خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید گفت: عربستان از نظر سیاسی مانع حج کشورها می‌شود، امسال هیچ چیز جز مسائل سیاسی مانع حج ایرانیان نشد، در یمن و سوریه شکست خوردند، انتقام را در حج می‌گذارند، شرایطی برای حج تعیین می‌کنند که قابل قبول نباشد.
کد خبر: ۸۷۴۱۱۳۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
عربستان سعودی از نظر سیاسی مانع حج کشورها می‌شود/ کارشکنی‌های عربستان مانع حج ایرانیان شد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: رسول خدا(ص) فرمودند جبرئیل پیش من آمد و چهار نصیحت به من کرد، اول اینکه هر اندازه می‌خواهی عمر کن، ولی بدان این عمر جاویدان نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد تصور می‌کنند حیات جاویدان دارند، بنابراین ظلم و ستم می‌کنند، در حالی که اگر فکر کنند که همه باید روزی بروند، از هواپرستی و طغیان‌ها جلوگیری می‌شود و به این امور نادرست نمی‌پردازند، در قرآن آمده باهوش‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که بیشتر به فکر پایان عمر هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به نصیحت دیگر جبرئیل در این حدیث گفت: هر چیزی را می‌خواهی دوست داشته باش ولی بدان روزی باید از آن جدا شوی، انسان نمی‌تواند همیشه با محبوبش باشد، جدایی از محبوب‌ها قطعی و حتمی است،‌ بنابراین این امر از طمع‌ها و مال‌اندوزی‌ها جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در نصیحت سوم این حدیث آمده هر کاری می‌خواهی انجام بده، ولی فراموش نکن، خداوند مطابق عمل تو پاداش می‌دهند، اگر انسان این را باور کند، از کارهای خلاف جلوگیری شده و سبب می‌شود انسان راه راست را بپیماید و حق و عدالت را رعایت کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی سفارش چهارم جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه قرار داد و افزود: شرف انسان با ایمان به عبادت شبانه و نماز شب و عزتش در استغنای از مردم است، انسان و ملت وابسته همیشه سر به زیر است، مسلمانان باید روی پای خود بایستند، البته مبادله بین همه ملت‌ها وجود دارد ولی بر اساس نفع متقابل است، نیاز و دست دراز کردن را دربرنمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه این روزها مسائل اخلاقی در خطر است،‌ رسانه‌های فاسد و فضاهای مجازی منجلاب مانند جامعه را آلوده می‌کنند، گفت: باید خودمان مراقب باشیم و به دیگران هشدار دهیم، این روزها به مسائل اخلاقی نیاز داریم، اگر فاصله بگیریم غرق می‌شویم.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: قرائت قرآن پس از نماز صبح بسیار کارساز است و شما را بیمه می‌کند  و در نجات انسان از چنگال شیطان و هوای نفس مؤثر است.

وی با بیان اینکه امسال مسلمانان ایران بر اثر کارشکنی‌های عربستان موفق به حج نشدند، گفت: من بارها این مسئله را بیان کردم و تاکید می‌کنم اداره حرمین شریفین نباید بر عهده عربستان باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به دلایل ناشایستگی عربستان در اداره حرمین شریفین گفت: حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان است، باید علمای اسلام گروهی آگاه به مسائل حج را تعیین کنند تا حج و اداره حرمین شریفین را مدیریت کنند، از نظر منطق قرآن باید مدیریت به همه تعلق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده عربستان به تنهایی نمی‌تواند حج را اداره کند، حوادث مرگبار سال گذشته در مسجد الحرام و منا بر اثر سوء مدیریت است، نباید حج این اندازه کشته دهد، در اربعین حسینی چند برابر جمعیت با مدیریت درست اداره می‌شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: سال‌های گذشته نیز مکرر برای حجاج حوادث واقع شد، تجربه نشان داده که عربستان سعودی به تنهایی نمی‌تواند، بنابراین بهترین راه این است که مدیریت حج و حرمین شریفین باید بر عهده همه مسلمانان باشد و بتوانند جلوی این عوارض نامطلوب را بگیرند.

وی با بیان اینکه عربستان از نظر سیاسی مانع حج کشورها می‌شود، گفت: امسال هیچ چیز جز مسائل سیاسی مانع حج ایرانیان نشد، در یمن و سوریه شکست خوردند، انتقام را در حج می‌گذارند، شرایطی برای حج تعیین می‌کنند که قابل قبول نباشد، باید به آنها گفت مگر مکه و کعبه برای شما است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: در این مسئله مطالعاتی انجام شده و اساسنامه‌ای در حال تکمیل است تا به علمای اسلام ارائه شود و این مسئله نهادینه شود و آنها ملزم شوند که این امر را بپذیرند و این وضعیت نابسامان، سامان پیدا کند.

وی عنوان کرد: امیدوارم خداوند ریشه کسانی که با مقدسات اسلام بازی سیاسی می‌کنند، قطع کند.
ارسال نظرات