خبرهای داغ:
فرشته روح‌افزا با بیان اینکه رئیس‌جمهور و دولت در خصوص حادثه منا چه کاری انجام داده است، گفت: آیا برادر خواندن عربستان سعودی، سیاست غیرتنش‌زا وزارت امورخارجه محسوب می‌شود؟
کد خبر: ۸۷۴۲۴۹۲
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
خبرگزاری فارس: روح افزا: دولت درباره پیگیری حادثه منا چه کاری انجام داده است؟/ برادر خواندن عربستان سیاست غیرتنش‌زا محسوب می‌شود؟

، فرشته روح‌افزا همسر شهید حاتمی از شهدای حادثه مکه در میزگردی که در خصوص بررسی ابعاد حادثه منا  اذعان داشت: این نشست به بهانه بررسی حقوق بشر تشکیل شده است لذا باید تعریف شود که بشر کیست و سپس به حقوق آن بپردازیم. 

سؤالی که برای من پیش می‌آید این است که چرا بچه‌های من باید بی‌پدر می‌شدند؟ بنده همسرم را در حادثه مکه از دست دادم. وقتی کشوری به فردی ویزا می‌دهد، ملزم است که تمامی حقوق آن فرد را در ابعاد بین‌المللی رعایت نماید. امسال که آقای اوحدی در خصوص حج امسال با طرف سعودی مذاکره کردند، آنها حتی حاضر به حفظ امنیت جان زائران ما هم نبودند. 

همسر شهید حاتمی، تصریح کرد: اکنون رئیس حقوق بشر دنیا عربستان سعودی است و این جُک بزرگی محسوب می‌شود، زیرا آنها از داعش در سوریه و عراق حمایت می‌کنند و در افغانستان تحت عنوان وهابیت کشتار راه می‌اندازند. در پاکستان نیز دعوای بین شیعه و سنی راه می‌اندازند. لذا بشر از دیدگاه دنیا آمریکایی و اروپایی سفیدپوست است. بشر حتی سیاه‌پوست آمریکایی و مهاجر دورگه نیز محسوب نمی‌شود. بنده در انگلستان زندگی کردم، حتی برای دکتر رفتن نیز باید مشخص می‌کردم که نژاد، رنگ پوست و ملیتم چیست؟ این در حالی است که در قوانین اروپا و آمریکا کسی برای گربه‌ای مشکلی پیش آید، می‌تواند حقوق آن را بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: تعداد کشته‌های حادثه منا بالای 7500 نفر بوده است، این در حالی بوده است که عربستان سعودی معتقد است حادثه منا یک‌هزار نفر بیشتر کشته نداده است و سپس خود همین عربستان، متصدی حقوق بشر دنیا می‌شود. به همین دلیل، ابتدا باید مشخص شود که از نظر آنها ما جزو بشر محسوب می‌شویم یا خیر؟ و دوم اینکه، اصلاً حقوقی به ما تعلق می‌گیرد یا نه. 

روح‌افزا در خصوص حادثه 11 سپتامبر تشریح کرد: سؤالی که پیش می‌آید این است که چطور آمریکا در 11 سپتامبر کشته می‌دهد کل جهان اسلام می‌بایست پس از 16 سال تاوان آن حادثه را پس دهد. نکته جالب اینجاست که حادثه جرثقیل خانه خدا نیز در 11 سپتامبر رخ داد و مشخص نیست که ربطی به حادثه 11 سپتامبر در آمریکا داشته یا خیر، اما از آنجایی که رهبر ما بسیار باانصاف هستند،فرض را بر این گذاشتم حادثه بوده، اما مگر حادثه رسیدگی نمی‌خواهد؟ 

همسر شهید حاتمی اظهار کرد: قریب به 500 نفر طی حادثه منا کشته شده است، اما به ما در داخل تذکر می‌دهند که مصاحبه و صحبت در خصوص آن نکنید، اما بنده ترسی از چیزی ندارم و حرفم را می‌گویم و چه نیکو می‌گویند مقام معظم رهبری که دهان‌ها را با پول بسته‌اند. 

وی اذعان کرد: حجاج ما پناهنده به خانه خدا بودند، اما چرا صدای حقوق بشر دنیا در نمی‌آید؟ من با چندین مرکز حقوق بشر در دنیا تماس گرفتم، اما آنها صرفاً ابراز تأسف کردند. خیلی‌ها در دنیا قبول دارند که این حادثه، جنایت بوده است. اینکه کشوری نتواند امنیت افراد را تأمین کند و دستبند اسرائیلی به آنها بزند معقول نیست. 

روح‌افزا افزود: در اصل، بشر در دنیا کسی است که در جهت اهداف آمریکا قدم بردارد، در آن صورت حتی رنگ پوست و نژاد هم مهم نیست. از طرفی، حق حیات زائران از مفاد حقوق بشر است و سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا دستگاه‌های حقوق بشر داخلی کار انجام نداده‌اند و صحبت نکرده‌اند. به نظر بنده، اگر صحبت نکنند، وابسته به عربستان سعودی است. 

همسر شهید حاتمی گفت: در فتنه 88 فردی با نام ندا آقا سلطان با برنامه‌ریزی کشته شد که ریشه آن نیز کشف شد، اما بارها و بارها ما را به خاطر آن مسئله بازخواست کردند. سؤالی که پیش می‌آید این است که چطور آن افراد بشر محسوب می شوند، اما دکتر رکن‌آبادی که جمهوری اسلامی بعید به نظر می‌رسد بتواند فردی مانند ایشان را داشته باشد، بشر محسوب نمی‌شود؟ یا همسر بنده، آقای حاتمی بشر نیست؟ گناه ایشان این بوده است که دانشمند بوده‌اند و در زمینه‌های مختلف، اختراعات متعددی داشته‌اند. بنده در هفته گذشته تازه متوجه شده‌ام که ایشان در زمینه انسان مجازی نیز اختراع داشته‌اند، البته ایشان با حقوق نجومی هم نسبتی نداشته‌اند که آن مسئله هم تخطئی از حقوق بشر است. 

وی اذعان داشت: بدن همسر بنده کوچک‌ترین آسیبی ندیده است و مرگ ایشان مشکوک بود. بیشتر جانباختگان ما در سال گذشته ایرانی بوده‌اند، اما کمیته حقیقت‌یاب در داخل هم نیز تشکیل نشد. سؤالی که پیش می‌آید این است که حقوق بشر داخلی کجا است؟ خیلی‌ها معتقد بودند که عربستان سعودی مقصر نیست و اکنون که حضرت آقا وارد شدند، تازه می‌گویند نکند عربستان سعودی مقصر باشد. 

روح‌افزا در مورد نقش دولت و دستگاه دیپلماسی تشریح کرد: آقای رئیس‌جمهور برای دو پلاکارد دستور دادند که بچه‌های ما محاکمه شوند، که البته باید هم محاکمه می‌شدند، اما سوالی که پیش می آید این است که شما برای 475 نفری که در منا کشته شده‌اند چه کاری انجام داده‌اید؟ در حالی که اتفاق سفارت عربستان 6 ماه پس از حادثه منا رخ داد، لذا باید مسئولین جواب دهند. چرا وزیر امورخارجه می‌گوید خوشبختانه با اینکه قریب به 500 نفر شهید دادیم، ولی رابطه ما با عربستان قطع نشده است. 

همسر شهید حاتمی افزود: شماها نمی‌دانید که چه حزنی در محضر آقا در خصوص مسئله منا حاکم بود، حتی مقام معظم رهبری هم اشک ریختند. افرادی می‌گویند که سیاست‌های وزارت امورخارجه غیرتنش‌زا است، اما آیا ما این تنش را ایجاد کردیم؟ و آیا برادر خواندن عربستان سیاستی غیرتنش‌زا است؟ عربستان سعودی بیش از 117 مورد جرم بین‌المللی انجام داده است که قابل پیگیری در دادگاه‌های بین‌المللی است، اما متأسفانه در این زمینه کاری انجام نشده، از طرفی می‌گویند ایران حج را سیاسی کرده، این در حالی است که خودشان این کار را انجام دادند. اصلاً مگر ممکن است حج ابراهیمی سیاسی نباشد؟ 

وی خاطرنشان کرد: مسجدالحرام حریم امن الهی است، اما آنها حریم امن الهی را نیز شکستند و این اولین مسئله‌ای است که می‌بایست به آن اعتراف کنند. افرادی که می‌خواهند در خصوص جنایات عربستان سعودی شکایت بین‌المللی داشته باشند، می‌توانند هرکدام از این مسائل را پیگرد حقوقی کنند. 

روح‌افزا افزود: نفس گرم رهبرمان به ما آرامش داد که در هر دو حادثه، عربستان مقصر بوده است. اگر چنین حادثه‌ای در داخل کشور ما برای یکی از اتباع اتفاق می افتد، چه بلایی به سر ما می‌آوردند؟ لذا جنایت و جرم ما دفاع از امام حسین(ع) و ایستادگی در مقابل ظالم و حقگویی است و به این جرم ما را در هر جایی بتوانند می‌کشند و ما تا آخر پشت رهبرمان ایستاده‌ایم و بالاخره از دست رژیم دست‌نشانده اسرائیل خلاص خواهیم شد. 

انتهای پیام/ل

ارسال نظرات