خبرهای داغ:
دبیر قرارگاه رسانه‌ای مقابله با جنگ نرم در گفت‌وگو یی:

دولتمردان در اجرای «سیاست‌های کلی خانواده» از شعارزدگی پرهیز کنند

دبیر قرارگاه رسانه‌ای مقابله با جنگ نرم با بیان اینکه اجرای سیاست‌های کلی خانواده تضمین کننده رشد و تعالی خانواده در کشور است، گفت: دولتمردان به عنوان مجریان قانون با پرهیز از شعار زدگی، گام‌های عملی برای اجرایی شدن این ابلاغیه بردارند.
کد خبر: ۸۷۴۳۹۷۸
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

عشرت شایق در گفت‌وگو یی: با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده توسط مقام معظم رهبری گفت: نهاد مقدس خانواده، به عنوان نخستین هسته نهادهای اجتماعی همواره مورد توجه ادیان الهی خصوصاً دین مبین اسلام بوده و دستورات فراوانی برای حفظ حرمت این نهاد و نقش سازنده آن بیان شده است.

وی ادامه داد: ایجاد تمدن، انتقال مواریث و رشد و شکوفایی انسانیت از طریق این نهاد دنبال شده و سنت‌ها، عقاید و آداب، ویژگی‌های فردی و اجتماعی نیز توسط خانواده به نسل‌های بعدی منتقل شده است.در میان ادیان الهی، اسلام بیشترین دستورات و آموزه‌‌های اخلاقی در مورد نحوه تنظیم روابط افراد در خانواده و همچنین نحوه تعامل خانواده با جامعه در ابعاد مختلف را ارائه کرده و عمل به آن‌ها را از فضایل انسانی برشمرده است.

دبیر قرارگاه رسانه‌ای مقابله با جنگ نرم اظهار داشت: اسلام خانواده را مهمترین و اساسی‌ترین واحد اجتماعی دانسته که بنای آن بر الفت و همدلی استوار گشته و روابط افراد در این آیین بر مؤدت و رحمت پایه گذاری شده است بطوریکه پایه گذاری نهاد خانواده، از محبوب ترین اعمال در پیشگاه خداوند متعال به شمار می‌آید.

شایق تصریح کرد: دین اسلام به عنوان برترین دین برای سعادت و سلامت دنیوی و اخروی انسان‌ها، برنامه‌هایی را قرار داده که تشکیل خانواده از مهمترین آنها است و در این برنامه‌ها، نیازهای طبیعی انسان و شرایط اجتماعی او در همه ابعاد در نظرگرفته شده به طوری‌که افراد تشکیل دهنده خانواده نسبت به هم مسئولیت‌های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، رفتاری، اقتصادی و دینی دارند. از دیدگاه اسلام، اساس زندگی خانوادگی بر محبت و عشق بنا شده و تشکیل خانواده نه تنها خدمت به زن و مرد بلکه به نوعی خدمت به اجتماع نیز محسوب می‌شود چرا که به‌دلیل تعلق خاطر و تعهد اعضای خانواده نسبت به هم، تا حدود زیادی از غلتیدن افراد در دام فساد و تباهی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در یک خانواده تمدن ساز اسلامی، روابط اعضای خانواده نسبت به هم بر مبنای صمیمیت، فداکاری و گذشت است و طرفین براساس صفات عالیه انسانی راه سازگاری با یکدیگر را در پیش گرفته و حتی در موارد بسیاری، رفاه و آسایش همسر و فرزندان را بر خویشتن مقدم می دارند.

شایق افزود: از سوی دیگر شارع مقدس اسلام، اساس زندگی خانوادگی را بر مبنای حقوق متقابل و مسئولیت قرار داده و وظیفه هر یک از اعضای خانواده را نسبت به دیگران معلوم و مشخص کرده است. هر مرد و زن مسلمان وظیفه دارند بنای حیات اجتماعی را در خانواده خود طوری پی ریزی کنند که محیط خانوادگی، محل رشد و تعالی مکارم اخلاقی و انسانی تلقی شود. در آیین اسلام بـرای تـشـکیل خـانـواده موفق، استانداردهایی معرفی شده است که هر قدر ارکان تـشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی و برتری بـرخـوردار خـواهـنـد بـود مانند برخورداری از فضیلت‌ها و ارزش‌های اسلامی و انسانی که در روایات متعدد منقول از معصومین(ع) به عنوان مهمترین ویژگی برای شایستگی زنان و مردان اعلام شده است.

وی ادامه داد: خانواده گوهرى است که آن را باید در جامعه انسانى جستجو کرد چون این گوهر در زن و مرد رشد یافته و با پیوند میان آن ها تکامل پیدا کرده و اوج مى‌گیرد.اما متأسفانه امروزه گوهر گرانبهای خانواده بدلایل مختلف در اکثر جوامع کمیاب و در بعضی جوامع به سمت نایاب شدن سوق پیدا کرده است که اگر بخواهیم به این امر ورود کرده و مشکل و بحران را بررسى کنیم به این نتیجه مى‌رسیم که این ناهنجاری ها ریشه در نوع نگرش به مسأله زن و ارتباط بین زن و مرد دارد.در ایران نیز نهاد مقدس خانواده در اثر کافی نبودن اقدامات فرهنگی و سستی و اهمال کاری نهادهای ذیربط از یکسو و تهاجم فرهنگی از سوی دیگر در حال تضعیف بوده و آثار نامطلوب این موضوع به‌وضوح در جامعه قابل مشاهده و لمس است.هر چند در مبانی دینی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین موضوعه، در مورد اهمیت خانواده و جایگاه آن در جامعه سفارشات و تاکیدات فراوانی شده اما بنظر می‌رسد که اقدامات صورت گرفته نتوانسته انتظارات را برآورده سازد و همین امر موجب شد تا مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی «خانواده» را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمایند که این امر نشان دهنده ارزش و اهمیت نهاد خانواده در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای این سیاست‌ها بر آن تأکید کرد‌ه‌اند خانواده، واحد بنیادی و سنگ‌بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد.

این کارشناس امور زنان افزود: بدیهی است که اجرای صحیح و کامل سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، تا حدود زیادی، تضمین کننده رشد و تعالی نهاد مقدس خانواده در کشور است و ضروری است دولتمردان و دستگاه‌های ذیربط به عنوان مجریان قانون با پرهیز از شعار زدگی، گام‌های عملی برای اجرایی شدن این ابلاغیه بردارند.

وی تصریح کرد: در ابلاغیه مقام معظم رهبری، وظایف قوای سه گانه بطور شفاف مشخص شده و همه موظف هستند وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و گزارش دقیقی از اقدامات خود را به مردم ارائه دهند. دولت به عنوان قوه مجریه باید تمام همت و توان خود را در این راه بکار گیرد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز خلأهای قانونی را برطرف و بر کار دولت نظارت کامل و دقیق داشته باشند.

شایق ادامه داد: قوه قضائیه نیز امور مربوط به خانواده را مورد بازنگری جدی قرار داده و ضمن برخورد با عوامل تضعیف کننده نهاد خانواده، اقدامات ضروری در رابطه با حفظ کیان خانواده به‌خصوص دقت در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به امور خانواده را بیش از گذشته مد نظر قرار دهد.


انتهای پیام/ل


ارسال نظرات