از یک ادعای عجیب و بی‌سابقه؛ ۱۱۰۰ روز گذشت اما همچنان سه وزیر، قانون مبارزه با قاچاق را اجرا نکردند!
مالکی گفت: دولت عزم چندانی برای مبارزه با قاچاق ندارد و حتی جلوی وارداتی که به تولید داخلی آسیب می زند را نمی‌گیرد.
کد خبر: ۸۷۴۳۷۹۰
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  عملکرد دولت یازدهم در سه سال گذشته نشان داده که توجه چندانی نسبت به مسئله مبارزه با قاچاق ندارد. سه تن از وزرای دولت در بدو روی کار آمدن بنای ناسازگاری با قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشتند و عملا تدوین آئین نامه اجرای این قانون را متوقف کردند. این مسئله راه را به جایی کشاند که رهبر معظم انقلاب بارها به دولت در خصوص افزایش واردات قاچاق تذکر دادند و از دولتمردان خواستند تا جلوی از بین رفتن تولید ملی به وسیله قاچاق را بگیرند.

بنا به این گزارش  اما چند ماهی است که دولتمردان ادعایی عجیب در خصوص کاهش قاچاق در سه سال گذشته مطرح می کنند. آنها ادعا می کنند که با عملکردشان واردات قاچاق را از 25 میلیارد دلار به 15 میایارد دلار کاهش دادند. این یعنی دولت 10 میلیارد دلار از واردات قاچاق را کاهش داده است. این در حالی است حسن روحانی و یارانش هیچ توضیحی در خصوص چگونگی کاهش 10 میلیارد دلاری واردات قاچاق نمی دهند و مردم به هیچ وجه این ادعا را در اقتصاد شکور حس نمی کنند. به همین بهانه به سراغ یکی از مسئولان سابق رفیتیم و نظر وی را در خصوص این ادعا جویا شدیم.

در مورد قاچاق هیچ رسمی وجود ندارد

فداحسین مالکی رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز د در خصوص ادعای دولت مبنی بر کاهش 10 میلیارد دلاری آمار قاچاق طی ماه‌های اخیر اظهار کرد: همه می‌دانند که تولید داخلی و اقتصاد کشور که به منافع ملی گره خورده، با معضل قاچاق تهدید می‌شود. این معضلی است که هیچ کس با هر نگرش و خط و خطوطی، نمی‌تواند منکر آن شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد کالاهای قاچاقی که وارد کشور می‌شود هیچ موقع آمار درستی نبوده است. همیشه آمار براساس حدس و گمان بوده است، زمانی صحبت 25 میلیارد دلار بود که هیچ گاه رسما تایید نشد و حتی آمار کالاهای قاچاقی که از گمرک وارد می‌شد، هم در آن محاسبه نشده بود.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: به دلیل متنوع بودن و پراکندگی نقاط مرزی کشورمان بسیاری از کالاهای قاچاقی که از مرزهای مختلف وارد کشور می‌شود جز آمار به حساب نمی‌آید. اگر این آمار را هم حساب کنیم حتی از آمار مبنای 20 تا 25 میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت.

بعضی‌ها با کاهش آمار قاچاق می خواستند بگویند داریم کار می کنیم

مالکی عنوان کرد: بعد از این که مقام معظم رهبری به شدت نگرانی خودشان را نسبت به ورود کالای قاچاق به عنوان مهمترین جریان از بین برنده تولید داخلی و کاهنده اشتغال اعلام کردند، برخی از مسئولین با کاهش دادن آمار قاچاق می‌خواستند نشان دهند که در حال تلاش هستند!

وی بیان کرد: ما منکر تلاش آنها نیستیم، ولی به نظر می‌رسد سامانه‌هایی که در گمرک وجود دارد و از قبل طراحی شده، راه را برای ورود کالاهای قاچاق از مبادی قانونی سخت کرده است. استنباط مسئولین از این سختی این است که قاچاق کم شده، در حالی که مشخص است بر اصل قاچاق اثر خاصی ایجاد نشده است.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به «نسیم آنلاین» تصریح کرد: ما هر چقدر از سیستمهای کنترلی در گمرکات و نقاط مختلف بیشتر استفاده کنیم بسیار خوب است اما فشار قاچاق بر کشور همچنان وجود دارد. اگر به عنوان مثال در گمرک شهید رجایی سامانه‌ای تعبیه َشده و یا سازمان تعزیرات سفت و سخت عمل می کند دلیلی بر این نیست که قاچاق کاهش پیدا کرده است.

مالکی گفت: شاید این ابزارها مسیر قاچاقچی را برای ورود کالاهای قاچاق ناامن کند، ولی قاچاقچی مسیر خودش را پیدا می کند و کالاهای مورد نظر را وارد کشور می کند. آن زمانی که آمار بین 20 تا 25 میلییارد دلار بود کالای قاچاق در کف بازار بود، امروز هم که دولت ادعا می کند 10 میلیارد از آمار قاچاق کم کرده است بازهم کالای قاچاق در سطح جامعه وجود دارد.

چگونه در عرض چند ماه 10 میلیارد از آمار قاچاق کم شد

وی با مطرح کردن سوالی در این زمینه خاطرنشان کرد: سوال ما از مسئولین این است که چه تفاوتی با گذشته ایجاد شده چرا مردم کاهش 10 میلیاردی آمار قاچاق را حس نمی کنند؟ دولتمردان دقیقا به این اشاره نمی کنند که با چه راهکاری موفق به کاهش 10 میلیارد دلاری کالای قاچاق شده اند.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: شاید دلیل این کاهش سامانه ای است که در دولت قبل با همکاری گمرک و بانک مرکزی برای کاهش قاچاق تعبیه شد. اما ما آن زمان هم نگران بودیم که اگر راه قاچاق راه را از گمرک محدود کردیم، برای بقیه نقاط کشور باید چه برنامه داشته باشیم. شروع به کار سامانه ها در گمرک در کاهش قاچاق تاثیر می گذارد اما نه 10 میلیارد دلار!

پذیرفتن ادعای دولت سخت است

مالکی تصریح کرد: پذیرفتن ادعای دولت درباره کاهش 10 میلیارد دلاری آمار قاچاق سخت است، زیرا آنها باید براساس آمار و مستند این مسئله را اثبات کنند. کسی نمی تواند کتمان کند که 70 درصد کالای قاچاق کشور از طریق تهران توزیع می شود، که این مسئله هنوز هم وجود دارد و کم نشده چون کالای قاچاق از جاهای مختلف کشور به تهران می رسد.

وی اظهار کرد: نمی توان عددی را برای میزان کاهش قاچاق اعلام کرد زیرا مبادی ورودی کالاهای قاچاق برای افراد سودجو بسیار متنوع است. اگر دولت مجوزهایی که وزارت صنعت برای واردات صادر می کند را کنترل کند تا تولید داخل آسیب نبیند، خیلی می تواند تاثیر گذار باشد ولی در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص عملکرد دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا گفت: در سه سال گذشته باید سهم دستگاهها را هم در کاهش قاچاق بررسی کرد، به عنوان مثال پیگیری نیروی انتظامی در این مدت بیشتر شده است و حساسیت برخورد با قاچاق را دارد.  دستگاههای تعزیراتی هم بهتر از گذشته عمل کرده اند اما دستگاههای دخیل در امر واردات کار خاصی را برای کاهش قاچاق انجام نداده اند.

مالکی عنوان کرد: در گمرک از زمان دولت گذشته قرار بود سامانه هایی نصب شود که امروز در برخی از گمرکها نصب شده است. قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم که در دولت گذشته تدوین شده تاثیر خود را گذاشته اما آن چیزی که مشخص است یک مبارزه همه جانبه برای مبارزه با قاچاق اتفاق نیفتاده است.

دولت عزم چندانی برای مبارزه با قاچاق ندارد

وی خاطرنشان کرد: دولت عزم چندانی برای مبارزه با قاچاق ندارد و حتی جلوی وارداتی که به تولید داخلی آسیب می زند را نمی‌گیرد. اگر دستگاههای دولتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد روی این موضوع کار کنند که چرا 10 هزار واحد صنعتی ما هنوز تعطیل است، می‌بینند که علتش فروش نرفتن محصولاتشان است.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: وقتی ما از ورود کالاهای که مشابه داخلی آنها را داریم، جلوگیری کنیم خود به خود این کارخانه ها راه می افتند. از همان ابتدای دولت یازدهم عده‌ای از وزرا به دنبال مسکوت نگه داشتن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودند.

برخی از وزرای روحانی نمی‌خواستند قانون مبارزه با قاچاق اجرا شود

مالکی با اشاره به وضعیت قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در دولت قبل قانون در مجلس مصوب شد اما تدوین آئین نامه آن به دولت بعد سپرده شد، تا اگر مشکلاتی در قانون است در آئین نامه جبران شود. برخی از وزرا می خواستند همین قانون را هم اجرا نکنند، اما بخشی از دستگاههای دولتی اراده لازم را برای اجرای این قانون دارند. حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به دنبال این بود که قانون اجرا و آئین نامه آن در دولت مصوب شود.

وی گفت: اگر این قانون به طور کامل اجرا شود و آئین نامه‌های اجرایی آن مصوب شود دستگاه قضایی راحت تر می تواند با قاچاق برخورد کند،  چون هنوز خلا قانون برای برخورد با قاچاق با توجه به قانون گذشته وجود دارد. بنابراین راههای گریزی برای سودجویان اقتصادی در کشور وجود دارد.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: به نظر می رسد بعد از سه سال تدوین آئین نامه اجرایی این قانون در دستور کار دولت قرار گرفته است که امیدواریم آماده شود.

ارسال نظرات