خبرهای داغ:
عضو سابق مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بانکداری بدون ربا در کمیسیون اقتصادی مجلس نهم آماده بود؛ اما فشارهای بسیاری از بیرون مجلس وارد و بر روی رفتار اعضای کمیسیون تأثیرگذار شد تا این کمیسیون به حد نصاب نرسد.
کد خبر: ۸۷۴۴۷۲۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
چرا طرح بانکداری بدون ربا در مجلس نهم به تصویب نرسید؟
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگاران، به موضوع عدم تصویب طرح بانکداری بدون ربا در مجلس نهم اشاره کرد و گفت: قریب به دو سال مانده به پایان دوره مجلس نهم، کارگروه طرح بانکداری بدون ربا، نسخه اولیه این طرح را برای دریافت فوریت به صحن مجلس ارائه کرد که در فروردین سال 1394 به تصویب رسید و امید داشتیم که بتوانیم آن را در همان مجلس نهایی و به تصویب برسانیم.

*برای تصویب طرح بانکداری بدون ربا با تهاجم روبرو شدیم
وی ادامه داد: اما با تهاجمی از سوی برخی از دست اندرکاران بانکداری روبرو شدیم؛ حمله ای که ما را وادار کرد با احتیاط قدم برداشته و میدان را باز بگذاریم تا تمام مباحث و اشکالات، مطرح شده و صاحب نظران، نظرات خود را بیان کنند که در این راستا فرصت قابل توجهی را برای شنیدن دیدگاه ها از سوی کارشناسان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صاحب نظران دانشگاهی قرار دادیم.

عضو سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که با جمع بندی انجام شده، فرصت کافی وجود داشت تا در مجلس نهم به تصویب برسد، ابراز داشت: کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح را به هیأت رئیسه ارائه کرد تا پس از اصلاحات به صورت اصل 85 قانون اساسی مورد بحث قرار گیرد که خوشبختانه اعضای مجلس نیز رأی بالایی دادند؛ اما با اعتراضات گسترده از سیستم بانکی و غیر سیستم بانکی مواجه شده و سخن آنان این بود که چرا عجله می کنید و بگذارید در مجلس بعدی بررسی شود؛ اما بیان کردیم که همه چیز آماده است و یک دوره در کمیسیون اقتصادی مجلس بر روی آن کار شده است؛ بنابراین می تواند به نتیجه برسد.

*تأکید آیت الله العظمی مکارم بر تصویب طرح بانکداری بدون ربا در مجلس نهم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان ساخت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز اعلام کردند که در همین دوره تصویب کنید و نگران بودند  که اگر به دوره بعدی برسد، احیانا به محاق برود.

*مواجهه با آبستراکسیون یا نصاب شکنی
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: پس از این اعتراضات، به نوعی با «آبستراکسیون یا نصاب ‌شکنی» در کمیسیون اقتصادی مواجه شدیم؛ چراکه برخی برای مجلس جدید رأی نیاورده و استقبالی نداشتند و برخی دیگر نیز که رأی آوردند، پیشنهاد دوره بعد را دادند که در هر صورت، عدد اعضای کمیسیون به دو سوم نصاب نرسید و این طرح باقی ماند.

*تأثیرگذاری فشارهای بیرونی بر رفتار اعضای کمیسیون اقتصاد
این کارشناس اقتصاد یادآور شد: به واقع، کار در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده بود؛ اما فشارهای بسیاری از بیرون مجلس وارد و بر روی رفتار اعضای کمیسیون تأثیرگذار بود.
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم تصریح کرد: اگر این طرح در مجلس تصویب و در نظام بانکی کشور اجرایی می شد، بسیار امیدوار بودیم که بسیاری از مشکلات بانکاری امروز حل شود.

*امضای 230 نفر از نمایندگان مجلس دهم زیر طرح بانکداری بدون ربا
عضو سابق مجلس شورای اسلامی در پایان و در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح در مجلس دهم در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ بیان داشت: خوشبختانه 230 نفر از نمایندگان، مجدد این طرح را امضاء نموده و امروز در کمیسیون اقتصاد در دستور کار است.

ارسال نظرات