هیئتی انقلابی است که بررسی کند تا مطالبات امام و ولی جامعه را در عالی‌ترین سطح بشناسد و سپس به روشنگری و بصیرت‌افزایی بپردازد.
کد خبر: ۸۷۴۲۳۹۷
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

روضه نیوز: شعار محوری هیئات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شعاری که توسط هیئات انتخاب می‌شود، سنت حسنه‌ای است که خوش‌بختانه مورد پذیرش اکثر هیئات واقع شده است. شعار واحد، حرف‌ها و اهداف را یکی می‌کند. من معتقدم که شعار واحد باعث نزدیکی دلها می‌شود. هر جا که مسلمین به موفقیتی دست پدا کردند به خاطر وحدت کلمه بود. الان هم اگر بخواهیم به موفقیت برسیم راهی جز وحدت کلمه باقی نمی‌ماند.

اصولا همین وحدت مبنای پیروزی‌هاست. اگر مردم یک رای و هم نظر شوند، دلها را به هم نزدیک کنند، آن وقت می‌شود به نتیجه مطلوب رسید. شعارهای محوری هیئات هم دقیقا در همین راستاست.

شعار کرامتنا الشهاده هم که شعار بسیار زیبایی است. آرزوی قلبی همه ما شهادت است. ما آماده‌ایم و هیچ‌گاه برای حفظ و صیانت اسلام از جان دریغ نخواهیم کرد. این همان حرف واحد ماست. اگر همه هیئات و مردم این شعار را سر لوحه کار خود قرار دهند، یقینا وحدت کلمه، باعث پیروزی جبهه حق می‌شود.

 

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: مهمترین مطالبه رهبر انقلاب از جامعه مداح چیست؟

بنظر من مهمترین درخواست حضرت آقا از مداحان، استفاده از مفاهیم و مضامین غنی و محتوای مستند است.  شعر محکم، روضه مستند و مداحی با محتوا مهمترین وظیفه یک مداح است. همچنین مداح باید با توجه به مسائل روز، به مستمع آگاهی بدهد.

 

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: بنظ شما مطالبات عمومی رهبر انقلاب مثل اقتصاد مقاومتی، را می‌توان در هیئات مطرح کرد؟

اول اینکه اقتصاد مقاومتی را همه باید رعایت کنند. وظیفه تک تک اعضای جامعه است که اصول اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند. هیئت هم به نوبه خود باید این نقش را ایفا کند. اقتصاد مقاومتی بخاطر «مقاومت»اش یک پدیده کاملا حماسی و انقلابی است. و یک هیئت تراز انقلاب وظیفه دارد این گفتمان را ترویج دهد.

ما میخواهیم بگوییم ما تا آخر می‌جنگیم، شهید می‌شویم اما هرگز تسلیم نمی‌شویم. مثل امام حسین. و اقتصاد مقاومتی یعنی همین.

یادواره شهدای مسجد ساعت اراک

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: مهم‌ترین وظیفه یک هیئت انقلابی چیست؟

فکر می‌کنم هیئتی انقلابی و تراز انقلاب است که نگاه بکند ببیند ولی جامعه و امام امت چه می‌خواهد، مدنظر او چیست این را در مردم تسری بدهد. چون الآن هیئت در سطح جامعه می‌تواند اولین حلقه واسطه با مردم باشد، مردم ما با اباعبدالله انس دارند، گریه و سینه‌‏زنی برای اباعبدالله الحسین در خون مردم ماست. 

باید این موضوع اساسی را دانست که هیئت باید بررسی کند تا مطالبات امام و ولی جامعه را در عالی‌ترین سطح بشناسد و سپس به روشنگری و بصیرت‌افزایی بپردازد. در بحث دشمن‌‏شناسی کار کند، بصیرت‏‌افزایی کند. هیئت در این معنا، حلقه وصل امام و امت است. مردم نسبت به اباعبدالله الحسین محبت دارند و این محبت در خون‌شان است. وظیفه هیئت انقلابی این است که این حلقه‌‏ها را به همدیگر وصل کند. اگر امام امت از ما الآن دشمن‏‌شناسی می‌خواهد، بحث جامعه مهدوی، فرهنگ جهاد و شهادت و استکبارستیزی است که باید برای مردم تبیین کنیم. جمله معروف شهید مطهری که «ما حسین زمان را به مردم بشناسانیم شمر زمان را هم به مردم بشناسانیم».

 

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: دشمنان برای مقابله با هیئت که پتانسیل‏‌های عظیمی برای جریان‎سازی در کشور دارد دسیسه‌ها و هجمه‌های زیادی دارند. بنظر شما مهم‌ترین برنامه دشمنان برای مقابله با هیئت‏های انقلابی چیست؟

پروژه نفوذ را بارها آقا فرمودند، از نفوذ در مراجع، بیت‌شان، علما و حتی مداحان در هیئت‌‏ها، این‏ها ساکت ننشسته اند و دارند جریان‏هایی با همان شکل درست می‌کنند. آن‏ها می‌گویند برای امام حسین فقط بیایید سینه بزنید و گریه کنید، همه این‏ها هست ولی چیزهای دیگر هم هست آن‏ها با دشمن‏ شناسی با استکبارستیزی، با آن اصل علت قیام و اصلی محتوایی قیام اباعبدالله الحسین مخالف هستند، می‌خواهند در مسیر و ریل دیگری ببرند و خیلی هم برای آن کار می‌کنند. متأسفانه برخی اوقات هم خوب عمل می‌کنند، دشمن همه‌جوره دارد تلاش می‌کند، آقا بارها در مورد شبیخون و ناتو فرهنگی تذکر دادند. مهم‌ترین بخش آن پروژه نفوذ است .

مداحی شور حاج مسعود پیرایش بمناسبت ارتحال امام خمینی

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: گره زدن تحولات جهان اسلام به هیئات و مداحی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما از ابتدا در پی صدور انقلاب و پیام انقلاب به همه جهان بودیم و الحمدلله این انجام شد. باید اثرات آن را ببینیم. مردم لبنان، عراق، افغانستان، آفریقا، هند، نیجریه همه به رهبر و مردم ایران نگاه می‌کنند و از ما الگو می‌گیرند که این خیلی مهم است. از طرفی برای مردم و مخاطب باید تبیین کنیم که می‌خواهیم یک حکومت جهانی داشته باشیم باید مقدمات ظهور امام زمان را آماده کنیم که می‌خواهد حکومت جهانی داشته باشد، این را باید تبیین کنیم و جزء ضروریات کار ماست تا جایی هم که بتوانیم تلاش می‌کنیم.

 

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: چه ظرفیتی در هیئت وجود دارد که این محفل را به یک فرصت تبدیل می‌کند؟

شعار یکی از اصول ماست، وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید یکی از لزومات کار روی شعار است، شعار جریان‏ سازی می‌کند. وقتی برای مردم ملکه می‌شود مردم و امت را همراه می‌کند. مثلاً یالثارات الحسین، این شعار قیام امام است و وقتی شعار هیهات من الذله یا و خیلی مسائل دیگر را نگاه کنید می‌بینید شعار است و جزء ملزومات انقلاب است. در انقلاب هم با این شعارها مردم را در صحنه می‌آوردند.

 

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: هیئت‏‌های تراز انقلاب چه الگویی را می‌توانند برای یک مداح مشخص کنند؟

اگر می‌خواهیم کار کنیم باید در یک چارچوب معین و صحیح کار کنیم. طبق موازینی و الگوهایی باید حرکت کنیم. وظیفه و فلسفه مداحی را بتوانیم رعایت کنیم. وجود الگو و شاخص برای مداح و هر کس که می‌خواهد در این جهاد عظیم شرکت کند ضروری است و باید باشد.

 

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: سؤال خیلی مهم و اساسی که جدیداً خیلی خوب به آن توجه می‌شود، همخوانی مستمع با مداح است، این همخوانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هر چقدر مردم را در جلسه وارد کنیم مردم را دخیل کنیم، بازده جلسه بالاتر می‌رود، به‌طور خاص در بحث مداحی می‌گویم. یکی از این مسائل همخوانی است که چند سال اخیر با بحث سرود پایانی خود را بروز داده البته راه و روش دیگر هم دارد، ما در دو دمه گفتن هم این کار را کردیم. تجربه شخصی بنده این است هر جا کار را دست مردم دادیم مردم خودشان آمدند کار را دست گرفتند خودشان مداح شدند، کار خوب و ماندگار شد. یک کاری با دوستان در بحث دو دمه کردیم، حالا سرود پایانی که جای خودش را دارد. در دو دمه که کار و سبک جدید آوردیم اشعار جدید آمد و مردم خودشان بودند و جلسه را خود مردم می‌چرخاندند و این خیلی تأثیر داشت. حاج مهدی سلحشور در بحث سرود پایانی، نقش مهمی دارد و به نظرم ایشان دین بزرگی بر گردن این جریانات هیئتی انقلابی و شهدایی دارند و مداحان دیگر هم همین‌طور. ایشان در این زمینه خیلی خوب تلاش کردند و عرصه را باز کردند و راه را نشان دادند واقعاً ایشان الگو هستند، در بحث اخلاق، تواضع و... نمونه هستند. این روش را از طریق شور و سرود پایانی آوردند و کار خیلی موفقی بود، بچه‏ ها هم دنباله آن را گرفتند و ادامه دادند، از آن در جلسات تأثیر می‌گیرند.

ایام فاطمیه+حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی شمس الدین+حاج محمد هادی طیبی+حاج مسعودپیرایش+هییت صاحب العصر+مسجد ساعت

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: خودتان سبک خاصی را دنبال می کنید که در زمینه همخوانی انجام داده باشید؟

بله ما هر سال یک سرود پایانی را با دوستان شاعر کار می‌کنیم، سبک و اشعار جدید با مضامین عالی جدید ارائه می‌شود. یک سرود پایانی برای فاطمیه کار کردیم خیلی به آن اقبال شد، هم سبک جدیدی و هم اشعار و مضامین آن خیلی عالی بود. هم مداحان هم آقایان اهل‌فن خیلی لطف داشتند. بازخورد خیلی خوبی داشت مداحان سرشناس تماس می‌گرفتند که دست شما درد نکند خیلی کار خوبی بود. در دو دمه هم این مسئله را آوردیم. در زمینه و شور و واحد حماسی هم که هست و جزء لاینفک است.

هیئت انقلابی، حلقه وصل امام و امتروضه نیوز: خیلی لطف کردید، اگر نکته‌‏ای هست بفرمایید. بیت پایانی که خودتان آن را دوست دارید را نیز بفرمایید.

این بیت را خیلی از شهدای مدافع حرم وقتی این طرف و آن طرف می‌روند پای وصیت‏نامه‏‌شان امضاء می‌کنند و می‌نویسند. خاصه شهید مسلمی اراک که بنده توفیق داشتم مداح مراسم این شهید بزرگوار بودم. وصیت‏نامه‏اش را خواندم، نوشته بود:

در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم /  به آن امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم / به جست‌وجوی تو خیزم به گفت‏وگوی تو باشم.

 

ارسال نظرات