اظهارات اخیر علی اکبر صالحی درباره برجام و کم دقتی تیم مذاکره کننده در تنظیم متن برجام را می توان ادامه همان روند دگردیسی های برجامی تلقی کرد.
کد خبر: ۸۷۴۳۱۳۵
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج- اظهارات اخیر علی اکبر صالحی درباره برجام و کم دقتی تیم مذاکره کننده در تنظیم متن برجام را می توان ادامه همان روند دگردیسی های برجامی تلقی کرد. تازه ترین دلواپسی رییس سازمان انرژی اتمی درباره برجام به مصاحبه اش با شبکه المنار بر می گردد. رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين به عنوان اولين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، وجود برخي نقص‌ها در داخل برجام را تأييد كرده و گفته كه بايد در زمان تنظيم آن، دقت بيشتري مي‌شد. صالحي مي‌گويد: در بعد تحريم و مسائل ديگر سياسي، امريكايي‌ها از شيوه نادرستي استفاده مي‌كنند، "اگر ما وقتي برجام را تنظيم مي‌كرديم دقت بيشتري مي‌كرديم اين فرصت براي امريكا پيش نمي‌آمد كه از اين قابليت تفسير بودن سوء استفاده كند".

پیش از این نیز علی اکبر صالحی از لفظ «دبه در آوردن»‌ درباره بدعهدی آمریکایی‌ها استفاده کرده بود. او در اردیبهشت 94 در واکنش به کارشکنی‌های آمریکا گفت: از حالا طرف مقابل روی یکسری از مسائل دبه درآورده روی موضوعاتی که بر سر آنها تفاهم کرده ایم، دبه می کند.

این سخنان از سوی صالحی در حالی مطرح شد که قبل از آن و در اسفندماه 94 نیز اعلام کرده بود طرف آمریکایی در عمل به تعهدات خود تأخیر دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی در این رابطه به وبگاه "العربیه جدید" گفت: تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.

وزیر سابق امور خارجه 14 فروردین 95 اعلام کرد: هنوز شرایط رفع تحریم انجام نشده است، هنوز بانک‌های بزرگ پا پیش نگذاشته‌اند، دلیلش این است که در زمان تحریم مجازات‌های سنگینی شده‌اند و هنوز از ارتباط با ایران ترس دارند. الآن هم بخشی از اقداماتی که آن‌ها باید انجام می‌دادند بر اساس برداشت ما هنوز همه قدم‌ها را برنداشته‌اند.

این سخنان اما به مذاق رئیس‌جمهور خوش نیامد و روحانی در واکنشی عجیب گفت: آقای صالحی وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الآن نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است!

صالحی که خود از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای است درباره توطئه آمریکایی ها علیه ایران نیز هشدار داده بود. وی 19 تیر ماه 95 گفته بود: احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت‌وپز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم.

با توجه به اعتراف های اخیر علی اکبر صالحی درباره ضعف دیپلماسی برجامی، به نظر می رسد که انتقاد دلواپسان از نتایج برجام  بی علت نبوده و خسارت های ناشی از برجام، هر روز رنگ واقعیت می گیرد. بر همگان عیان شده که «خسات محض» بخش وسیعی از دستاوردهای هسته ای را به باد فنا داد و قلب راکتور اراک را از بتون پر کرد، صدها تن اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور منتقل نمود، دانشمندان هسته ای یعنی گرانبهاترین ثروت ملی را از کار برکنار و روح ناامیدی در اوج بلوغ فکری در آن ها ایجاد شد؛ غنی سازی را از بیست درصد به سه و نیم در صد رساند؛ مرکز فردو را از جایگاه واقعی اش تقلیل داد و...

حال سوال اساسی این جاست که قسم های جلاله علی اکبر صالحی در صحن مجلس و در دفاع از برجام با چه بهانه ای و برای کدام منفعت یاد شده است؟ صالحی و دیگر سینه چاکان "خسارت محض" که روزی در قامت یک مدافع تمام عیار برجام برآمدند و پس از مدتی منتقد برجام و دستاوردهای آن شدند، باید به افکار عمومی ملت ایران پاسخ دهند که چرا توصیه های آشکار، صریح و شفاف امام خامنه ای مبنی بر عدم خوشبینی نسبت به مذاکره با شیطان بزرگ و نتایج حاصل از آن را نادیده گرفتند؟


ارسال نظرات