کد خبر: ۸۷۳۹۳۱۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

فرشته روح افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری و راهکارهای اجرایی این طرح اظهار داشت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره خانواده در رابطه با تحکیم بنیان خانواده است و خانواده باید جایگاه اصلی و واقعی خود را در جامعه داشته باشد؛ در غیر این صورت تک تک افراد جامعه لطمه خواهند دید.

وی در ادامه این مطلب گفت: در حال حاضر سیاست های کلی خانواده ابلاغ شده است البته مقام معظم رهبری در گذشته نیز سیاست هایی را در این رابطه ابلاغ فرموده بودند اما متاسفانه ما در بحث خانواده ضربات کاری خورده ایم و مشکلات فراوانی داریم، آمار طلاق روز به روز بالا می رود و آمار ازدواج پایین می آید باید جلوی این مشکلات گرفته شود؛ اشتغال زنان دچار مشکل و چالش شده و در اجرایی شدن مسائل خانواده و زنان مشکلات و تناقضاتی وجود دارد؛ دولت اقداماتی را انجام می دهد اما در حقیقت سیاست های ابلاغی چیز دیگری را می گویند.

این مقام مسئول با تأکید بر هماهنگی بیشتر مسئولان در اجرای سیاست های ابلاغی متذکر شد: باید این موارد ذکر شده در سیاست های کلی خانواده در اجرای برنامه ها لحاظ شده و همچنین هماهنگی و یکدستی بین مسئولان اجرایی در اجرای قوانین مربوطه دیده شود؛ ما در این زمینه قانون کم نداریم؛ سند تحول آموزش و پرورش، مهندسی فرهنگی، پیش بینی جایگاه خانواده و ستاد ملی زن و خانواده را داریم اما متاسفانه حقوق زنان خانه دار و حق بیمه آنها نادیده گرفته می شود؛ الان اشتغال مردان زیر سوال رفته است آمار بیکاری افزایش یافته است و این مسائل چالش ها و مشکلات خانواده ها را بیشتر می کند؛ ما مخالف اشتغال زنان نیستیم اما مخالفیم که مسئولیت درآمد خانوداه ها بر عهده خانم ها باشد. مسلماً وقتی آقایان کار نداشته باشند و زنان شاغل باشند بسیار مفسده آور است ما این مسائل را در سیاست های اجرایی می بینیم.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره خانواده را بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: این سیاست های ابلاغی از اهمیت بسیار بالایی برخوردا هستند اما برای ازدواج آسان جوانان کشور چه اقداماتی شده است؟ ازدواج آسان مسکن، اشتغال و طرح و برنامه ریزی برای افراد محصل می خواهد ما برنامه جامع آن را هم به مجلس ارائه کردیم اما در مجلس هم کاری انجام نشد و گفتند پر هزینه است و آن را رها کردند.

روح افزا با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه در حمایت از تحیکم بنیان خانواده تصریح کرد: متأسفانه به جای اجرای سیاست های ابلاغی، یک سری مسائل جانبی و بی محتوا مانند حضور زنان در ورزشگاه ها را در جامعه انتشار می دهند؛ آیا این مسائل بنیان خانواده را قوی می کند و جز حقوق زنان است؟ برگزاری سمینار حمایت از تن فروشان در راستای اجرای سیاست های ابلاغی است؟ برای خانواده های جانبازان ما چه قدم هایی برداشته شده است؟ در حال حاضر بسیاری از زنان کشور مشغول به کار هستند اما کارمند محسوب نمی شوند؛ مثلاً زن روستایی که در خانه خود کشاورزی، دامداری، بچه داری و قالیبافی می کند شاغل به حساب نمی آورند. خانه داری باید جزء مشاغل محسوب شود و بیمه و حقوق به آنها تعلق گیرد این موارد بنیاد خانواده را محکم تر می کند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان وضعیت رستوران ها، پارک ها، سینما، تئاتر و دیگر مکان های تفریحی در کشور را بسیار اسفبار دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری درباره لزوم برنامه ریزی جدی مسئولان برای اوقات فراغت جوانان بارها نکاتی را تذکر داده اند، مسئولان بگویند که چه برنامه ریزی برای این مسئله داشته اند که افراد به یک مکان تفریحی سالم وارد و سالم هم خارج شوند.

روح افزا همچنین تولیدات تلویزیون در راستای تحکیم بنیان خانواده را بسیار ضعیف خواند و عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدات خانواده به بنیان خانواده ضربه می زنند، در برخی تولیدات تلویزیون، تعامل خانم با شوهر قبلی و فعلی در خانه همسر قبلی خود، روابط غلط قبل از ازدواج بچه های طلاق و رابطه زن و مرد نامحرم را عادی جلوه می دهند، باید گفت با این کارها واقعاً بنیان خانواده را در خاک چال می کنند؛ این مسائل با کدام سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مطابقت دارد؟ برخی سریال ها در راستای اضمحلال خانواده است نه تحکیم آن.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در خاتمه تأکید کرد: باید اذعان کنیم برنامه ریزی های انجام شده در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ضعف های بسیارکلانی دارند و باید هر چه سریع تر جلوی آن را گرفت، ضمن اینکه این برنامه ها در رابطه با سیاست ها باید به مرحله اجرایی شدن نزدیک شوند تا بنیان خانواده در جامعه ما نجات پیدا کند.


ارسال نظرات