رئیس سازمان بورس خبر داد

تعامل بورس و بانک مرکزی در جهت کاهش سود بانکی/ الزام ۲۰بانک و شرکت به شفاف سازی در بازار سرمایه

محمدی به تعامل این سازمان با بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در همین راستا برای تحقق کاهش بیشتر نرخ سود بانکی، گام‌های جدی برداشته ایم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادات خوبی را برای کاهش نرخ ارائه کرده‌اند.
کد خبر: ۸۷۴۲۵۷۶
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشستی خبری که صبح امروز درمحل این سازمان برگزار شد، اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و مقاوم‌سازی بازار سرمایه را از اولویت های سازمان بورس خواند و اظهار داشت: ارتقای سامانه‌های معاملاتی، تسویه و پایاپای بازار سرمایه در اولویت فعالیت های ما قرار دارد و باید از حداکثر توان داخلی برای تحقق این اهداف آن استفاده کرد تا سامانه‌های معاملات عمومی را در ایران بتوان تهیه نمود.

وی با بیان اینکه اصلاح رویه‌های اجرایی در دستور سازمان بورس و بازار سرمایه قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس سامانه زمان‌سنجی بازار بورس اجرایی شده که ورود درخواست‌ها به سازمان و فرآیندهایی که نیاز است بر روی آن انجام شود.
 
محمدی ادامه داد: این سامانه به تفکیک وقت و زمان‌های گزارش شده اعلام می‌کند که بر این اساس متوسط زمان در هر ماه به شورای عالی بورس ارائه می‌شود.

وی اذعان کرد: بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس، این سامانه‌ها را به صورت مجزا راه‌اندازی کرده‌اند، ضمن اینکه راه‌اندازی ابزارهای جدید نیز در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است؛ به نحوی که راه‌اندازی اختیار خرید و فروش در شرکت‌ها باید انجام شود که بخشی از کارهای آن صورت گرفته و تلاش داریم تا پایان سال عملیاتی شود. در عین حال واگذاری اختیارات به نهادهای مالی بازار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تعامل این سازمان با بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در همین راستا برای تحقق کاهش بیشتر نرخ سود بانکی، گام‌های جدی برداشته ایم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادات خوبی را برای کاهش نرخ ارائه کرده‌اند.

وی با اشاره به کاهش نرخ تورم افزود: سود بانکی نیز باید متناسب با کاهش تورم، کم شود و به نظر می‌رسد اگر سهم سنگینی از صندوق‌ها بر روی سپرده‌ها باشد، به آنها فشار خواهد آورد که این اصلاح ساختار نیز در همین راستا انجام شده است.

محمدی در ادامه با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بین‌المللی و شفافیت در بازار سرمایه، اظهار داشت: در سال جاری بانک‌ها و شرکت‌های مشمول تلفیق که حدودا ۲۰ شرکت هستند باید شفاف سازی استاندارد را رعایت کنند و گزارش‌های سال جاری خود را که در سال 96 ارائه می‌کنند، با این استانداردها هماهنگ نمایند.

وی با بیان اینکه عده ای معتقدند که قوانین و مقررات اضافی در بازار سرمایه وجود دارد، افزود: ما نیز این را قبول داریم که در برخی بخش ها مقررات اضافی موجود استا ما در برخی مواقع کسری مقررات نیز وجود دارد. در حال حاضر خلاءهای مقرراتی آن باید جبران شود، بنابراین تمام تلاش ما این است که مقررات زاید را حذف کرده و زیرساخت‌های مقرراتی لازم را تکمیل کنیم، ضمن اینکه حداکثر تلاش در راستای شفاف‌سازی صورت گیرد.

رئیس سازمان بورس در ادامه با بیان اینکه سود سهام برخی سهامداران از سوی شرکت‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: این یکی از مسائل کلیدی است که معاونت حقوقی سازمان بورس، سامانه‌ای را برای آن طراحی کرده که رسیدگی به شکایات و حمایت از سهامداران خرد را در دستور کار قرار دارد.

محمدی در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای تزریق نقدینگی جدید از طریق مجراهای مختلف به بازار سرمایه دارد، گفت: تزریق نقدینگی هم‌ اکنون دغدغه اصلی بازار سرمایه است؛ در ایران هم، ‌اکنون بیش از یک تریلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که ۱.۳ تریلیارد تومان نیز از محل تولید ناخالص داخلی تأمین می‌شود؛ بنابراین پول و نقدینگی در کشور وجود دارد؛ اما در برخی حوزه‌ها به دلیل ایجاد بازدهی بی‌دردسر از محل تورم، نقدینگی زمین‌گیر شده است.

وی افزود: بازار سرمایه از محل‌های مختلف سودآوری خود را حاصل می‌کند و این سودآوری‌ها از محل افزایش قیمت محصولات، ریسک افراد و یا سایر مؤلفه‌های کلان اقتصادی تأمین می‌شود از این رو قدرت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها بالاتر است 
ارسال نظرات
آخرین اخبار