در حالی این روزها معیشت مردم در مضیقه است که بنا به گزارش‌های رسمی دولت نرخ تورم به 8.9 درصد کاهش پیدا کرده و طبق وعده معاون وزیر اقتصاد، در شهریورماه به 8.7 درصد خواهد رسید.
کد خبر: ۸۷۳۹۶۵۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

به گزارش  خبرگزاری بسیج، گزارش های بانک مرکزی حاکی از آن است که تورم به کمتر از 9 درصد کاهش یافته  است در هر حال دولتی ها بر این باورند که تورم از حدود 40 درصد در سال 92 به حدود 8.9 درصد در مردادماه 95 کاهش پیدا کرده است؛ این نشان از کاهش حدود 30 درصدی نرخ تورم در طول سه سال گذشته دارد.


حسین میر شجاعیان معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی چندی پیش از کاهش نرخ تورم در شهریور ماه خبر داد و گفت: مشکلات اصلی اقتصاد از تورم لجام گسیخته و بی ثباتی نرخ ارز نشات می گیرد که همواره این امور معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.


در حالی دولتمردان بر طبل کاهش تورم می کوبند و از آمار و ارقام می گویند که این کاهش تورم در زندگی مردم قابل لمس نیست و قدرت خرید مردم همچنان با مشکل مواجه است، در هر حال آنچه عیان است اینکه کاهش نرخ تورم دلخوشی های کاغذی است که که در زندگی مردم تاثیری نداشته است و جامعه ایرانی هنوز هم در تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه هستند.


کارشناسان سنگ محک کاهش نرخ تورمی ادعایی دولت را بهبود وضعیت زندگی مردم می دانند و بر این باورند که کاهش تورم باید برای مردم ملموس باشد.


فی الواقع زمانی می شود ادعا کرد که تورم تک رقمی شده است که مردم اثرات این کاهش نرخ تورم را در سبد کالای خود احساس کنند و قدرت خرید آنها افزایش یابد.


علی ای حال امروز مردم نظری متفاوت با دولتمردان دارند و اعتقاد دارند که با وجود ادعای دولت در مهار تورم، تغییری در روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی به وجود نیامده و مردم کوچه و بازار، کاهش رشد تورم را احساس نمی‌کنند.


در هر حال رشد بی رویه بیکاری و سریال تعطیلی کارخانه ها در کشور و مقروض بودن دولت به بانک ها باور کاهش نرخ تورم را بسیار مشکل ساخته است چراکه مردم چیزی را قبول می‌کنند که به عینه مشاهده کنند. به عبارت دیگر هیچ اتفاق  جدیدی در افزایش قدرت خرید مردم و یا کاهش قیمت‌ها رخ نداده است تا مردم بتوانند ادعای کاهش نرخ تورم را باور کنند.


به عبارتی دیگر در روزهایی که روند نزولی نرخ تورم، خوشحالی و خوش‌خبری را برای دولتی‌ها به‌ همراه داشته است حسن سبحانی یکی از کارشناسان اقتصادی است می‌گوید: «اگر چه نرخ تورم در اقتصاد ایران پایین آمده و همه باید از پایین‌ آمدن تورم خوشحال باشند ولی نکته اینجاست که بخشی از دلایل پایین‌ آمدن نرخ تورم در ایران، وجود شرایط رکودی در اقتصاد ایران است. رسیدن به تورم تک‌رقمی اتفاق خوبی است و همه باید از بابت آن خوشحال باشند و در واقع کم و کمتر شدن نرخ رشد تورم برای کشور خوب است ولی نکته اینجاست که باید بررسی شود چه اتفاقی افتاده که نرخ رشد تورم در ایران پایین آمده و تک‌رقمی شده است؟»


صاحبنظران نیز بر این باورند که تا زمانی که اقتصاد کشور با رکود دست و پنجه نرم می کند کاهش نرخ تورم چندان ملموس نیست و تا زمان فرمان روایی رکود بر کشور قیمت ها افزایش نمی یابد، حتی کارشناسان اقتصادی حامی دولت می‌گویند دولت یازدهم در حاکم کردن رکود برای کاهش تورم افراط کرده و مردم و فعالان اقتصادی حاضرند چند درصد تورم بیشتر را در ازای رونق اقتصادی و ایجاد شغل برای جوانان بپذیرند.
منبع: دانا
ارسال نظرات