جشنواره بین المللی فیلم مقاومت :

سینمای مقاومت و افق‌های پیش رو

انقلاب اسلامی تبلور آزادی‌خواهی، استبدادستیزی، اسلام‌خواهی؛ و دفاع‌مقدس تجلی استقلال طلبی، استکبار ستیزی و حق طلبی ملت بزرگ ایران است.
کد خبر: ۸۷۴۳۷۸۷
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، ابوالفضل ذوالفقاری - انقلاب اسلامی تبلور آزادی‌خواهی، استبدادستیزی، اسلام‌خواهی؛ و دفاع‌مقدس تجلی استقلال طلبی، استکبار ستیزی و حق طلبی ملت بزرگ ایران است. ملتی که به رهبری امام راحل در برابر استبداد داخلی و استکبار جهانی ایستاد، آزادی را به دست آورد و استقلالش را حفظ کرد و یک قدم از حق خود کوتاه نیامد تا پیروز گردید. اما برای بیان این حقیقت زنده تاریخ چه کردیم؟ آیا توانسته‌ایم این حقیقت را به نسل‌های بعد از خود منتقل کنیم؟!

بدون تردید، نسل انقلاب و دفاع مقدس، نسلی مظلوم است. نسلی که پدیده‌های بزرگ و جهانی را رقم زدند ولی از آن کم گفتند یا هیچ نگفتند. ملت ایران، انقلابی عظیم، تاثیرگذار و جهانی آفرید ولی از عظمت آن هیچ گفته نشد. هشت سال حماسه، ایثار، شهادت و... را خلق کرد ولی سخنی درباره آن به زبان نیاورد. البته هنرمندان و سینماگران این نسل برای به تصویر کشیدن زوایای دفاع مقدس تلاش کرده اند ولی تمام این آثار در برابر این گنج بی پایان و عظمت وصف ناشدنی قطره ای از دریاست. فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ زنده‌ای است که در وجود مردم ایران جاری و ساری است. این واقعیتی غیرقابل انکار و نویدبخش این حقیقت قطعی است که فرهنگ دفاع مقدس همچون فرهنگ عاشورا در آینده جاری و ساری است و نسلهای آینده از سرچشمه آن سیراب می‌شوند.

سینما به عنوان رسانه و ابزاری موثر و مدرن با کارکردهای هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز نقش و جایگاهی بزرگ دارد که تاکنون برای انتشار پیام انقلاب اسلامی استفاده وافی و کافی از آن نشده است.

سینما، پا به پای رشد جامعه در عرصه‌های اجتماعی، مدنی، سیاسی  و اقتصادی کشور جلو نیامده است. انقلاب اسلامی با راهبردهای جدید و با رهنمودهای مقام عظمای ولایت امروز قبله و امید آزادیخواهان جهان است و قله‌های افتخار را در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، فناوری‌های نوین و راهبردهای سیاسی و نظامی و امنیتی فتح کرده و دشمنان زبون را به زانو در آورده است که نمونه‌هایی از آن را در غزه، لبنان، سوریه و عراق شاهد هستیم ولی به نظر می‌رسد سینمای ما از این بلندپروازی جا مانده است. اگرچه تلاش‌های بسیاری هم صورت گرفته است.

جشنواره مقاومت، گامی است اساسی و حرکتی استراتژیک و هدفدار برای ایجاد زمینه ظهور و بروز خلق آثار و تربیت نسل آینده دفاع مقدس، و می‌تواند آینه حقایق و پیش برنده سینمای ارزشی و ملی ما باشد؛ آن هم در مقطعی از تاریخ و در شرایطی که جریانات مقاومتی و حرکت‌های ضداستکباری جهان  از گنجینه فرھنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیراب می‌شود و در این راستا، سینمای مقاومت می‌تواند پرچمدار حق‌طلبان و آزادی‌خواهان جهان باشد و سنگ بنای یک جریان سینمایی جهانی مبتنی بر ایدئولوژی ضد استکباری و ضد صهیونیستی را پایه‌ریزی نماید، و پایگاه و پناهگاهی باشد برای همه صداهای مستقل و فریادهایی که در خفقان امپراطوری رسانه‌های امپریالیستی و صهیونیسم خاموش شده اند.

رسالت بزرگ هنرمندان و سینماگران متعهد این است که اجازه ندهند با غفلت‌ها و تنگ نظری‌ها این حقیقت تاثیرگذار و جهانی مغفول واقع شد.

وقتی عنوان مقاومت بر جبین جشنواره دفاع مقدس نقش بسته است بار مسئولیت این حرکت ریشه دار را سنگین و سترگ می‌سازد. این جشنواره باید نگاهی داشته باشد به همه جنبش‌ها و نهضت‌های اسلام‌خواهی و آزادی‌خواهی در منطقه و جهان، و بستری را مهیا سازد تا مظلومیت ملت‌های مظلوم و ستمدیده در جای جای این جهان که از سیطره استکبار و غرب به ستوه امده اند دیده شود. فریاد مظلومیت کودکان غزه، گورهای دستجمعی گروه‌های تکفیری در شهرهای سوریه و جنایات حیوانی داعش در عراق تا جنایات باندها و مزدوران غربی در دیگر نقاط جهان.

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با انتخاب راهبردهای جریان ساز و آگاهی بخش در عرصه ملی و بین الملل اکنون، به پاتوق هنرمندان و متفکران ضد سلطه و ضدصهیونیسم تبدیل شده و واکنش‌های عصبی و غرض آلود رسانه‌های صهیونیستی در دوره‌های گذشته نشان داده است که هدفگذاری این جریان فرهنگی جهانی درست و بی‌اشتباه بوده است.

توجه این رویداد بزرگ به چالش‌های روز جهان و منطقه؛ توجه به پیامدهای زیانبار تفکرات تکفیری و سلفی‌گری و انحراف از دین مبین اسلام و بینش شیعی و نیز، برجسته ساختن نمادها و اسطوره‌های مقاومت در برابر استکبار و صهیونیسم بین‌الملل در این حرکت ریشه‌دار و اصیل قابل ستایش است.

امید است این واقعه تاثیرگذار مورد توجه قرار بگیرد و از ظرفیت جهانی آن هرچه بیشتر استفاده شود و در آینده شاهد درخشش آن در جهان باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار