سیاست‌های اتحادیه اروپا در نشست براتیسلاوا به چالش کشیده می‌شود؛
کشورهای جنوب اروپا در حال آماده‌سازی استراتژی جدیدی برای رونمایی در اجلاس اتحادیه اروپا در براتیسلاوا در تاریخ ۱۶ سپتامبر هستند که در آن اقدامات ریاضتی تا حدودی تعدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۴۴۱۵۳
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،  در جلسه اعضای اتحادیه اروپا در براتیسلاوا، این کشورها از بروکسل می‌خواهند که استراتژی اقتصادی اتحادیه اروپا، ازجمله اصلاح اقدامات ریاضتی سخت را مورد بازبینی قرار داده و سیاست تجارت مستقل برای کشورهای عضو را به رسمیت بشناسد.

کشورها جنوب اروپا همچنین انتظار دارند که در خصوص مسائلی چون مسئله مهاجرت در این اجلاس گفت‌وگوهای مهم و جدی‌ای صورت بگیرد. بر اساس گزارش این روزنامه روسی، «جنوب اروپا مهم‌ترین منطقه‌ای است که بیشترین صدمه را از سیاست‌های اتحادیه اروپا متحمل شده است به همین دلیل ساختار بلوک اروپایی باید به‌منظور مقابله با نابرابری اجتماعی و سیاسی تغییر پیدا کند. به‌عنوان‌مثال یونان نیازمند تغییر ساختار بدهی‌هایش است و ایتالیا نیز باید سرمایه‌گذاری جدیدی در کل سیستم مالی‌اش انجام دهد.» به گفته یکی از نمایندگان یونانی پارلمان اروپا، «بسیاری از کشورهای حوزه جنوب اروپا، دارای مشکلات در خصوص نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی‌شان هستند.» بر اساس این گزارش، «تمام این مشکلات در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که بوروکراسی اداری در اتحادیه مانع از انجام اصلاحات بزرگ برای اقتصاد کشورهای منطقه جنوب اروپا است.»

هفته گذشته الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان اولین اجلاس سران کشورهای مدیترانه‌ای اروپا را با حضور سران فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، قبرس و مالت برگزار کرد. سیپراس در این اجلاس گفت که کشورهای جنوب اروپا باید گفت‌وگوی سازنده‌ای را با اتحادیه اروپایی آغاز کنند و بدین ترتیب نقش غالب برلین در این اتحادیه را زیر سؤال برد.

وی اضافه کرد که کشورهای حوزه جنوب اروپا موضوعاتی دارند که نیازمند اقدام مشترک است؛ موضوعاتی از قبیل: تحریک رشد اقتصادی، حفظ صلح و ثبات در منطقه و برخورد با بحران مهاجران.

اندیشکده آمریکایی استراتفورد نیز در گزارشی دراین‌باره نوشته است: «جلسه کشورهای جنوب اروپا، بر فاصله عمیق بین کشورهای اروپایی تأکید کرد و مواضع اتخاذشده توسط این کشورها جنجال‌هایی را در کل قاره به وجود می‌آورد.»

این جلسه ازنظر بروکسل به‌عنوان چالشی از جانب این کشورها برای کل اتحادیه اروپا بیان‌شده است. سیپراس در این نشست تأکید کرده است که این اجلاس منافع کشورهای بلوک جنوبی اروپا را به‌خوبی محافظت می‌کند. بااین‌حال به نظر می‌رسد که کشورهای جنوب اروپا چالش‌هایی را در خصوص سیاست‌های دیکته شده توسط برلین و یا بروکسل ایجاد می‌کنند.

تجارت یکی از بهترین فرصت‌ها برای گسترش و رشد در بین کشورهای جنوب اروپا است. به همین دلیل است که بخش گسترده‌ای از کشورهای بلوک جنوب اروپا خواستار برداشته شدن و یا تعلیق تحریم‌های روسیه شده‌اند. به گفته این کشورها، تحریم‌ها تأثیر منفی‌ای بر اقتصاد آن‌ها داشته است.

برای مثال در ابتدای سال جاری پارلمان فرانسه قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور را از تصویب گذراند که بر اساس آن از کشورهای اروپایی خواسته‌شده بود این تحریم‌ها را برداشته و یا از میزان آن بکاهند. اقدامات مشابهی توسط پارلمان یونان و یا پارلمان‌های محلی در ایتالیا نیز صورت گرفته است.

کشورهای جنوب اروپا که نتوانسته‌اند تاکنون سیاسی مالی مستقلی داشته باشند، برای تقویت اقتصاد خود بیشتر بر صادرات متکی هستند. تعلیق روابط اقتصادی و تجاری با روسیه مشکل بزرگی برای اقتصادهای جنوب اروپا است. قبل از به وجود آمدن بحران کریمه، روسیه و ایتالیا روابط اقتصادی خود را گسترش داده بودند. در سال ۲۰۱۳، صادرات ایتالیا به روسیه به ۱۰ میلیارد یورو در سال رسید. بااین‌حال بعد از اعمال شدن تحریم‌ها، این روابط با کاهش ۷۰ درصدی مواجه شد. این مسئله ضربه بزرگی به شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی وارد کرد.

بااین‌حال بر اساس گزارش اندیشکده آمریکایی استراتفورد، کشورهای جنوب اروپا قصد ندارند سیاست‌های کلی اتحادیه اروپایی را در نشست براتیسلاوا با چالش مواجه سازند. بر اساس این گزارش، کشورهای جنوب اروپا برای پیشبرد مواضع خود در نشست آتی در براتیسلاوا نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند، بااین‌حال این بلوک به دلیل ضعف کشورهای عضو در مسائل اقتصادی و سیاسی، شانس کمی برای موفقیت در این زمینه خواهند داشت.

ارسال نظرات