صادرات 190 میلیون دلار از استان در چهار ماهه نخست امسال
استاندار مرکزی گفت: از مصوبات 21 جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصادمقاومتی تاکنون 40 درصد مصوبات اجرایی شده و مابقی مصوبات از اختیارات استان خارج بوده است.
کد خبر: ۸۷۴۵۲۶۱
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمود زمانی قمی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اراک برگزار شد، با اشاره به شرایط حاصل از برجام در بخش صنعت استان گفت: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که بعد از برجام در زمینه حل مسائل اقتصادی و بررسی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل توانست گام‌های موثری را بردارد.

وی از روند بررسی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان ابراز خرسندی کرد و گفت: مشکلات واحدهای دارای مشکل تا حدی در استان حل شده و برخی دیگر از واحدها نیز به کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در مرکز معرفی شدند.

استاندار مرکزی با اشاره به پتانسیل‌های موجود استان گفت: استان مرکزی بیش از توان و ظرفیت خود درآمدزایی و تولید دارد، تولید 24 درصد از بنزین کشور در این استان بیانگر این واقعیت است.

زمانی‌قمی باز در سخنان خود با اشاره به وضعیت صنعت استان در سنوات گذشته گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان از سال 85 تا 92 تعطیل شده بودند همچنین تحریم‌ها هم مزید بر علت شده بود و این امر را تسریع بخشید.

وی افزود: به سبب تعطیلی واحدهای تولیدی شاهد بودیم که 3400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش صنعت استان خسارت دید و منجر به بیکاری 15 هزار کارگر در استان شد.

استاندار مرکزی نتایج حاصل از جلسات ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این جلسات مصوبات خوبی دیده شد که 40 درصد این مصوبات اجرایی شده است و آنچه از این مصوبات مانده است به خاطر مشکل قانونی است که در حوزه اختیارات استان نیست از این‌رو به کارگروه ملی ارجاع و رایزنی‌های لازم برای این امر صورت گرفته است.

زمانی‌قمی با اشاره به میزان صادرات استان در چهار ماهه نخست امسال گفت: استان مرکزی در چهار ماهه نخست امسال 190 میلیون دلار صادرات و 86 میلیون دلار وارادت داشته است که بخش عمده وادرات مربوط به مواد اولیه تولیدی مورد نیاز واحدهای تولیدی استان بوده است.

وی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در استان را در پس از برجام موفق برشمرد و افزود: در حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز کارهای بزرگی تحقق یافته از جمله در حوزه تولید برق، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در شهر ساوه با سرمایه گذاری شرکت بلژیکی نهایی شده و سرمایه گذاری در طرح صنعتی دیگری نیز در دلیجان با آلمانی‌ها توافق شده، همچنین پالایشگاه پلاسمای خون با سرمایه‌گذاری خارجی در زرندیه احداث می‌شود که با احداث آن از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

استاندار مرکزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات واگن پارس اراک گفت: عدم وصول بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت از دولت و لغو قرارداد یک طرفه این شرکت با کوبا، واردات انواع واگن نو و کارکرده به کشور و عدم حمایت از تولید این شرکت و همچنین عدم امکان استفاده از تسهیلات فاینانس به خریداران داخلی واگن از شرکت واگن پارس مشکل اصلی این شرکت است.

زمانی‌قمی ادامه داد: اخذ موافقت سازمان مالیاتی کشور با بخشش جرایم، اخذ موافقت و مصوبه ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید به منظور تخصیص 50 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و مکاتبات با دستگاه‌های مختلف به منظور استفاده از ظرفیت این شرکت تاکنون در استان بخشی از اقدامات صورت گرفته بوده است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو، استمهال و تقسیط بدهی‌های مالیاتی به میزان 15 میلیارد ریال انجام شده، بیان داشت: تقسیط بدهی‌های تأمین اجتماعی به میزان 82 میلیارد ریال و تقسیط 3 میلیارد ریالی بدهی‌های آب، برق و گاز تاکنون در زمینه رفع مشکلات این شرکت در استان انجام شده است.

وی به مشکلات شرکت هپکو اشاره کرد و گفت: تمدید قرارداد 400 دستگاه لودر توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا پایان سال، تحقق مصوبه کارگروه ملی مبنی بر 450 میلیارد ریال تسهیلات در زمینه رفع مشکلات این شرکت باید مورد توجه و حمایت دولت قرار گیرد.

زمانی‌قمی با اشاره به مشکلات موجود در شرکت آذرآب تصریح کرد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل در این شرکت کمبود سرمایه در گردش، بدهی‌های معوقه مالیاتی، حقوق کارکنان و مشکلاتی با تأمین اجتماعی است؛ به منظور حل برخی از مشکلات این شرکت تاکنون توانسته‌ایم موافقت امور مالیاتی به منظور تخفیف مالیات سال‌های 92 و 93 به میزان 14 میلیارد ریال و تقسیط بدهی‌های تأمین اجتماعی را انجام دهیم.

استاندار مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود در این شرکت تقسیط 10 میلیارد ریال بدهی مالیاتی سال‌های 94 و 95 توسط امور مالیاتی برای این شرکت باید در دستور کار قرار گیرد و امیدواریم دولت رفع مشکلات این واحدها را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات