رئیس سازمان محیط زیست کشور

حذف مازوت از چرخه مصرف سوخت/دولت یازدهم از مسائل زیست محیطی غافل نیست

رئیس سازمان محیط زیست کشور حذف بنزین‌های آلوده و توزیع بنزین یورو 4، توزیع گازوئیل استاندارد و حذف مازوت از چرخه مصرف سوخت را از جمله تلاش‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.
کد خبر: ۸۷۴۰۰۶۴
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ معصومه ابتکار، در نشست بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت از محیط زیست و بهبود محیط زیست استان مرکزی که در سالن غدیر استانداری برگزار شد ضمن آرزومندی برای توسعه پایدار، توسعه‌ای همگام با معیار بهبود کیفیت زندگی و همه شاخص‌ها گفت: در نشستی که با مجمع نمایندگان استان مرکزی در تهران برگزار شد با توجه به پیشنهادات ارائه شده در این جلسه امیدواریم برای بهبود شرایط محیط زیست استان و شهرهای صنعتی گام برداریم.

وی افزود: رئیس جمهور در روزهای ابتدایی آغاز دولت یازدهم محیط زیست را به جایگاه اصلی خود برگرداند چراکه پس از فراموش شدن این مسئله در یک دوره و همچنین بی‌توجهی به مسائل و گرفتاری‌های کلانشهر اراک، دولت یازدهم بحث محیط زیست را به جایگاه رفیع و جدی خود بازگرداند.

رئیس محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: دولت یازدهم شروع کار خود را در بحث مباحث زیست محیطی با بررسی یک مصوبه زیست محیطی در زمینه احیای دریاچه ارومیه آغاز کرد و از آن پس با همه محدودیت‌ها، مشکلات و سایر مسائل کشور موضوع را پیگیر شد.

ابتکار با تمجید از اقدامات دولت در عرصه‌های مختلف گفت: دولت یازدهم اقدامات مناسبی در زمینه اقتصاد مقاومتی، رفع آسیب‌های اجتماعی، رفع تحریم‌های ظالمانه انجام داده و در کنار این مباحث مهم از موضوع محیط زیست غافل نشده است.

حفظ محیط زیست از اوجب واجبات است

وی با اشاره به سخنان روحانی درباره اهمیت مسائل زیست محیطی افزود: رئیس جمهور چندین بار در صحبت‌هایش در جلسه‌ای به صراحت گفتند که اگر زمانی حفظ محیط زیست از جمله مستحبات بود، الان از اوجب واجبات است؛ این خط مشی دولت در بحث مسائل زیست محیطی است.

رئیس محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در خصوص محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری باب جدیدی را در رویکرد جامع همه دستگاه‌ها و قوا به بحث اهمیت محیط زیست باز کرد و نقشه راه مشترکی را برای همه ما تعریف کرده است.

ابتکار با اشاره به مصوبات دولت در زمینه آلودگی هوا گفت: اولین مصوبات دولت موضوع اصلاح برنامه آلودگی هوا در سنوات گذشته و ابلاغ برنامه جدید بود و به کشور ابلاغ شد.

در بحث آلودگی‌ها باید براساس آمار و ارقام سخن گفت

وی بزرگترین گام حذف سوخت آلوده از چرخه توزیع و تولید کشور را بزرگترین اقدام دولت در بحث کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: از اواخر سال 92 و اردیبشهت 93 در تمام جایگاه‌های سوخت توزیع بنزین پتروشیمی، متوقف شد و همین مسئله بر شهر اراک تاثیرات بسیار زیادی داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تاکید کرد: برای بحث درباره آلودگی هوا باید بر اساس اندازه‌گیری‌ها و با اعداد و ارقام صحبت شود؛ در اراک ایستگاه‌های سنجش هوایی است که به صورت بر خط، وضعیت هوای شهر را بررسی و گزارشات را اطلاع رسانی می‌کند.

ابتکار شاخص‌ها سنجش هوا را تعریف شده دانست و افزود: این شاخص‌ها غیرقابل دستکاری است؛ با سرمایه گذاری که دولت در این زمینه انجام داده تمام دستگاه ها دقیق، درست و منظم هستند و وضعیت آلودگی کلانشهرها را به طور برخط پایش و کنترل می‌کنند.

42 درصد نیروگاه‌های کشور سوخت مازوت مصرف می‌کردند

وی حذف بنزین‌های آلوده و توزیع بنزین یورو 4 ، توزیع گازوئیل استاندارد و حذف مازوت از چرخه مصرف سوخت را از جمله تلاش‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: در پالایشگاه شازند در چهار ماهه امسال 99.7 درصد از گاز طبیعی استفاده شده که در سال گذشته 95 درصد استفاده از سوخت طبیعی صورت گرفته است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: سال 92 سوخت 42 درصد از نیروگاه‌های کشور مازوت بود که در تلاش هستیم براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور به صفر برسد.

ابتکار در ادامه گفت: اقدامات صورت گرفته به کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها کمک کرده اما عواملی همچون گرد و غبار جایگزین آلاینده‌های ناشی از احتراق شده است؛ البته نوع عوارض و بیماری‌های این آلاینده نیز متفاوت است اما به هر حال آلودگی هوا محسوب شده و باید در این خصوص برنامه ریزی شود.

وی افزود: دولت در موضوع گرد و غبار برنامه‌ریزی ملی و استانی از جمله شناسایی کانون‌های گرد و غبار، احیای تالاب‌ها از جمله برنامه‌های ملی و در هر استان با توجه به ظرفیت‌های آن اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصریح کرد: امیدواریم مباحثی از جمله تقویت برنامه کاهش آلودگی هوا برای شهر اراک، مبارزه با گرد و غبار، احیای تالاب میقان را در مصوبات سفر استانی رئیس جمهور بگنجانیم؛ دولت در برش سال 95 مصوبه‌ای را ویژه کلانشهر دارد که در آن تسهیلات ویژه برای از رده خارج کردن خودروها و اتوبوس‌های فرسوده از سیستم ناوگان عمومی به کمک بانک‌ها در نظر گرفته است.

رصد آلودگی هوای اراک با چهار دستگاه پایش

ابتکار با اشاره به ثبت نام یک‌هزار دستگاه خودروی فرسوده برای دریافت تسهیلات در اراک گفت: یک‌هزار دستگاه تاکسی فرسوده برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی به منظور تعویض خودرو در اراک ثبت نام کرده‌اند و این مسئله یاری بانک‌‎ها را می‌طلبد.

وی با اشاره به روزرسانی مطالعات مربوط به کاهش آلودگی شهر اراک گفت: قراردادها در این زمینه بسته شده که باید تسریع شود؛ دستگاه‌های سنجش hf در آینده راه اندازی می‌شود که البته تا راه اندازی کامل این دستگاه در اراک، دستگاه های دیگر برای پایش آلودگی هوای اراک فعال هستند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به تعداد دستگاه‌های پایش هوا در شهر اراک گفت: چهار دستگاه وضعیت هوای شهر را بررسی می کنند.

ابتکار با اشاره به احیای تالاب میقان اراک گفت: برای تالاب‌ها دولت توجه ویژه ای داشته است؛ همه تالاب‌های بزرگ کشور در سال 92 وضعیت بحرانی داشتند که این موضوع قابل رصد و گزارش گیری است.

پرداخت تسهیلات برای خروج آند با حضور رئیس جمهور در استان

وی افزود: احیا و آبگیری بیش از 60 درصدی تالاب هورالعظیم یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار در خوزستان، شاخص‌ترین دستاوردهای دولت در خصوص تالاب ها بوده است، دریاچه ارومیه در تیرماه امسال به تثبیت رسیده که تمام این اقدامات همچنان ادامه دارد و تلاش در این زمینه به طور جدی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصریح کرد: سال گذشته 79 واحد صنعتی آلاینده در لیست صنایع آلاینده استان مرکزی قرار دادیم و از آنجا که لیست آلاینده‌ها مبتنی بر اندازه‌گیری و مستندات است خارج شدن برخی صنایع از این لیست قابل بازنگری است.

ابتکار با اشاره به خروج آندسازی به شهرک صنعتی حاجی‌آباد هم گفت: در خصوص انتقال بخش آندسازی کارخانه آلومینیوم و در خواست تسهیلات برای این امر می توان در سفر رئیس جمهور به استان مصوبه ای را در نظر گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار