خبرهای داغ:
جهاد فرهنگی بزرگی که امروز در جریان مد و لباس کشور، جاری است . قرار است «با افتخار ساخت ایران» را تبدیل به شعاری پرآوازه در سطح جهان کند.
کد خبر: ۸۷۴۱۱۴۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
خبرگزاری فارس: جهاد فرهنگی به نام «با افتخار ساخت ایران است»

 حمید قبادی؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در یادداشتی درباره تولید ملی چنین آورده است:

شاید تا پیش از این باور توانمندی کشور در امر تولید داخلی بسیار سخت بود. تلاش بازیگران مهاجم در بدنامی کالای ایرانی در کنار ضعف کیفیت در طراحی و تولید باعث عدم استقبال گسترده مردم از کالای ایرانی شده بود.

گروه های مختلفی منافع خود را در ترویج این ناتوانی و ضعف دیده و مرتب در طبل این اتهام می نواختند. تا جائیکه نا باوری عمیقی در آحاد جامعه به محصول ایرانی در حوزه مد و لباس فراهم شده بود. در این بین نیز اعتماد به نفس دست اندرکاران این بخش به حداقل خود رسیده و بسیاری از آنها باورشان بود که ما نمی توانیم توانمندی خود را به ظهور برسانیم.

علاوه بر آن ترجیح برخی تولید کننده داخلی نیز به استفاده از نشان غیر داخلی و استوار بود. این گروه استفاده از مشخصات خارجی را بر نام ایرانی خود اولویت داده و شاید بقای خود را در آن می دیدند.

رسیدن توان ایرانی و ایجاد باور ملی زمانی آغاز شد که شاید بسیاری نا امیدانه به موضوع نگریسته و اعتماد عمیقی به آن نداشتند.

حکایت این تغییر زمانی آغاز شدکه بنا به روایت و تأکید مقام معظم رهبری سبک زندگی ایرانی و اسلامی در دستور کار آحاد جامعه اعم از مسئولین، دست اندرکاران و مردم قرار گرفت. ایشان با اشاره دقیق به توان ایرانی و ضرورت ابتناء به آن بر اهمیت موضوع تأکید و آنرا تنها راه نجات و استقلال فرهنگی و اقتصادی کشور قلمداد کردند. معظم له با تأکید و پذیرش سبک ایرانی اسلامی شرط آن را توجه به شاخص های داخلی و خلاقیت و هنر ایرانی دانستند.

از این مقطع بود که نهادها و دستگاه ها در کنار مردم و هنرمندان اساتید و تولید کنندگان بیش از گذشته بر ضرورت امر واقف گشته و فعالیت های جدی تر آغاز و باور ملی احیاء شد.

در این شرایط بود که هنرمندان، طراحان، اساتید، تولید کنندگان در عرصه های مختلف شناسایی و کم کم زمینه هم افزایی فعالیت ها آغاز شد تا جائیکه آن تابلوی خود ساخت و فرار از نشان ایرانی و ترویج کالای دست چندم چینی رنگ باخته و روزنه های امید و اعتماد در بین اهالی این حوزه و بویژه مصرف کننده ایرانی کالای وطنی گشوده و نمونه های ارزشمند هنر صنعت مد و لباس ایرانی و اسلامی در جامعه نمایان شد.

اما این ابتدای راه بوده و تا رسیدن به شرایط مطلوب گام های بلندی نیاز به برداشته شدن داشت تا جائیکه عزم ملی شرط اصلی تحقق این باور شد.

در گام اول " آری به کالای ایرانی" در گام بعدی نشان " با افتخار ساخت ایران " و در گام های بعدی " شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی و اسلامی" در دستور کار قرار گرفت.

این بخش بعنوان نقشه راه در چار چوب برنامه واقع شد، اما ایجاد اعتماد و جلب نگاه مردم فرایندی است چند بخشی که یک ضلع آن باور و فرهنگ سازی است.

فرهنگ سازی امروز نیاز به اقدام های علمی و فراشعاری دارد. فرهنگ سازی ، جریانی است که برای افزایش سطح آگاهی بخش های مختلف جامعه، شروع به کار می کند و نیازمند روح جمعی و باور صحیح در عرصه های مختلف است.

 

 

با افتخار ساخت ایران؛ این 4 کلمه شاید به خودی خود صرفا 4 واژه شعاری به نظر برسند. اما براستی باید در عمق واژه ها، نتایجی را از جلوه عملی همین 4 واژه بیرون کشید که می تواند مایه  تبلور یک باور در ذهن عامه مردم، در قالب سبک زندگی شود.

فرهنگ استفاده از تولید ملی سال هاست که در همه کشورها به عنوان راهبردی ترین مسیر ، پویایی فرهنگ مصرفی شناخته می شود. کمپین های متفاوتی که سالها در آمریکا و اروپا برای ارتقای آگاهی جمعی جامعه، تشکیل شده و ایده پردازی های متفاوتی برای دسترسی مخاطبان گسترده در حوزه های متنوع برای خرید و استفاده از تولیدات داخلی انجام می شود.

جریان مد و لباس ایرانی و اسلامی کشور ما در چند سال اخیر با هدف ترویج سبک زندگی بومی، بهره مندی حداکثری از تولیدات داخلی و نیز حمایت از هنرمندان و صنعتگران حوزه پوشاک اقدام به طراحی یک شیوه تفکری با عنوان "با افتخار ساخت ایران" کرده است. سال ها تلاش برای رسیدن به زمانی که بتوان با اطمینان از اجرایی شدن و واقعی بودن این واژه ها سخن گفت ، گذشته و امروز هنگامه ای رسیده است که باید بی توجه به چالش ها، فرصت ها را باور کرد و با افتخار از تولید ایرانی گفت.

هنرمندان طراحی لباس ایرانی، با بهره گیری از آنچه در ذهن مردم "تقاضا" شناخته می شوند، آثار خود را به تولیدکنندگانی می سپارند که کیفیت آثارشان با برترین برند های جهانی رقابت می کند، سرانجام رسانه ها اطلاع رسانی می کنند و مردم در قدم آخر انتخاب می کنند.

دهن کجی هنرمندانه به آن چه ورود بی رویه و غیر قانونی پوشاک از مبادی مختلف، پیامی روشن برای مردم این سرزمین دارد و آن هم باور به خواست و اراده جریانی است که چند سال برای آسودگی و زندگی بهتر و همگام با باورهای بومی ایران، از جان مایه گذاشته است.

جهاد فرهنگی بزرگی که امروز در جریان مد و لباس کشور، جاری است . قرار است با افتخار ساخت ایران را تبدیل به شعاری پرآوازه در سطح جهان کند، نیازمند هم گام شدن همه بخش ها و تلاشگران عرصه مد و لباس کشور است که باید این بار با نگاهی متفاوت و با عینک خوشبینی به آن نگاه کرد. اعتماد کردن امروز ما، ساختن فردایی روشن برای جریان مد و لباس کشور است.

انتهای پیام/ل

ارسال نظرات