خبرهای داغ:
مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی:
مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی گفت: خودسازی معنوی در برنامه‌های اوقات فراغت مورد غفلت قرار نگیرد.
کد خبر: ۸۷۴۰۷۳۱
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام اباذر بیگی اظهار داشت: خودسازی معنوی در برنامه‌های ویژه اوقات فراغت نباید مورد غفلت قرار گیرد بلکه باید کلاس‌ها، برنامه‌ها و اقدامات به نحوی برنامه‌ریزی شود که پرورش معنوی و خودسازی فردی مخاطبان را به دنبال داشته باشد.

این مسؤول ادامه داد: اقامه نماز، تفکر درباره آفرینش، تدبر در کلام خداوند متعال و پیشوایان ائمه معصوم(ع) حضور در بین مسلمانان، عمل به سفارش‌های دین مبین اسلام درباره انجام واجبات و ترک حرام‌ها، دعا، ذکر، بررسی اعمال، مراقبت از نفس، آموختن معارف اسلامی و اخلاقی را باید در برنامه‌های اوقات فراغت گنجاند.

وی اضافه کرد: برنامه‌های که به کارکردهای فوق توجه دارند کلاس‌های قرآن کریم، اصول عقاید و احکام، متون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، دیدار با علماء و روحانیان، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور یافتن در گلزار شهدای انقلاب و دفاع مقدس، برگزاری مراسم ادعیه مانند زیارت عاشورا، زیارت امین‌الله، دعای ندبه، طرح حلقه‌های تربیتی و ... را شامل می‌شود.

بیگی با بیان اینکه در روزهای پایانی فصل تابستان و برنامه‌های ویژه اوقات فراغت قرار گرفته‌ایم بازشناسی و بازسازی شخصیت را یکی از کارکردهای اوقات فراغت برشمرد و ادامه داد: این لحظه‌ها از دو جهت برای تعالی بخشیدن به شخصیت افراد نقش دارند به طوری که اوقات فراغت به عنوان مناسب‌ترین فرصت به فرد این امکان را می‌دهد، تا رفتار شخصی و اجتماعی خود را مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار دهند.

*اوقات فراغت فرصتی برای شکوفایی استعدادها است

وی با اظهار اینکه در لحظه‌هایی که فرد از اشتغال به کار و تحصیل فراغت دارد می‌تواند پیرامون خصوصیات اخلاقی، رفتاری و ذاتی خود به تفکر بپردازد، اضافه کرد: همچنین از این رهگذر نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند.

مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی اضافه کرد: اوقات فراغت یک فرصت مغتنم و مناسب برای ظهور، رشد و شکوفایی استعدادها همین طور توانایی و خلاقیت و نوآوری‌های فردی به شمار می‌رود.

بیگی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی مفید و سازنده می‌توانند در تعالی بخشیدن به شخصیت فرد موثر و مفید واقع شوند، یادآوری کرد: حضور یافتن در فعالیت‌های مختلف کانون می‌تواند فرد را در ارزشیابی شخصیت تا اندازه زیادی یاری کند.

وی تمرین حیات اجتماعی را یکی از کارکردهای دیگر برنامه‌های ویژه اوقات فراغت دانست و بیان داشت: مهم‌ترین ویژگی فعالیت‌های اوقات فراغت انجام دادن برنامه‌های گروهی و دسته‌جمعی است که خود یک عامل برای زندگی اجتماعی و رشد اجتماعی می‌باشد.

مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی با اظهار اینکه شرکت در برنامه‌هایی از این دست زمینه‌های لازم را برای رشد و شکل گرفتن بعد اجتماعی فرد فراهم می‌آورد، ادامه داد: شرکت کردن فرد در برنامه‌های کانون یک نوع تمرین حیات اجتماعی محسوب می‌شود.

* تقویت روحیه خودباوری مخاطبان در برنامه‌های کانون

بیگی اضافه کرد: برای ایجاد روحیه خودباوری و تلقین مثبت در خود ابزاری مورد نیاز است تا با استفاده از آن به روحیه مطلوب و شکوفا دست پیدا کنند، بهترین ابزار و بستر برای ایجاد انگیزه و روحیه خودباوری فعالیت‌های اوقات فراغت هستند.

وی تصریح کرد: واگذاری بخشی از وظایف برگزاری کلاس‌ها به اعضای کانون، به کارگیری فرد برای اجرای مراسم‌ها، استفاده از توان اعضا در اجرای گردش‌ها و اردوها می‌تواند بر تقویت اعتماد به نفس مخاطبان تاثیر زیادی داشته باشد.

مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی با اظهار اینکه رهبر معظم انقلاب همواره پیرامون تهاجم فرهنگی دشمنان نظام و انقلاب هشدار داده‌اند، گفت: مساجد بهترین ظرفیت را برای مقابله با این توطئه دشمن دارند.

ارسال نظرات