محمدحسین نیرومند، كاریكاتوریست پیش‌كسوت كشور، درباره سوژه و ایده‌یابی برای خلق اثر طنز گفت: موضوع سوژه از ایده جدا است و این دو با هم تفاوت‌های اساسی دارند.
کد خبر: ۸۷۴۳۷۸۴
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

به گزارش سرویس مدیریت ارتباطات و امور رسانه بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، محمدحسین نیرومند، كاریكاتوریست پیش‌كسوت كشور، درباره سوژه و ایده‌یابی برای خلق اثر طنز گفت: موضوع سوژه از ایده جدا است و این دو با هم تفاوت‌های اساسی دارند. به عنوان یك انسان به هر سو كه نگاه كنید، می‌توانید یك سوژه پیدا كنید؛ اما اینكه سوژه تبدیل به ایده شود و ایده تبدیل به كاریكاتور و یا یك اثر هنری مهم است.

وی تاكید كرد: دشوارترین كار، پیدا كردن ایده است. اینكه سوژه‌ای را انتخاب كنیم و آن را خلاقانه تبدیل به ایده كنیم كار هنرمندانه و دشواری است. اولین شرط ایده این است كه نو باشد. ایده تكراری وجود ندارد، ایده تكراری یعنی هیچ و در واقع ایده یعنی كاری كه بدیع باشد و ارزش هنری داشته باشد.

نیرومند همچنین گفت: تاریخ ادبیات كشورمان پر از مفاهیمی است كه همه می‌دانند و بارها شنیده‌اند، اما این مفاهیم وقتی وجوه هنری پیدا می ‌كنند، واجد ارزش می شوند.

این هنرمند كاریكاتوریست كشور با بیان اینكه تكنیك‌های هنری بر اثر تجربه انسانی در طول هزاران سال شكل می‌گیرد، عنوان كرد: تكنیك های هنری، قواعدی است كه بر اساس آن قالب هنری تاثیرگذارتر می‌شود و شرط اول ورود به كار هنری تسلط بر تكنیك است و هنرمند پیش از هر چیز باید آموزش ببیند و اصول و تكنیك‌های رشته هنری خود را بشناسد و بر آن مسلط شود.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره‌های هنری در كشورمان گفت: متاسفانه در جامعه ایرانی جشنواره زدگی كیفیت و هدف برخی جشنواره‌ها را از مسیر اصلی خارج كرده است. اما از سوی دیگر، هنرهایی مانند طنز و تجسمی خیلی مورد توجه رسانه‌ها واقع نمی‌شوند و كمترین كار جشنواره‌ها این است كه باعث می‌شود برای مدت محدودی رسانه‌ها به جشنواره‌ها توجه كنند و به همین واسطه طنز در كشور مطرح شود.

نیرومند تصریح كرد: جشنواره‌های هنری كشور اهداف متعددی دارند و كشف استعدادها یكی از این اهداف است. همچنین آثار خوبی از درون رقابت‌های شكل گرفته در جشنواره‌ها تولید می شود و خلق این آثار هم می‌تواند یكی دیگر از دستاوردهای جشنواره ها باشد. گردهمایی هنرمندان یك رشته خاص هنری نیز از دیگر ویژگی های مثبت جشنواره ها است.

این هنرمند كشور در پایان گفت: متاسفانه به استانداردهای جشنواره‌ها توجه نمی‌شود. اصل كار مهم است و باید به طنز به هر نحوی توجه شود، اما در كنار آن باید توجه داشته باشیم كه جشنواره ها از استاندارد های لازم برخوردار باشند.

حوزه هنری انقلاب اسلامی نهمین جشنواره طنز سوره را با هدف كشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان كوتاه، مقالات پژوهشی، عكس، كاریكاتور، استند آپ كمدی (مكتوب یا تصویری) و با موضوعات آزاد و چالش های اقتصاد مقاومتی برگزار می‌كند.

ارسال نظرات