بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی در حالی برگزار شد که غرفه‌ای نیز به برندهای خارجی اختصاص داده شده بود.
کد خبر: ۸۷۴۲۲۰۱
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

به گزارش سرویس بسیج اصناف و بازاریان کشور خبرگزاری بسیج، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی در حالی برگزار شد که غرفه ها‌یی نیز به برندهای خارجی اختصاص داده شده بود.

 با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر اجرای اقتصاد مقاومتی که یکی از اصول مهم آن حمایت از تولید داخلی است حضور برندهای پوشاک ترک در این نمایشگاه مایه اعتراض و البته نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شد.

برخی سیاست ها با اصول اقتصاد مقاومتی مغایر است

میر رفیع مشاور فروش یکی از برندهای داخلی پوشاک مجلسی بانوان که در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات نساجی، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی حضور پیدا کرده بود در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به وضعیت استقبال مردم از نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته، گفت: احساس می‌کنم که نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته، مخصوصاً در صنف ما کمی بهتر بود. 740d_photo_2016-09-08_16-41-35.jpg

وی با اشاره به تأثیر مثبت ایجاد کمپین‌های حامی تولیدات داخلی،تصریح کرد: بوتیک‌ها و لباس فروشی هایی که تا قبل از این محصولات ترک را به فروش می‌رساندند، امسال به خاطر وضعیت پیش آمده در ترکیه محصولات خود را از تولید‌کنندگان داخلی تهیه کردند.

مشاور فروش یکی از برندهای داخلی پوشاک با اشاره به حضور برندهای پوشاک ترک در این نمایشگاه با انتقاد از این موضوع عنوان کرد: از طرفی موضوع حمایت از تولیدات داخلی مطرح می شود و از طرف دیگر می‌بینیم که سالن بزرگی در نمایشگاه به برندهای ترک اختصاص داده شده و این موضوع کاملاً با سیاست‌های در حال پیاده‌سازی در کشور مغایر است.

میررفیع افزود: اگر به دنبال اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی هستیم، نباید حضور شرکت‌های خارجی را پرقدرت‌تر در نظر بگیریم.

 

برجام و سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند!

وی با توجه به آثار برجام در این حوزه عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر برجام و سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که این باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان بلاتکلیف باشند.

مشاور فروش یکی از برندهای داخلی پوشاک با توجه به شعارهایی که دولت در زمینه حمایت از تولید داخل مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت حمایت‌های بسیار کمی از تولید‌کنندگان داخلی دارد، امّا وقتی اجازه داده می‌شود که شرکت‌های بزرگ خارجی در نمایشگاه‌های داخلی حضور یابند و محصولات خود را عرضه کنند و به فروش برسانند، نوعی دوگانگی در سیاست‌ها مشاهده می‌شود.

میر رفیع تصریح کرد: سیاست‌های دوگانه دولت در زمینه حمایت از تولید داخل و حضور خارجی‌ها در کشور، نوعی بلاتکلیفی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است و در عمل آنگونه که شایسته است از تولیدکنندگان حمایت نمی‌شود.

حضور شرکت‌های خارجی بدون گمرک به ضرر تولید کنندگان داخلی است

محسن مدیح نماینده یکی از شرکت‌های تولید‌کننده ماشین آلات نساجی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به مقایسه نمایشگاه سال گذشته با نمایشگاه امسال گفت: وضعیت نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی بهتر شده، امّا باز هم ضعف‌های بسیاری وجود دارد.

iurj_photo_2016-09-08_16-41-49.jpg

دولت به جای حمایت از تولیدات داخلی به این بخش ضربه می‌زند

وی با اشاره به این موضوع که شرکت‌های خارجی محصولات خود را با صفر درصد پرداخت عوارض گمرکی عرضه می‌کنند، ادامه داد: در واقع دولت، به جای حمایت از تولیدات داخلی بدتر به این بخش ضربه می‌زند.

مدیح  با توجه به مزایایی که شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند برای تولید کنندگان داخلی به همراه داشته باشد، عنوان کرد: شرکت تولیدکنندگان داخلی در این نمایشگاه‌ها باعث تقویت تولید داخل و اشتغالزایی در کشور خواهد شد، امّا وقتی شرکت‌های خارجی بدون پرداخت عوارض گمرکی می‌آیند و در کشور ما تبلیغ می‌کنند، این به ضرر ایرانی و تولید‌کننده داخلی است.

استقبال خوب مردم از تولیدات داخلی بر اثر تبلیغات مناسب

مهدی اصفهانی یکی دیگر از مشاوران فروش برندهای داخلی حاضر در نمایشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به وضعیت استقبال مردم از نمایشگاه امسال، گفت: امسال در نمایشگاه با استقبال نسبتا خوبی از سوی مردم روبرو بودیم که شاید علت این امر تبلیغات صورت گرفته در مورد حمایت از تولیدات داخلی است.

وی با اشاره به حضور برندهای ترک در نمایشگاه تصریح کرد:کارشناسان داخلی تولید پوشاک، کیفیت پوشاک عرضه شده از سوی شرکت‌های ترک را مناسب نمی‌دانند و معتقدند شرکت‌های ترکیه کالاهای با کیفیت پایین خود را عرضه کرده‌اند.

این مشاور فروش، افزود: طبیعتا حضور برندهای خارجی در این نمایشگاه باعث تضعیف تولید کنندگان داخلی خواهد شد و در واقع باعث می شود تا کار ما از رونق بیفتد.

اصفهانی با توجه به اینکه دولت تنها در حرف از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: در حمایت از تولیدکنندگان داخلی تنها شعار داده‌ایم و در عمل حمایتی از آنها نمی‌شود، امّا؛ با این وجود خود مردم بیشتر به سمت کالاهای داخلی روی آورده‌اند و از این وضعیت بسیار خوشحال هستیم.

واردات کالا، باعث گران تمام شدن تولیدات داخلی می‌شود

ابراهیمی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه پوشاک امسال که در زمینه بازاریابی پوشاک فعالیت می‌کند در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، تصریح کرد: حضور برندهای خارجی در نمایشگاه‌های داخلی، قطعاً به متضرر شدن تولید کنندگان داخلی منجر می‌شود و بازار داخلی را تضعیف می‌کند.

وی افزود: واردات کالای خارجی باعث شده تا تولیدات داخلی خودمان با تمام سختی‌هایی که در سر راه تولیدشان قرار دارد گران به دست مصرف کننده برسد که این گرانی موجب عدم استقبال مصرف کنندگان از تولیدات داخلی خواهد شد.

این بازدید کننده نمایشگاه با اشاره به راهکارهایی که می‌توانیم بر اساس آنها تولید کنندگان داخلی را حمایت کنیم، ادامه داد: با تشویق تولید‌کنندگان داخلی و بستن راه ورود کالاهای خارجی به کشور می‌توانیم از تولید‌کننده داخلی حمایت کنیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به اجرا بگذاریم.

ابراهیمی گفت:اگر از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم و بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که مواد اولیه به وفور در دسترس تولیدکنندگان قرار بگیرد، قطع به یقین می‌توان گفت که تا 5 سال آینده صنعت نساجی ما با تحولی عظیم روبرو خواهد شد.

جلوگیری از واردات کالا بزرگترین حمایت از تولید داخل

محمد صادقپور یکی دیگر از بازدید کنندگان سالن فرش دستباف و پوشاک در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به جضور برندهای خارجی در این نمایشگاه، عنوان کرد: با وجود اینکه تخصص من در حوزه فرش است و در سالن فرش دستباف شرکت خارجی حضور نداشت، امّا، در کل حضور چنین برندهایی در کنار برندهای داخلی زیاد خوشایند نیست و اگر تمرکز بیشتر روی تولیدکنندگان داخلی باشد، شرایط بهتری پیش می‌آید. 3t6t_photo_2016-09-08_16-41-42.jpg

وی افزود: البته حضور برندهای خارجی در کشور را شاید بتوان از یک دید هم مثبت دانست، چرا که باعث ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان داخلی می‌شود، امّا؛ به شرطی که تنها باعث ایجاد رقابت شوند نه اینکه بازار تولیدات خودمان را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم.

صادقپور در پایان با اشاره به راه‌هایی که دولت می‌تواند از تولید داخل حمایت کند، افزود: جلوگیری از واردات کالای خارجی بزرگترین کاری است که دولت می‌تواند در حمایت از تولید داخل انجام دهد.

دولت به تولیدکنندگان داخلی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی کمک کند

مجری و رئیس ستاد برگزاری چهاردهمین تا بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات نساجی، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به برگزاری این نمایشگاه و استقبال مردم از آن نسبت به سال‌های گذشته گفت: وضعیت بازدید مردم از نمایشگاه فعلی نسبتا خوب بوده، امّا، در کل از ابتدای سال 95 تمام نمایشگاه‌هایی که تابحال برگزار شده با استقبال خوب مردم همراه نبوده است. trvu_photo_2016-09-08_16-41-55.jpg

علی مرادی تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع می‌تواند مشکلات اقتصادی باشد، چرا که اکثر افرادی که در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند توزیع کنندگان چنین محصولاتی هستند و در حال حاضر وضع بازار هم آنچنان خوب نیست که این افراد بتوانند با حضورشان در این نمایشگاه‌ها محصولات جدیدی را به سایر محصولات خود اضافه کنند.

کاهش استقبال مردم و رکود بازار

وی ادامه داد: برای مثال نمایشگاه فرش دستباف که همیشه یکی از سالن‌های پربازدید نمایشگاه‌ها بود، امسال تعداد بازدید کنندگان آن بسیار کاهش یافته است.

مجری و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه با عنوان اینکه در نمایشگاه امسال متخصصین حضور چشمگیری داشتند، بیان داشت: بسیار خوشحالم که بیشتر بازدید کنندگان از قشر متخصص مرتبط با حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها بودند، یعنی؛ در واقع بازدید کنندگان بی هدف در نمایشگاه امسال کمتر حضور داشتند.

مرادی اظهار کرد: کره جنوبی، تایوان، ترکیه، هندوستان و سوریه از جمله کشور‌هایی هستند که به صورت پاویونی یعنی با متراژهای بالا در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، امّا؛ در مجموع حدود 16 کشور در نمایشگاه امسال شرکت داشتند.

وی با اشاره به حضور تولید کنندگان و برندهای خارجی در کنار تولیدکنندگان داخلی، عنوان کرد: اگر درهای واردات را به داخل کشور ببندیم و هر آنچه را که تولید می‌کنیم، بدون هیچ نوآوری و مدل جدید و بروزآوری در کشور عرضه کنیم، راه برای ورود کالای قاچاق به کشور باز می‌شود و مردم نیازهای خودشان را از طریق قاچاق تامین می کنند.

مجری و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه با اشاره به این موضوع که تولیدکنندگان ما برای اینکه بتوانند بازار خودشان را حفظ کنند باید نوآوری داشته باشند، ادامه داد: اگر برندهای خارجی بصورت رسمی و گمرکی وارد کشور شوند و بصورت قانونی در کشور ما حضور داشته باشند، این موضوع خود باعث ایجاد رقابت برای تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

 

تولیدکنندگان با برندهای خارجی حاضر در نمایشگاه وارد مذاکره شوند

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، تولیدکننده‌ای می‌تواند موفق عمل کند که به صورت بین‌المللی فعالیت نماید، برای مثال در رابطه با همین بخش پوشاک، تولیدکنندگان ما باید با استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در کشور داریم با برندهای خارجی حاضر در همین نمایشگاه وارد مذاکره شوند و بتوانند همان محصولات را در کشور خودمان بصورت تحت لیسانس تولید نمایند که این موضوع هم باعث اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد و هم اینکه این همکاری‌ها باعث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود.

مرادی در ادامه گفت: متاسفانه روندی که عنوان شد در میان تولیدکنندگان داخلی ما مرسوم نیست و آنها منتظرند تا معجزه‌ای رخ دهد تا بتوانند تولیدات خودشان را متحول سازند.

وی با توجه به یکی از مزیت‌هایی که حضور برندهای خارجی در کشور می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: حضور تولیدکنندگان خارجی در کنار تولیدکنندگان کشور خودمان باعث انتقال تجربه و تکنولوژی به کشور ما و در نهایت پیشرفت صنایع داخلی خواهد شد.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه با بیان اینکه حضور شرکت‌های تولیدکننده صنایع نساجی در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته گسترده‌تر بود، عنوان کرد: در نمایشگاه پارسال تنها 2 سالن به تجهیزات و ماشین آلات نساجی اختصاص داده بودیم، امّا در نمایشگاه امسال 3 سالن بزرگ را با هدف انتقال تکنولوژی به کشور به این حوزه اختصاص دادیم که بازدید کنندگان نیز از این وضعیت بسیار راضی بودند.

مجری و رئیس برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همچنین تصریح کرد: به نظر من امسال استقبال مردم از تولیدات داخلی افزایش پیدا کرده بود.

دولت بودجه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در نظر گیرد

مرادی افزود: باید از سوی دولت بودجه‌ای برای حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته شود تا تولید‌کنندگان هم بتوانند در نمایشگاه‌های هدف‌دار و موثر در سراسر دنیا شرکت کنند، چرا که حتی حضور در همین نمایشگاه‌ها نیز باعث انتقال تجربه و تکنولوژی به کشور ما خواهد شد و باعث می‌شود تا بتوانیم به خوبی بازارهای هدف خود را شناسایی کنیم.

به هیچ یک از برندهای خاجی اجازه تبلیغات در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر داده نشد

وی با توجه به حمایت‌هایی که در برگزاری نمایشگاه امسال از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته بود، عنوان کرد: از جمله اقداماتی که در حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت این بود که امسال به هیچ یک از برندهای خاجی اجازه تبلیغات در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر داده نشد.

مجری و رئیس برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران تصریح کرد: در سالن انحصاری برندهای ترک سعی کردیم تا 6 برند ایرانی را جای دهیم همچنین به ماهنامه‌ها و نشریاتی که در حوزه نساجی فعالیت می‌کنند نیز غرفه‌های رایگان دادیم تا بتوانیم به صنعت نساجی در حد وسع و توان خود کمکی کرده باشیم.


ارسال نظرات