کشت کلزا از 14 شهریور ماه جاری در شهرستان زنجان آغاز شده و تا 31 شهریور ماه باید کشت شود.
کد خبر: ۸۷۴۲۵۵۴
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان، در سال جاری کشت 700 هکتار کلزا در شهرستان زنجان هدفگذاری شده و در این راستا تاکنون 670 هکتار مکان یابی انجام گرفته و یک هزار و 276 کیلو گرم بذر کلزا در بین کشاورزان توزیع شده است.

حسام الدین امیرمقدمی افزود: کشت کلزا از 14 شهریور ماه جاری در شهرستان زنجان آغاز شده و نهایتا این محصول تا 31 شهریور ماه باید کشت شده و اولین آبیاری آن انجام گیرد.

وی با اشاره به پیش بینی برداشت یک هزار و 400 تن محصول کلزا طی سال زراعی 96-95 در شهرستان زنجان عنوان کرد: طی سال زراعی جاری عملکرد کلزا در این شهرستان حدود یک تن بوده است ولی امسال با توجه به ورود دستگاه های ریزدانه کار به منظور کشت کلزا در شهرستان و معرفی ارقام جدید به کشاورزان عملکرد کلزا در منطقه دو تن در هکتار برآورد می شود.

امیرمقدمی نپتون، اوکاپی و گابریلا را از ارقام مورد استفاده کلزاکاران شهرستان زنجان در سال جاری برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته 138 هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت کلزا اختصاص داده شده بود که با توجه به بروز خسارت 50 درصدی سرمازدگی در محصول، از سطح 91 هکتار حدود 91 تن محصول کلزا برداشت شد.

این مسئول تعداد بهره برداران دانه روغنی کلزا طی سال جاری در شهرستان زنجان را 250 نفر اعلام و عنوان کرد: تامین دستگاه ریزدانه کار از عمده انتظارات کشاورزان کلزا کار این شهرستان محسوب می شود به طوری که در این راستا امسال سه دستگاه از این نوع با قیمت 19 میلیون تومان به صورت 7 و نیم میلیون کمک بلاعوض و مابقی به صورت تسهیلات توسط کشاورزان خریداری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان با اشاره به استقبال چشمگیر کشاورزان این شهرستان نسبت به کشت کلزا ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی و وجود حمایت های مختلف همچون بیمه رایگان محصول، اعطای 2 و نیم میلیون تومان تسهیلات به ازای هر هکتار و خرید تضمینی از جمله عوامل افزایش انگیزه بهره برداران نسبت به کشت کلزا به شمار می رود.

این مسئول در پایان تصریح کرد: تاکنون 21 هکتار کلزا در شهرستان زنجان کشت شده و برای 73 هکتار هم به منظور دریافت تسهیلات بانکی، خرید تضمینی و بیمه عقد قرارداد شده است.

ارسال نظرات