده و سال بعد برعکس این امر اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع صرفه جویی شده از محل هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی حامل‌های انرژی قرار بود که در حمل و نقل، تولید و تعاونی‌ها مصرف شود، گفت: اما امروز به درستی این امر صورت نمی‌پذیرد و ما نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی در تعاونی‌ها هستیم.
ارسال نظرات