در حالی که تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک در حال افزایش تولیدات خود هستند، پالایشگاه‌های خصوصی چین به دلیل میزان بالای گوگرد در محصولات ایران و عربستان، به نفت عرضه‌کنندگان دیگر روی آورده‌اند.
کد خبر: ۸۷۴۱۴۵۴
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، ژانگ لیوچنگ، رئیس شرکت دانگ‌مینگ، بزرگترین پالایشگاه خصوصی چین اعلام کرد: «نفت با درجه گوگرد بالا، که توسط ایران و عربستان عرضه می‌شود، برای فراوری آسان در واحدهای پالایش بسیار اسیدی و ترش است. اکثر شرکت‌های مستقل،‌ به دنبال محموله‌های «شیرین‌تر» و با مقدار گوگرد کمتر هستند.»

چنین نفتی اغلب در آفریقا، آمریکای لاتین و روسیه تولید می‌شود و این بدان معناست که این تولیدکنندگان آن می‌توانند از تقاضای خرید پالایشگاه‌های خصوصی چین (که در حال حاضر یک پنجم کل تقاضای نفت را در دومین مصرف‌کننده نفت دنیا به حساب می‌آید) بهره‌مند شوند.

 این پالایشگاه‌ها که به تی‌پات معروفند، در رکوردزنی واردات چین در سال جاری و احیای قیمت‌های معیار کمک‌کرده‌اند. دانگ‌مینگ اعلام کرد که برای خرید از شرکت‌های نفت دولتی یا بازارهای بین‌المللی آماده است.

ژانگ اعلام کرد: «ما با بررسی کیفیت نفت خام عربستان دریافتیم که این نفت بسیار گوگردی است و از لحاظ اقتصادی برای پالایش مناسب نیست. همچین محموله‌های ایران نیز مناسب نیستند. برای ما فرقی نمی‌کند که از کجا نفت بخریم، ما نفتی می‌خریم که برای کار با آن راحت‌تر باشیم.»

شرکت دانگ‌مینگ دو پالایشگاه دارد که یکی با ظرفیت 240 هزاربشکه در روز در هزه، در استان شاندونگ شرقی قرار دارد و دیگری با ظرفیت 60 هزار بشکه در لیان‌یونگانگ در استان جیانگسو واقع است. این شرکت یکی از شرکت‌هایی است که سال گذشته در راستای بخشی از تلاش‌های دولت چین برای آزادسازی صنعت انرژی،‌ تضمین داد که از نفت خارجی استفاده کند.

در هشت ماه نخست سال 2016، شرکت شاندونگ دانگ‌مینگ در حدود 5 میلیون تن نفت از خارج کشور وارد کرده که هم‌اندازه سال گذشته بوده است. این شرکت در نظر دارد تا سهمیه واردات سالانه نفت خام خود را به 7.5 میلیون تن یا 150 هزار بشکه در روز برساند. یک سوم از این نفت از آفریقا خریداری می‌شود و همین مقدار نیز از آمریکای جنوبی و خاورمیانه وارد می‌شود.
منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظرات