مسیر دسترسی به مقبره سنگی و تاریخی فرهاد تاش روستای عباس آباد بهی(قورئاوه ) بوکان برای حضور گردشگران و مسافران پله گذاری شد.
کد خبر: ۸۷۳۹۳۷۱
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، مسیر دسترسی به مقبره سنگی و تاریخی فرهاد تاش روستای عباس آباد بهی (قورئاوه) بوکان برای حضور گردشگران و مسافران پله گذاری شد.

مقبره یا دخمه های سنگی فرهاد تاش روستای عباس آباد بوکان یکی از جاذبه های مهم گردشگری منطقه به شمار می رود که به علت قرار گرفتن در مسیر شیب دار و صعب العبور کوه گردشگران بسیاری را از بازدید این غارها منصرف می کرد.

راه های خاکی منتهی به دخمه های سنگی فرهاد تاش عباس آباد بهی بوکان از طرف روستاهای عباس آباد بهی(قورئاوه)، بی بی کند و قاضی اخوی و همچنین صعب العبور بودن مسیر دخمه ها از پائین کوه باعث شده که این جاذبه مهم گردشگری تاریخی با قدمت چند هزار ساله در میان گردشگران و مردم منطقه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده باشد.

خوشبختانه طی دو سه سال گذشته، با همت مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان برای شناساندن این اثر مهم گردشگری اقدامات در خور توجهی صورت گرفته تا یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی استان و حتی کشور طی سال های آتی بتواند جایگاه خود را در میان گردشگران باز کند.

صاف و هموار کردن مسیر دسترسی به کوه فرهاد تاش از سمت روستای بی بی کند و همچنین پله گذاری از پائین کوه تا نزدیک دخمه ها از اقدامات شایان توجهی است که انجام گرفته تا گردشگران بتوانند در کم ترین زمان ممکن و بدون هیچ مشکلی از این دخمه ها بازدید کنند.

در همین رابطه اسعد جمیانی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوکان در گفتگوی کوتاهی با خبرگزاری بسیج این اقدامات را برای جذب گردشگر و شناساندن دخمه فرهاد تاش بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوشبختانه در این رابطه اقدامات بسیار تحصین برانگیزی انجام داده است.

این مسئول بوکانی افزود: بی گمان هموار کردن مسیر ارتباطی این منطقه گردشگری و پله گذاری آن می تواند تاثر بسیار مثبتی در جذب گردشگر به این دخمه های چند هزار ساله داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با آسفالت شدن راه های دسترسی به کوه فرهاد تاش بیش از بیش به شناساندن این جاذبه ملی کمک خواهیم کرد که امید است این مهم هم محقق شود.

مقبره های سنگی فرهاد تاش دخمه ای است که در 30 کيلومتری بوکان و بين شهرستان بوکان و شاهين دژ و ما بين سه رستای قورئاوه، قاضی اخوی و بی بی کند قرار دارد.

این دخمه ها که گاها به نام دخمه بی بی کند نيز شناخته می شود قدمتی چندین هزار ساله دارند که در درون صخره های بالای کوهی با همین نام کنده شده و دارای چندین اتاق در ابعاد مختلف است.

از مهم ترین جاذبه های این دخمه ها می توان به ستونهای کنده شده از سنگ در قسمت جلوی اتاق های سنگی که با ظرافت خاصی کنده کاری شده و به آن شکل داده شده و همچنین کنده کاری های بی نظیر داخ اتاق ها که محل های برای قرار دادن وسيله روشنائی و گرما زائی بوده اشاره کرد.

نحوه هدایت مسیر آب ها به داخل اتاق ها نیز که در نوع خود بی نظیر است یکی دیگر ازجاذبه های این دخمه های سنگی مربوط به دوران عصر پارینه سنگی است.

همچنین کوه فرهاد تاش را به واقع می توان شهر فسیل ها دانست که در هر متر از آن چندین فصیل باقی مانده بر سنگ های آهکی قابل مشاهده هستند که نشان از قدمت این منطقه می دهد.

مجموعه صخره‌ای فرهاد تاش قورئاوه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهثبت۳۳۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات