در پاسخ به گلایه های روستائیان چالطرخان؛

بخشدار قلعه نو قول رسیدگی به مشکلات مردم روستای چالطرخان داد

خبرگزاری بسیج: ساکنان روستای چالطرخان از مشکلات قطعی برق، نبود آب آشامیدنی سالم، نداشتن فضای سبز و پارک، جولان سگ های ولگرد در سطح روستا و ضعف دهیاری و شورای روستا به خاطر کمبود امکانات و عدم پیگیری مشکلات و برگشت دادن بودجه روستا به بخشداری قلعه نو گلایه دارند.
کد خبر: ۸۷۴۴۲۲۸
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ روستای چالطرخان، در 16 کیلومتری شهرستان ری قرار دارد، این روستای تاریخی، مشکلاتی به قدمت تاریخ دارد. در ابتدای ورودی روستا هیچ تابلوی راهنما وجود ندارد و بعد از عبور از یک سه راهی که زمین های اطراف آن زیر کشت ذرت رفته بود، نشانی روستا را از تنها ساختمانی که دفتر معاملات ملکی است و در سر تقاطع قرار دارد می پرسم و متوجه می شوم که از روستا عبور کرده ام، دور می زنم و به سمت روستا بر می گردم.

تعدادی از روستائیان وقتی متوجه می شوند که در حال عکس گرفتن از پارک کودک کنار نانوایی بربری هستم، کنجکاو شده و به طرف من می آیند. اولین سئوال آنها این است که آقا برای کجا عکس می گیری؟ می گویم: با یکی از اهالی روستا به طور اتفاقی در شهرداری منطقه آشنا شدم. او مشکلات این منطقه را برایم تعریف کرد و من قول دادم برای پیگیری موضوع و تهیه گزارش به روستا بیایم.

روستائیان داغ دلشان تازه شده و به بیان نابسامانی ها و مشکلات خود می پردازند؛ قطعی برق، کمبود آب شرب سالم، پرسه زدن گله سگ های ولگرد بخصوص در شب ها، نبود روشنایی و تاریکی معابر و مشکلات فضای آموزشی، حرف دل همه آنها بود.

 یکی از آن ها اظهار می دارد: ورودی چالطرخان در شان مردم این روستا نیست؛ نمای ورودی روستا زشت و بد منظره است؛ علاوه بر آن تابلویی برای معرفی در ورودی روستا وجود ندارد، کامیون های حمل زباله و نخاله های ساختمانی هم، ضایعات خود را در اطراف جاده منتهی به روستا و در زمین های کشاورزی تخلیه می کنند. دهیاری و شورا حتی یک تابلوی هشدار دهنده و اخطاری در طول مسیر نصب نمی کنند که راننده های متخلف نخاله های ساختمانی را در حاشیه راه تخلیه نکنند.

یکی از روستائیان می گوید: اگر مسئولان روستا بر ساخت و ساز ها و خروج نخاله های ساختمانی املاکی که در حال تعمیر و بازسازی و یا احداث است، نظارت داشته باشند، و مشخصات راننده ای را که برای حمل بار وارد روستا می شود ثبت کنند و بر خروج کامیون نظارت داشته باشند این اتفاق نمی افتد و در صورت تخلف راننده ها و تخلیه نخاله های ساختمانی در حریم راه به راحتی می توانند آنها را شناسایی و با آنان برخورد کنند.

آنها می گویند: امکانات این روستا در حد صفر است چرا که با وجود 300 خانوار، فقط دو مغازه بقالی در اینجا فعالیت می کند. بارها افرادی اقدام به راه اندازی مغازه های میوه فروشی و سایر صنوف کرده اند اما دهیاری جلوی پای آنها سنگ اندازی می کند. مردم برای خرید میوه مجبورند به بخش قلعه نو بروند.

یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات مردم این روستا آب آشامیدنی آنها است. مدتی است که آب روستا به طور مکرر قطع می شود و بعد از وصل شدن جریان آب، تا مدتی آب موجود در لوله ها گل آلود است و این موضوع موجب شده لوله های آب رسوب بگیرد و مشکلات دیگری برای اهالی ایجاد شده است. آنها اظهار می دارند: فشار آب بسیار پایین است، کسانی که تمکن مالی دارند از پمپ استفاده می کنند و آنهایی هم که وضع مالی خوبی ندارند مجبورند با فشار پایین آب بسازند.

یکی از مردان روستا از وجود سگ های ولگرد در سطح کوچه اظهار نگرانی می کند و می گوید: از ساعت 9 شب به بعد کوچه ها در قرق سگ های ولگرد است و هیچ کس جرات نمی کند از خانه اش خارج شود؛ او ادامه می دهد: یک شب فرزند خرسال من وقتی از خانه بیرون می آید، یک قلاده سگ با جثه ای بزرگ از پشت یک ماشین بیرون می آید و رو در رو با او مواجه می شود. پسرم از ترس زبانش بند آمده بود؛ او می افزاید، آن شب پسرم تا صبح 5-6 بار جایش را خیس کرد و ازبس اضطراب داشت نمی توانست راحت بخوابد.

وی با انتقاد از مسئولان به خاطر دستور خروج دام ها از داخل روستا، می گوید:   روستائیان مجبور شدند دام ها را از روستا خارج کرده و دور از محل زندگی شان نگهداری کنند، اما آنهایی که امکانات و زمین برای انتقال و استقرار دام های خود خارج از روستا را نداشتند مجبور به فروش دام هایشان شدند و دامداری را جمع کرده و به کارهای خدماتی و کارگری می پردازند. او ادامه می دهد: بعد از اجرای این بخشنامه، به جای گله های گوسفند، گله های سگ وارد روستا شده است.

اهالی می گویند در کل روستا دو باب پارک وجود دارد که یکی از آن ها ویژه کودکان است و در زمینی به وسعت حدود 30 مترمربع فقط 2 دستگاه سرسره و تاپ دارد و پارک دیگر در حاشیه جنوب شرق روستا قرار دارد که زمین آن شنی و نامناسب بوده و تا کنون چند نفر از بچه ها در این محل مصدوم شده اند.

یکی از اهالی می گوید: دهیار باید از خود گذشته باشد و برای رفاه مردم روستا به آب و آتش بزند و با مقام های بالا دست خود برای گرفتن حق مردم درگیر شود، از اتاق کارش بیرون بیاید و به داد مردم برسد. اما دهیار در سرمای 16 درجه زیر کولرگازی دلش نمی خواهد از دفتر کار خود بیرون بیاید. دهیاری به مردم اجازه فعالیت صنفی نمی دهد و می گوید: سهمیه تجاری تمام شده اما انباری خانه خودش را تبدیل به تجاری می کند   

یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به اینکه فقط یک مدرسه مقطع ابتدایی در روستای چالطرخان وجود دارد؛ از مختلط بودن دانش آموزان دختر و پسر اظهار نگرانی کرده و می گوید: این مدرسه پنج کلاسه برای هر دوره ابتدایی یک کلاس دارد دانش آموز کلاس پنجم و ششم همه بزرگ هستند و دیگر کودک نیستند. با توجه به در دسترس بودن گوشی های تلفن همراه پیشرفته، سایت های مختلف اینترنتی، فضای مجازی و بلوغ زودرس جوانان، شایسته نیست که دختر و پسر زیر سقف یک کلاس درس بخوانند. وی ادامه می دهد: دهیاری سالنی در کنار حسینیه برای برگزاری مراسم بزرگداشت اموات ساخته است که اگر کسی فوت کرد، مردم در آنجا مراسم بگیرند و بعد از مراسم راحت بروند و در سالن غذا بخورند؛ در صورتی که باید به جای این کار به فکر ساخت مدرسه باشند؛ آنها به جای اینکه به فکر زنده ها باشند به فکر مردن مردم هستند.

یکی از روستائیان با بیان اینکه در همه روستاها پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز در می آید، می گوید: دهیاری به خاطر اینکه هر روز مجبور نباشد پرچم را بر افراشته کند، از ساخت جایگاه و گرفتن پرچم از بخشداری طفره می رود.

روستای عشق آباد هشت کیلومتر دورتر از چالطرخان است اما پرچم دارد، آژانس تاکسی سرویس، چهار مغازه نانوایی و میوه فروشی دارد؛ یکی از مهاجران افغان     درخواست دایر کردن مغازه میوه فروشی کرده بود اما دهیاری اجازه فعالیت به او نداد در صورتی که اکثر مهاجران افغان کارت سلامت و بهداشت دارند. ایده مسئولان روستا این است که وقتی کسی از دنیا رفت، قبر آماده باشد و بعد از خاکسپاری، مسجد، نهار و سالن ختم آماده باشد.در حالی که 50 دانش آموز صبح به صبح باید با یک دستگاه مینی بوس برای تحصیل به قلعه نو بروند.

 وی می افزاد: من به جای اینکه هر ماه 100 هزار تومان هزینه کرایه سرویس بدهم راضی هستم دو برابر آن را پرداخت کنم اما فرزندم در اینجا درس بخواند و در راه و نیمه راه نباشد.

   یکی از روستائیان با اشاره به قطعی پی در پی برق در روستا می گوید: حدود یکصد کارخانه در شهرک صنعتی موزائیک سازان عشق آباد مشغول فعالیت هستند که همگی به همراه 4 روستا و یک مجتمع دامداری از یک شبکه برق استفاده می کنند اما یک ایستگاه تقویت فشار در این مسیر وجود ندارد و فشاری که به شبکه وارد می شود باعث شده که برق روستا دائما قطع شود.   

 زمان قطع برق 4-5 ساعت طول می کشد و در گرمای تابستان سالمندان و کودکان در رنج و عذاب هستند.

 پاسخ بخشدار قلعه نو به سئوالات روستائیان چالطرخان

 برای پیگیری مشکلات روستای چالطرخان سراغ بخشدار قلعه نو می روم؛ ایمان قربانی، بخشدار قلعه نو با اشاره به اینکه در دفتر او به روی همه مردم بخش و روستاهای قلعه نو باز است، می گوید: من خادم مردم هستم و از روزی که این مسئولیت را پذیرفته ام دیدارهای مردمی را به عنوان اولویت اول خود در دستور کار قرار داده ام و به همین منظور روزهایی را برای دیدارهای مردمی اختصاص داده ام. وی تاکید کرد: در راستای رفاه حال روستائیان، برای بررسی مشکلات و درخواست های این عزیزان، برنامه ریزی می کنیم که هر هفته یا دوهفته یک بار با حضور در یکی از روستاهای بخش، با مردم این روستاها دیدار داشته باشیم. به همین منظور برای حضور در روستاهای هدف، از قبل اطلاع رسانی می کنیم و در مسجد روستا حضور پیدا می کنیم و مردم می توانند مشکلات خود را مطرح کنند. علاوه بر این هر کس هر مشکلی دارد می تواند به طور مستقیم به دفتر بخشداری مراجعه کند و ما به طور جدی پیگیر خواست شهروندان و روستائیان بخش هستیم و تا رسیدن به نتیجه مطلوب امور مردم را پیگیری می کنیم.

 وی در ارتباط با موضوع قطع آب آشامیدنی روستای چالطرخان، اظهار داشت: لوله آبی که از چالطرخان به عشق آباد می رود بر اثر حادثه دچار ترکیدگی شده بود که از طریق آبفا به مراجع قضایی شکایت کردیم که موضوع را پیگیری کند که کمتر از یک ماه پیش آبفار شبکه آب روستایی به طور شبانه روزی اقدام به برطرف کردن مشکل کردند.

وی ادامه داد: پس از رفع این حادثه، در محل هواناجا در محدوده زمان آباد وخاوران مشکل ترکیدگی جدید لوله بوجود آمد که آن هم رفع شده است.

 قربانی در ارتباط با بحث روشنایی معابر نیز با تاکید بر پیگیری و رفع مشکل روشنایی روستای چالطرخان، خاطر نشان کرد: برق برخی روستاهای ما از طریق شبکه برق غرب شهرستان ری تامین می شود، اما بخش عمده برق روستاهای ما زیر پوشش برق شهرستان قرچک است که به منظور یکپارچه سازی برق قلعه نو با شرکت برق شهرستان ری مکاتبه کردیم و فرماندار شهرستان هم دستور مجزا شدن برق بخش قلعه نو از قرچک را صادر کرده است.

نماینده عالی فرماندار ری در بخش قلعه نو تصریح کرد: نسبت به استقرار دفتر اداره برق شهرستان ری در بخشداری اعلام آمادگی کرده ایم که محلی برای مستقر شدن آنها به منظور رسیدگی و پیگیری امور مردم در اختیار آنها قرار می دهیم تا لازم نباشد مردم برای پیگیری امور مربوط به برق واحد های مسکونی خود مسافت زیادی را طی طریق کنند.

 مهندس قربانی در ارتباط با کمبود فضای آموزشی روستا گفت: برای مقطع ابتدایی   ظرفیت های مورد نیاز موجود بوده و زمینی که در تملک آموزش و پرورش است با کمک دولت و بخشی هم با کمک خیرین ساخته می شود که طبق برنامه زمان بندی ساخته خواهد شد که متاسفانه بهره برداری از آن به مهر امسال نمی رسد و امیدواریم سال آینده در این روستا مدرسه مختلط نداشته باشیم.

 اما در ارتباط با مدارس مقطع متوسطه باید ظرفیت آن فراهم باشد و طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش باید منطقه درخواست دهنده حداقل 90 دانش آموز برای تحصیل در این مقطع داشته باشد تا دبیرستان در آنجا احداث شود. فقط فیروز آباد و قلعه نو با توجه به جمعیت دانش آموزی دارای دبیرستان هستند با این حال در جلسه ای که با دهیار ها داشتیم مقرر شده است در روستاهایی که حتی کمتر از 90 نفر دانش آموز   مقطع متوسطه داشته باشند دبیرستان احداث کنیم.  

 قربانی در ادامه سخنان خود به بحث وجود سگ های ولگرد اشاره کرد و گفت: عمده روستاهای شهرستان ری در حریم شهر تهران قرار دارند که حاشیه این مناطق در محاصره دشت ها و اراضی کشاورزی بوده و باز است، هر چند برای تردد اینگونه حیوانات ایجاد حصار در حاشیه روستا ها با توجه به وسعت منطقه محال است، اما برای رفع این معضل فرماندار شهرستان پیگیری های خوبی با حریم بان شهرداری انجام داده است و تاکید داشته همانگونه که شهرداری بر موضوعات حریم تاکید دارد و مطالبات و عوارض مربوط را اخذ می کند، باید خدماتی هم در ازای آن بدهد.

وی ادامه داد: بحث مشاغل و حیوان های مزاحم یکی از ماموریت های سازمان امور مشاغل شهرداری تهران است که ما بحث جمع آوری و کنترل حیوانات مزاحم و سایر موارد را از شهرداری ناحیه 7 منطقه 20 مطالبه کردیم اما هنوز پاسخی از سوی مسئولان مربوط در شهرداری ارائه نشده است.   

 

ارسال نظرات