خبرگزاری بسیج: همایش بصیرتی هادیان سیاسی استان تهران در حسینیه حضرت فاطمه زهرا(س) ستاد فرماندهی سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران با حضور بسیجیان و هادیان سیاسی استان تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۴۱۸۴۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ مسئول هادیان سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع هادیان سیاسی سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران به تشریح وضعیت سیاسی منطقه خاورمیانه و دخالت های آمریکا به منظور تغییر نقشه سیاسی و جغرافیایی و تشکیل خاورمیانه جدید پرداخت و ماهیت حکومت های هم پیمان آمریکا را تبیین کرد.

 دکتر ایوب پور قیومی اظهار داشت: آمریکائی ها به رغم اینکه از دموکراسی صحبت کردند، از بحث دموکراسی سازی عدول کرده و گروه های تندرو و تروریست را در منطقه بوجود آوردند که  جریان مقابل آنها به مبارزه با این گروه های تندرو وارد عمل شدند و مقاومت در منطقه شکل گرفت.

 وی، هدف از طرح ایجاد خاورمیانه جدید را که سال 2006 توسط آمریکا کلید خورد، تجزیه کشورهای اسلامی در منطقه و تجزیه ظرفیت های اسلام برشمرد و گفت: اما آمریکایی ها از چینش قدرت که متاثر از برتری انگلیس در روابط بین الملل است،  در منطقه راضی نیستند. آنچه مشاهده می کنیم، بعد از ظهور داعش در منطقه و ورود به سوریه و عراق است و ترکیه و ایران را هم به نوعی تحت تاثیر قرار می دهد؛ بعد از اینکه از اقدامات داعش در این مناطق نتیجه نگرفتند به سمت کردها تمرکز پیدا کردند که آنچه امروز در بحث حمایت آمریکا از ورود ترکیه به شمال سوریه مشاهده می کنیم با سیاست های اعلام شده آمریکا تناقض دارد و حمایت آمریکا از ورود ترکیه به سوریه با آنچه که در سوریه گذشت در تضاد است.

دلایل ورود ترکیه و حمله به سوریه در شرایط اخیر و اینکه چرا آمریکا هم از آن حمایت کرد، قابل بحث است. وضعیت ترکیه از جنبه داخلی بعد از کودتا نشانه های مختلفی از عدم ثبات در این کشور بود و صف های طویلی از کامیون ها برای جلوگیری از ورود تانک های ارتش به کاخ ریاست جمهوری، جلوی کاخ چیده شده و در یک جریان ملی و خارج از مرزها ارتش مشغول جنگ بود و ورود ترکیه به منطقه جرابلس برای عبور از شرایط پس از کوتا اهمیت پیدا می کرد. بعد از کودتا که یک چهره ضعیف از دولت ترکیه نشان داد، ورود ارتش این کشور به شمال سوریه یک نمایش اقتدار هم در داخل و هم خارج ترکیه است. اما گذر زمان نشان داد که بحث سوریه راه حل نظامی ندارد و باید پای میز مذاکره تعیین تکلیف شود و همچنین نشان داد که غرب محوری در حال تضعیف است و قطب جدیدی از قدرت در منطقه شکل می گیرد.

تلاش آمریکا برای عدول از کردها به خاطر اینکه ترکیه به سمت خودشان برگردد نیز برای جلوگیری از محوریت قدرت و ترسیم تحولات آینده از سوی مقاومت بوده است.

از نگاه آمریکا ورود ترکیه به خاک سوریه می تواند نقشه B  آنها را کلید بزند و از موجی از تحولات بر محوریت مسائل نظامی، آتش بسی را بدون لحاظ کردن نقش ایران به کمک روسیه ایجاد کند که ایران نسبت به این موضوع به روسیه هشدار داد. از سوی دیگر با نزدیک شدن انتخابات آمریکا، سیاستمداران این کشور برنامه هسته ای ایران، ایجاد آتش بس در سوریه و سایر تحولات منطقه را به نفع خودشان برای ایجاد یک موج تبلیغاتی استفاده می کنند.

 علائمی از دخالت آمریکا و سعودی ها در کودتای اخیر ترکیه وجود دارد که این ها بازگشت ترک ها را به اتحاد بین المللی بر سر موضوع سوریه و عراق سخت تر می کند اما در عالم سیاست، رخدادهای اخیر می تواند بازی با برگه های مختلف برای رسیدن به نتایج مورد نظر باشد.

 

ارسال نظرات