توقف فوری FATF مطالبه عمومی

روز گذشته پیام‌های زیادی در این زمینه پخش شد و مردم در شبکه‌های مختلف اجتماعی نیز به موضوع اجرای FATF واکنش‌های اعتراضی مختلفی نشان دادند.
کد خبر: ۸۷۳۹۵۷۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
 به گزارش خبرگزاری بسیج، موج گسترده‌ای از اعتراض همگانی نسبت به اجرایFATF شکل گرفته است. اعتراض‌کنندگان که از همه سلیقه‌های سیاسی بودند، اجرای FATF را نوعی خودتحریمی و در تقابل آشکار با استقلال و امنیت کشور می‌دانستند، وخواستار توقف فوری آن از سوی دولت شده‌اند.

روز گذشته پیام‌های زیادی در این زمینه از سوی مخاطبان پخش شد و مردم در شبکه‌های مختلف اجتماعی نیز به موضوع اجرای FATF واکنش‌های اعتراضی مختلفی نشان دادند.
 مسئولان و کارشناسان نیز در اظهاراتی جداگانه اجرای FATF را خلاف منافع ملی دانسته و خواستار توقف آن شدند.
اجرای تعهدات ناشی از FATF خیانت ملی است
سعید یاری رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان درباره اقدامات دولت در تعهد خود مقابل FATF گفته است: «کدام کشور نهادهای متعهد به خود همچون سپاه، وزارت اطلاعات، ارتش، جهاد دانشگاهی و حوزه‌های مربوط به مالک اشتر را توسط خود خفه می‌کند اگر چنین کاری بخواهد صورت بگیرد این اقدام بدتر از کاپیتولاسیون محسوب می‌شود.» یاری در ادامه افزوده است: «هرگونه تلاش برای اجرای تعهدات ناشی از FATF توسط عناصری در داخل ایران علیه جمهوری اسلامی ایران نوعی خیانت ملی آشکار است و به طور کامل از سوی هر شخصیت و جایگاهی محکوم است.»
ولایتی: توافق FATF
به صلاح کشور نیست
علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با حضور در جمع خبرنگاران درخصوص قصد دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور و توافق FATF گفت: «توافق FATF به صلاح کشور نیست.» مشاور رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: «خودی‌ها نباید از نقشه‌های دشمن تبعیت کنند.»
حدادعادل: مردم تحقیری مثل قرارداد FATF را تحمل نمی‌کنند
غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با فارس در واکنش به قصد دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور و توافق FATF اظهار داشت: «مسلماً چنین محدودیت‌هایی قابل اجرا نیست.»
حدادعادل تصریح کرد: «مردم و رهبری این نوع تحقیرها، دخالت‌ها و تسلیم‌ها را تحمل نمی‌کنند و دولت  هم که همه جا خودش را تابع رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌داند طبعاً نمی‌تواند غیر از این عمل کند.»
نباید با داشتن چند صباح مسئولیت با آینده انقلاب
 بازی کرد
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفته است: «افرادی می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند که آمریکا در رأس آنان است، آمریکایی که دستش به خون انسان‌های بی‌گناه آلوده شده است، قراردادهایی مانند FATF هم‌سو و هم‌ساز شدن با دشمنان قسم‌خورده این نظام است، امضاهای پای این قرارداد به معنای دست کشیدن از حمایت از سازمان‌های آزادی‌بخش در کل دنیاست، در حالی که رسالت و هویت ما گره خورده به حمایت از سازمان‌های آزادی‌بخش جهان است.»
وی با بیان اینکه اجرای FATF به معنای بستن دست و پای نظام است، متذکر شد: «چرا با استقلال کشور بازی می‌کنند، دولت در حد و قواره این نیست که به این مسائل بپردازد، این موضوعات جزء مسائل کلان نظام است که باید در شورایعالی امنیت ملی بررسی شود و اذن و اجازه رهبر معظم انقلاب را داشته باشد، مگر می‌شود به واسطه مسئولیتی که چند صباحی در کشور پیدا می‌کنم با آینده این نظام که مرهون ایثار و شهادت خون هزاران انسان بی‌گناه و مظلوم است، بازی کنم، مملکت قانون، ساز و کار و حساب و کتاب دارد.»
اگر سپاه نبود؛ کشور نبود
گودرزی در پایان با بیان اینکه غرب می‌خواهد حمایت ما را از نهضت‌ها و سازمان‌های آزادی‌بخش حذف کند، خاطرنشان کرد: «از نظر غربی‌ها حزب‌الله لبنان هم تروریست است، آنان به دنبال خدشه‌دار کردن استقلال ایران هستند، می‌خواهند سپاه را با مشکل مواجه کنند، در حالی که اگر سپاه نبود کشور نبود، سپاه به اصل نظام گره خورده است، اگر سپاه را از کشور جدا کنیم، عامل اقتدار کشور را از درون حاکمیت حذف کرده‌ایم، بنابراین تأکید می‌کنم که مسئولان دقت کنند و به گونه‌ای تصمیم نگیرند که آینده این انقلاب و نظام را با چالش مواجه کنند.»
ایستادگی در جبهه نظامی؛ وادادگی در جبهه اقتصادی!
سالهاست که جبهه استکبار جهانی به دنبال آن است تا با ابزار تحریم ایران را به زانو درآورد. در چنین شرایطی اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب توسط بانک های داخلی علیه سازمان ها و نهادهای نظام را چگونه می توان توجیه کرد؟ اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی معتقد است که «کشور باید یک استراتژی مقاومت برای مقابله با آمریکا داشته باشد. ما در هیچ زمان و در هیچ زمینه‌ای نباید در تقابل با آمریکا ذره‌ای کوتاه بیاییم و اینطور نباید باشد که در یک عرصه جلوی آمریکا بایستیم و در عرصه‌های دیگر راه را برای نفوذ دشمن باز بگذاریم و این‌طور نباشد که ما در جبهه نظامی به مقابله بپردازیم و در جبهه‌های فرهنگی و اقتصادی و ... دشمن ما را محاصره کند.» این عضو هیئت رئیسه مجلس افزوده است: «این شیوه‌ها شیوه‌های نوین استکباری برای استثمار سایر کشورهاست هر چند که از طریق تعاملات بانکی و اطلاعات مربوط به سیستم پولی و مالی در گستره جهانی وارد شود. FATF به خودی خود نوعی تحریم محسوب می‌شود و ما از این طریق خودمان را محدود می‌کنیم و اختیار را از خودمان سلب می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم.»
مذاکره با دشمن
صرفا در محدوده اصول انقلاب مجاز است  
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعهدات ایران در چارچوب FATF آن را نوعی «خودتحریمی» خواند و گفت: «مذاکره و توافق با دشمن صرفاً در محدوده‌ای که اصول و آرمان‌های انقلاب اجازه می‌دهد، مجاز است.»
عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به حمایت همیشگی و تغییرناپذیر ایران اسلامی از محور مقاومت ازجمله حزب‌الله لبنان اشاره کرد و گفت: «اصول انقلاب و استقلال کشور، اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران زیر بار ایجاد محدودیت در داخل کشور برای نهادهای انقلابی و پاسدار ارزش‌های نظام همچون سپاه برود.»
سازمان هایی برای سلطه
هر کدام از سازمان ها و نهادهایی که توسط آمریکا و هم پیمانانش طرح ریزی شده است ساختاری برای به سلطه درآوردن دیگر کشورهاست. ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یادداشتی پیرامون چگونگی سلطه آمریکا و کشورهای همسو به این نکته اشاره می کند که «سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که عمدتاً توسط آمریکا و کشورهای همسو طی ده‌های اخیر پایه‌گذاری شده است، عملاً در راستای سیاست‌های آمریکا و در جهت سلطه بر دیگر کشورها عمل می‌کنند. آمریکا از NPT (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای ناهمسو و از MTCR (رژیم کنترل فناوری موشکی) برای کنترل فعالیت‌های موشکی و از FATF برای کنترل فعالیت‌های مالی این کشورها به‌عنوان اهرم‌هایی در جهت تغییر رفتار سیاسی آنها بهره می‌برد.»
وی در ادامه «قرار گرفتن تنها دو کشور ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF به‌بهانه خطر بالای پولشویی و تأمین مالی تروریسم» را نشانه آشکاری از سیاسی بودن آن دانسته و می‌نویسد: «غفلت تیم مذاکره کننده از حل معضل FATF (حتی به‌روی کاغذ) اشتباهی بزرگ و استراتژیک بوده است که در پس‌پرده خدعه‌ها و اقدامات فریبکارانه آمریکایی‌ها مخفی ماند و اینک بعد از انجام کامل و یکجای تعهدات جمهوری اسلامی ایران نقاب از چهره نیرنگ آن برداشته شده است.» چرا که آنها با این اقدام به دنبال دستیابی به آن چیزهایی هستند که در برجام به آن نرسیدند.
اگر نیاز باشد وزیر را استیضاح می‌کنیم
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض نمایندگان به اجرای FATF گفت:‌ این اقدام در واقع نوعی دسترسی به اسرار مردم است.
وی اضافه کرد: طبق FATF خارجی‌ها می‌توانند به حساب‌های مردم سرکشی کرده و ببینند کدام ایرانی چه مبالغی دارد و کجا این پول‌ها را رد و بدل می‌کند.
این نماینده مردم در خانه ملت با تأکید بر اینکه هیچ کدام از ایرانی‌ها راضی نیستند خارجی‌ها حساب و کتاب زندگی‌شان را بدانند، خاطرنشان کرد: آنها با ملت ایران دشمن هستند و در چنین شرایطی سرکشی به حساب‌ های مردم غلط است هر چند در حالت کلی سرکشی به حساب‌های مردم ربطی به خارجی‌ها ندارد.
حاجی‌دلیگانی در همین زمینه تصریح کرد: بنده و سایر نمایندگان به نیابت از مردم ایران با هر کسی که بخواهد سرکشی در زندگی مردم و حساب‌های آنها را دنبال کند برخورد خواهیم کرد. اگر نیاز باشد سوال یا استیضاح وزیر اقتصاد را به جریان خواهیم انداخت.
استقبال غربی‌ها از خودتحریمی
همچنین این موضوع با استقبال رسانه‌های غربی مواجه شد و در اخبار و تحلیل‌های خود به آن پرداختند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این موضوع نوشت: «رسانه‌های ایران اعلام کردند که 2 بانک برجسته ایرانی از همکاری با شرکت‌های وابسته با سپاه پاسداران خودداری کرده‌اند.
 این گزارش‌ها عنوان کردند که بانک ملت از انجام نقل و انتقالات بانکی برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء که وابسته به سپاه پاسداران ایران است خودداری کرده است. همچنین بانک دولتی سپه نیز از صدور ضمانت برای یک شرکت وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء خودداری کرده است. تا کنون امکان برقراری ارتباط با این بانک‌ها برای دریافت نظر آنها در این رابطه وجود نداشته است.»
 رسانه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» ضمن انعکاس این خبر نوشت: «بر اساس گزارش‌ها هر دو بانک ایرانی برای خودداری از همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا، به تحریم‌های بین‌المللی استناد کرده‌اند و به جزئیات خاصی در این رابطه اشاره نکرده اند.»
 پایگاه شبکه ای بی‌سی نیوز آمریکا نیز ضمن انعکاس این خبر نوشت: «کارگروه اقدام مالی (FATF) که یک نهاد بین‌المللی برای مقابله با پول شویی و تامین مالی اقدامات تروریستی است، در ماه ژوئن اقدامات خود علیه  ایران را تعلیق کرد. تندروها از همان زمان ابراز نگرانی می‌کنند که دولت ایران برای همکاری با FATF، شرکت‌های ایرانی را تحریم خواهد کرد.»
 رادیو فردا  نیز با انتشار یادداشتی در این رابطه عنوان کرد: «به نظر می‌رسد رویدادی بسیار مهم در نظام بانکی ایران در حال وقوع است. این رویداد می‌تواند پیامدهای کلانی را نه صرفاً در ایران بلکه در سطح منطقه رقم بزند.
 این رویداد، اقدامی است از جنس «تحریم بانکی» آن‌هم علیه نهادی مهم همچون قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه. با این تفاوت که این تحریم بانکی نه توسط بانک‌های خارجی بلکه توسط «بانک‌های داخلی» اعمال‌شده است.»
 شبکه بی بی‌سی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: «فشار تحریم‌ها در پسا برجام، جواب داده و دولت را مجبور به عدم همکاری با سپاه پاسداران کرده است تا بتواند با بانک‌های بین‌المللی همکاری کند.»
به گزارش جام نیوز، روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه واشنگتن پست، پایگاه‌های خبری «تاون هال»، نیوز مکس و ... نیز به انعکاس این خبر پرداخته‌اند.

منبع: دانا
ارسال نظرات