مواجهه با مدرنیته یکی از مولفه‌های شکل‌گیری حرکت‌های اجتماعی معاصر

کارشناس مسائل دینی گفت: یکی از مولفه های اصلی شکل گیری حرکت های اجتماعی معاصر، مواجهه با بایدهای مدرنیته در قرن اخیر بوده است.
کد خبر: ۸۷۳۹۳۲۵
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شایان‌پور کارشناس مسائل دینی در جمع بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج بیت‌المقدس سپاه ناحیه مقاومت اراک با اشاره به ابعاد مختلف مباحث جریان‌شناسی گفت: جریان شناسی به واسطه اینکه ما را با عمق و ریشه دانش‌ها اشنا می‌سازد دانش ما را به واقعیت‌ها پیوند می‌زند.

وی افزود: جریان‌شناسی سرآغاز یک حرکت توصیفی است که می تواند کاربرد عملی و عینی داشته باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: افرادی که به دنبال ارائه الگو برای تحول در آینده هستند می بایست از عمق تحولات آگاهی پیدا کنند همچنین کسانی هم که دغدغه های معرفتی دارند یا مباحث اجتماعی دغدغه آن ها محسوب می شود، باید به مباحث جریان‌شناسی توجه ویژه ای داشته باشند.

شایان‌پور با اشاره به سپری شدن مرحله دانشی در آغاز شکل گیری تمدن اسلامی گفت: تمدن اسلامی در آغاز شکل‌گیری خود یک مرحله دانشی را پشت سر گذاشته است؛ دانش فقه و دانش کلام دو دانشی است که در تاریخ تمدن اسلامی یافت شده بقیه علوم نیز از خارج به این تمدن وارده شده‌اند.

وی افزود: متفکران ما با جذب بقیه علوم، آن ها را تکامل دادند، دانش فلسفه که اساس از آن به عنوان یک دانش یونانی یاد می شود، یکی از نمونه های علم وارداتی به تمدن اسلامی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: تمدن اسلامی برای ساختن نظام اجتماعی خود دانش هایی را ایجاد کرده است، تمدن اسلامی ما که از قرن چهارم عبور می کند دچار بحران‌های سیاسی و فکری بسیاری می شود و با افول تمدن اسلامی نظام دانشی آن دچار پراکندگی خواهد شد.

شایان‌پور با بیان اینکه دانش فقه به دلیل دارا بودن ساختار مناسب کمترین آسیب را از سوی تجدد طلب ها دیده است، گفت: یکی از مولفه های اصلی شکل‌گیری حرکت های اجتماعی معاصر مواجهه با بایدهای مدرنیته در قرن اخیر است .

وی با اشاره به شکل گیری سه جریان سنت گرایی، تجدد گرایی و تمدن گرایی در درون تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد: جریان سنت گرایی در مواجهه با پدیده‌ها حرکت انفعالی و گریزان را در پیش می گیرند و تاکید بر میراث گذشته را در دستور کار خود قرار داده اند، این جریان معتقدند برای جلو گیری از اضمحلال جامعه اسلامی باید سدی بین این جامعه و تمدن غرب ایجاد کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار