نیروی انتظامی از مردم خواسته محل‌هاي پرورش و نگهداری ماری‌جوانا را گزارش دهند. باور اینکه برخی از جوانان از این راه درآمد گزافی دارند چندان خوشایند نیست.
کد خبر: ۸۷۳۹۵۴۴
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، شاید کمی شوکه‌کننده بود که در طول یک روز چند خبر عجیب درباره مواد مخدر مصرفی و الکلی بخوانیم؛ اینکه قرار شده است تمام جگرکی‌های سیار در استان البرز جمع‌آوری شوند چون برخی از آنها مشروبات الکلی سرو می‌کردند و همین‌طور نیروی انتظامی از مردم خواسته محل‌هاي پرورش و نگهداری ماری‌جوانا را گزارش دهند. باور اینکه برخی از جوانان از این راه درآمد گزافی دارند چندان خوشایند نیست.

یکی از غریب‌ترین خاطراتی که دارم، خاطره استعفای یکی از دوستانم از محل کارش است. او در گروه وایبری‌مان توضیح داد که اگر در خانه بماند و «گل»کاری کند، بیشتر از محل کارش، درآمد خواهد داشت. فکرم به این قد نداد که گل‌کاری در آپارتمان همان کاشتن ماری‌جواناست، چراکه بعید می‌دانستم بخشی از جامعه از این راه، خرج زندگی خود را درمی‌آورند، اما واقعیت هم جز این نیست و اگر به‌تازگی پلیس از مردم خواسته محل‌های کاشت ماری‌جوانا یا همان «گراس» یا همان «گل» را اطلاع دهند، لابد به‌خاطر اوج‌گرفتن فروش گراس‌هایی است که به روش «ایندور» تولید شده‌اند.
 
آنهایی که اهلش هستند می‌دانند که ماری‌جواناهای بازار ایران، دو مدلند؛ یا «این‌دور» هستند؛ یعنی در خانه تولید شده‌اند یا «اوت‌دور» که یعنی در فضای باز کوچه و خیابان و حتی حیاط خانه‌های بزرگ تولید شده‌اند. بنابراین کافی است بدانید که در تهران و بعضی از شهرهای بزرگ، چطور می‌شود بذر گراس را کاشت و سر زمان مقرر، محصول آن را برداشت و بسته‌بندی کرد و به فروش رساند تا از این کار پول حسابی به جیب بزنید و دستی‌دستی خودتان را هم به یک موادفروش حرفه‌ای بدل کنید!

مثلا حاشیه پارک‌های بزرگ، وسط میدان‌های شهری، گوشه‌وکنار مسیل‌ها و رودخانه‌های محلی، کنار کانال‌های شهری و... بهترین جا برای کاشت «اوت‌دور» این گیاه است. وقتی که پلیس مواد مخدر به دره فرحزاد ریخت و آنجا را از معتادان پاک‌سازی کرد، درخواست اصلی مردم محل، پاک‌سازی فضای این دره از گیاه‌هایی بود که قرار بود «گل» شوند، اما در عمل هنوز هم در بسیاری از پارک‌های بزرگ؛ مثل پارک طالقانی در تهران، حاشیه سبز اتوبان چمران و جاده ساوه، در مشهد، برخی از ساقی‌های جوان گراس، این گیاه را در میدان‌های پرت‌افتاده و چمن‌کاری‌شده شهر می‌کاشتند؛ مثلا میدان استقلال یا حاشیه‌های چمن‌کاری‌شده بلوارهای منتهی به وکیل‌آباد. حالا اما پلیس، منتظر گزارش‌های مردمی درباره این موقعیت‌های جغرافیایی است و بعید نیست که به‌زودی قیمت گل هم در بازار گران‌تر از قبل شود. سوداگری این بازار اما بی‌کار نخواهد نشست؛ همان‌طور که در این چند سال، افزایش تقاضای گراس، باعث شد گرد شیشه و کراک را روی گل بپاشند و با قیمت بیشتری آن را به فروش برسانند، حالا کم‌شدن این مخدر در بازار، بهانه‌ای برای افزایش مجدد قیمت آن را فراهم می‌کند.

  انگار روش کاشت این گیاه سخت هم نیست. حتی در اینترنت، آموزش گام‌به‌گام آن وجود دارد و بعضی از کاربران، فیلم تولید و تکثیر این مخدر را در یوتیوب هم منتشر کرده‌اند. خصوصا وقتی که پای کاشت «ایندور» در میان باشد. چنین مهلکه ارزان و قابل‌دسترسی، امکان غرق‌شدن خیلی از جوان‌های تجربه‌گرا را فراهم می‌کند و طبیعی است که از این به بعد پلیس حساسیت بیشتری داشته باشد!
منبع: مشرق
ارسال نظرات