مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: پس از آنکه از تحریم خارج شدیم بانک تجاری ایران و اروپا اولین بانک ایرانی بود که به شبکه سوئیفت متصل شد و نقل و انتقال پول را آغاز کرد
کد خبر: ۸۷۳۹۸۹۶
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن صبح امروز در نشستی خبری به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، به حمایت این بانک از صنایع نوپا اشاره کرد و گفت: فعالیت واحدهای صنعتی نوپا و استارت‌آپ‌ها مسئله‌ای نوین است که بانک صنعت و معدن در آن ورود کرده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ سود تسهیلاتی که برای این بخش اعطا می کنیم 18درصد است اما در جهت حمایت از صنایع نوپا به دنبال کاهش 4درصدی این نرخ هستیم که تاکنون به علت مواجه بودن دولت با مشکلات متعدد مالی، این هدف محقق نشده است.
 
 مدیرعامل بانک صنعت و معدن در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری بسیج، مبنی بر اینکه آیا بانک تجاری ایران و اروپا پس از برجام توانایی انتقال و تزریق ارز به تجار ایرانی را دارد؟ گفت: پس از آنکه از تحریم خارج شدیم این بانک اولین بانک ایرانی بود که به شبکه سوئیفت متصل شد و نقل و انتقال پول را آغاز کرد.
 
افخمی اضافه کرد: بر اساس آخرین آماری که به دست من رسیده، بانک تجاری ایران و اروپا بیش از 1.3 میلیارد یورو بازگشایی ال‌سی‌ از سمت ایران داشته است اما میزان پولی که توانسته در اروپا جابجا کنه 5.5 میلیارد یورو بوده که در 5 ماه نخست سال صورت گرفته است و خوشبختانه تا امروز همه بانک های اروپایی با این بانک همراه بوده اند.
 
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته واحد بانکداری صنایع کوچک و متوسط را در بخش صنعت و معدن راه‌اندازی کردیم، گفت: اما این واحد از امسال کار خود را توسعه داده است؛ به طوری که به ۷۱۲ واحد با رقم ۹۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که البته مصوبات، بیشتر از این رقم بود.

افخمی با اشاره به گشایش اعتبارات در بخش‌های مختلف بانکی گفت: در بخش بانک‌های اروپایی، گشایش‌هایی انجام شده است؛ از جمله اینکه در آسیای جنوب شرقی از محل سوئیفت ۳۳۲ میلیون دلار گشایش اعتبار داشتیم.

وی افزود: علاوه بر آن دو خط اعتباری پس از برجام داریم. همچنین بعنوان دومین بانک توانستیم ۴۰۰ میلیون دلار خط اعتباری از اِگزیم بانک هندوستان دریافت کنیم که عملیاتی شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه نخستین محموله با اعتبار ۱۲۰ میلیون دلار بود که تحویل گرفتیم، تصریح کرد: تا سقف ۱۵۰ میلیون دلار هم در مرحله‌ بعدی می‌توانیم از این محل تجهیزات مورد نیاز کشور را خریداری کنیم.

وی به خط اعتباری جدید دیگری اشاره کرد و گفت: قرارداد این خرید اعتباری در مرحله نهایی قرار دارد که تمامی کارهای آن انجام شده و امضاهای پایانی آن مانده است؛ این خط اعتباری از کره جنوبی با رقم ۱۰۰ میلیون دلار که برای فاینانس مواد اولیه است، شروع می‌شود و رقم قابل افزایش است. 
 
افخمی با اشاره به طرح‌هایی که پنج ماهه ابتدایی امسال با تامین مالی پروژه‌ها به نتیجه رسیده است، افزود: ۳۰ طرح عملاً در پنج ماهه امسال به تولید و بهره‌برداری رسید که ۱۳ واحد بزرگ و ۱۷ واحد کوچک و متوسط بوده است. در واحدهای بزرگ ۵۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شد که این سرمایه‌گذاری از محل منابع مالی بانک بوده است، مانند پتروشیمی مهاباد یا نیروگاه کهنوج.

وی با اشاره به ورود بانک صنعت و معدن به پروژه‌های بزرگ زیرساختی اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها، خطوط راه‌آهن و توسعه شبکه بود که برای نخستین بار قطار سریع‌السیر را با تأمین مالی از محل خط اعتباری چین با رقم ۱.۸ میلیارد دلار انجام دادیم که LC آن باز شده و پروژه عملیاتی شده است. 
 
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به قرارداد با صندوق توسعه ملی اظهار داشت: این صندوق منابع ارزی ما را تأمین می‌کند که دو قرارداد بزرگ با آنها داشتیم اول مربوط به سال ۹۲ بود که ۵.۹ میلیارد یورو قرارداد بسته شده بود که از این رقم ۴.۱ میلیارد یورو گشایش اعتبار کردیم. از این میزان حدود دو میلیارد یورو گشایش اعتبار شده است و قرارداد آن ۳.۱ میلیارد یورو بود که تاکنون ۲.۹ میلیارد یورو را به مرحله قرارداد رساندیم. 
 
افخمی در خصوص کفایت سرمایه این بانک اذعان کرد: سرمایه بانک از سال ۸۶ که به ۲۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته بود تا سال ۹۴ افزایشی نداشت اما در سال ۹۴، ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم که سرمایه بانک به ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
وی با اشاره به اینکه این رقم معادل ۸۰۰ میلیون دلار است که بسیار سرمایه پایینی به شمار می‌رود، گفت: الان سرمایه بانک به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان در هفته گذشته رسیده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ حدود ۸۷۵ میلیارد تومان خط اعتباری از بانک مرکزی گرفتیم، گفت: علاوه بر این ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم اختصاص پیدا می‌کند که صرف صنایع کوچک و متوسط خواهد شد. 
 
 
ارسال نظرات