افزایش نفوذ دولت در اتاق بازرگانی؛

چه کسی از "شافعی" حمایت کرد تا دوباره رئیس شود؟/ دیدار محرمانه رئیس جدید اتاق بازرگانی با نهاوندیان در شب انتخابات؟

غلامحسین شافعی شب قبل از انتخابات در دیداری محرمانه با رئیس دفتر روحانی نظر او را برای حمایت مجدد دولت از خود جلب و در نهایت باردیگر با نقش آفرینی دولتمردان شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد.
کد خبر: ۸۷۳۹۸۳۱
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

به گزارش  خبرگزاری بسیج،  ظهر دیروز انتخابات اتاق بازرگانی برای انتخاب پنجمین رئیس پارلمان بخش خصوصی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب برگزار شد و غلامحسین شافعی سومین رئیس تاریخ اتاق بازرگانی بار دیگر بر کرسی ریاست اتاق نشست، تا دنیا به کام این تاجر انار و زعفران اهل شهر مشهد شود.

بنا به این گزارش، نکته جالب این انتخابات پیروزی میلیمتری او بر رقیب پرنفوذش مسعود خوانساری بود. خوانساری اکنون ریاست اتاق بازرگانی تهران را بر عهده دارد و با حمایت مستقیم دولت تحت عنوان ائتلاف برای فردا توانست در انتخابات اتاق بازرگانی تهران پیروز شود. رئیس اتاق تهران دیروز تنها 4 رای کمتر از رقیب مشهدی خود کسب کرد و با 194 رای در برابر 198 رای مسعود خوانساری از رسیدن به صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران باز ماند. همچنین در پایان رای گیری 5 رای هم مخدوش اعلام شد، زیرا برخی از اعضای اتاق ترجیح دادند به هیچکدام از این دو نفر رای ندهند.

اما نتایج دیروز، برخی از پیش بینی ها را در خصوص جانشین محسن جلال پور در اتاق بازرگانی هم نقش برآب کرد. از هفته های گذشته رسانه ها و منابع نزدیک به اتاق بازرگانی از نامهای مختلفی به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی یاد می کردند، اما همه گمانه زنی ها حکایت از بیشتر بودن شانس مسعود خوانساری برای کسب ریاست اتاق بازرگانی داشت. اما به نظر می رسد داستان نفوذ یکی از افراد مهم حاضر در پاستور، داستان رئیس پنجم اتاق بازرگانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را روشن کرد.

براساس شنیده های خبرنگار غلامحسین شافعی که از دوستان قدیمی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به شمار می رود، شب قبل از انتخابات در دیداری محرمانه با رئیس دفتر روحانی نظر او را برای حمایت مجدد دولت از خود جلب کرده است و در نهایت باردیگر با نقش آفرینی دولتمردان، شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد.

شافعی پیش از این و بعد از انتخاب نهاوندیان به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور، با نفوذ دولت به عنوان رئیس اتاق بازرگانی انتخاب شده بود. بنابراین اتاق بازرگانی که در سالهای حضور جلال پور و شافعی تحت نفوذ کامل دولت قرار داشت و هیچ انتقادی از دولت روحانی نمی‌کرد، بار دیگر تحت لوای دولت یازدهم به کار خود ادامه خواهد داد تا خیال پاستور نشینان راحت شود.

باید دید اتاق بازرگانی که در دوران جلال پور در بهره مندی از فرصت برجام عملکرد ضعیف و پر انتقادی را از خود به جا گذاشت در دوره شافعی می تواند سودی را از فرصتهای پسابرجام نصیب بخش خصوصی کند یا همچنان مشی بله قربان گویی به دولت تدبیر و امید را ادامه خواهد داد؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار