ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با «بسیج»:

قدرت چانه زنی دفاع از منابع نفتی ایران افزایش پیدا کند

ابراهیم کارخانه‌ای گفت: وزارت نفت ، اعضای تیم انرژی ایران باید سیاست هوشمندانه را در پیش بگیرند و از قدرت چانه زنی و رایزنی بیشتری برخوردار شوند تا بتوانند از منابع ملی در مجامع جهانی دفاع کنند.
کد خبر: ۸۷۴۴۸۵۲
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به کارشکنی عربستان در نشست الجزایر مبنی بر عدم اجرای فریز نفتی و اینکه در این شرایط اعضای دیپلماسی انرژی ایران  چه برخوردی داشته باشند تا در قیمت نفت تاثیر گذار باشند اظهار داشت: آنچه مسلم است ایران از جمله کشورهایی است که رتبه برتری در منابع ذخیره‌ای نفت و گاز جهان را در اختیار دارد؛ پیش بینی‌های صورت گرفته  در منابع نفتی نشان می‌دهد که مساله انرژی  از سال 2025 به بعد به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین چالش‌های جهانی خواهد بود که کشورهای جهان با آن روبرو هستند لذا در سال‌های آینده میزان نیاز و  وابستگی کشورها به منابع نفتی افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اعضای دیپلماسی انرژی باید محدودیت ذخایری نفتی را در نظر داشته باشند افزود: ایران باید بتواند با در نظر گرفتن اهداف و تصمیمات خاص استراتژیک در حوزه منابع نفت و انرژی  توجه بیشتری به این مطلب داشته باشد که باید جایگاه اول ذخایر انرژی را حفظ شود.

کارخانه‌ای با اشاره‌ به اینکه قراردادهای نفتی جدید از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: مدت زمان قراردادهای جدید حداقل 25  سال مطرح شده است که اگر محاسبه  کنیم مشخص می‌شود این قراردادها عملا به زمانی برمی‌گردد که دنیا نیازمند منابع انرژی است؛  لذا سطحی نگری اعضای دیپلماسی انرژی، منجر به هدر رفت منابع انرژی تجدی پذیر خواهد شد.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: ذخایر انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است باید در معادلات نفتی در طی تمام مراحل تولید تا  استخراج ،آینده کشور مد نظر قرار بگیرد.

وی اذعان داشت: وزارت نفت ، اعضای تیم  انرژی ایران باید برخورد هوشمندانه را در پیش بگیرند و از قدرت چانه زنی و رایزنی بیشتری برخوردار شوند تا بتوانند از منابع ملی در مجامع جهانی دفاع کنند.

کارخانه‌ای تصریح کرد: امروزه، نفت سلاحی در دست کشورهایی همچون  آمریکا و عربستان  قرار دارد و مصمم هستند از اهرم نفتی علیه کشورهای ناهمسوی اهداف خود بکار بگیرند که جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود از اینرو تولیدات نفتی خود را افزایش دهند تا بتوانند ایران را در معادلات ننفتی حذف کنند.

وی در خاتمه افزود:  باید تیم دیپلماسی نفتی ایران  نقاط ضعف اعم از بی‌تدبیری‌های سه سال گذشته را  جبران کند، ضعف مدیریتی در رایزنی تعاملات نفتی باعث شده است  تا وضعیت نفت ایران در معادلات نفتی جهانی در سه سال گذشته رو به افول برود لذا الزامی است در این شرایط اعضای دیپلمات انرژی با درایت و هوشمندی نسبت به طرح فریز نفتی برخورد کرده ؛ توطئه‌های نفتی عربستان علیه ایران را بیشتر رصد نمایند و با بکاربردن تدابیر ویژه امنیتی و دفاعی و حقوقی از حقوق نفتی ملت ایران در آینده دفاع کنند و موجب نشوند ذخایر نفتی ایران روبه کاهش برود.

ارسال نظرات