مدرس دانشگاه در گفتگو با «بسیج»:

دولت به وظیفه خود در مورد قوانین حجاب عمل کند/ عقل سلیم حجاب را بر می گزیند

محسن حاج کاظمیان گفت: دولت باید به وظیفه فرهنگی، اجرایی و انتظامی خود در زمینه حجاب توجه کند رعایت جدی و قاطع قوانین حجاب خواست مردم و وظیفه عقلانی و شرعی هر مسئول اجرایی، قضایی و قانون گذاری است.
کد خبر: ۸۷۳۹۱۳۰
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
محسن حاج کاظمیان مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: حجاب رفتاری است که از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است.

وی افزود: اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که پوشش حجاب چه برای آقایان و چه برای خانم ها یک امر عقلی و منطقی محسوب می شود هر عقل سالمی برای منفعت خود چه مادی و چه معنوی به وجوب پوشش مناسب در جامعه پی می برد، پس اگر بد حجابی در جامعه نمود داشت نتیجه کنار گذاشتن رفتار معقول است.

حاج کاظمیان ادامه داد: دوم آنکه هر انسان عاقلی که دین را می پذیرد رعایت حجاب را نیز براساس احکام دینی معقول و مفید حال خود و جامعه میداند و نکته سوم اینکه حجاب یک جنبه شخصی دارد که متوجه منافع خود شخص می باشد و یک جنبه اجتماعی که متوجه جامعه است.

مدرس دانشگاه افزود: به عبارت دیگر آنجا که شخص حجاب را رعایت می نماید براساس منافع و نتایج مثبت برای خود و جامعه تصمیم می گیرد، اگر شخصی براساس عقل سلیم خود تصمیم بگیرد باعفت، پاکدامن، خداترس و متمایل به خیر باشد چنین شخصی چون براساس منطق و دستورات خداوند تصمیم می گیرد رعایت حجاب را نه تنها یک امر عبادی بلکه ضروری برای مصلحت خود و جامعه می داند.

حاج کاظمیان ادامه داد: در مقابل شخصی که معقولانه رفتار نمی کند شخصی است که حتک حرمت، رسوایی، بی حیایی و ناشایستگی براو مسلط خواهد شد و خارج از دستورات دین و مصالح جامعه رفتار خواهد نمود و نه تنها حجاب بلکه رفتار های غیر منطقی دیگری هم خواهد داشت. چنین افرادی مصلحت خود و جامعه را در نظر نگرفته و رفتار های غیر معقول از خود نشان خواهند داد.

مدرس دانشگاه اظهار داشت: برای اینکه رفتاری مانند حجاب در جامعه اصلاح شود دولت و دستگاه های فرهنگی و دینی باید وظیفه فرهنگی، اجرایی و انتظامی خود را در جایگاه خود به نحو احسن انجام دهند. رعایت جدی و قاطع قوانین و مقرارت مربوط به حجاب نه تنها خواست مردم است بلکه وظیفه عقلانی و شرعی هر مسئول اجرایی، قضایی و قانون گذاری است.

وی تصریح کرد: کاهش جرم و جنایت، کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، تداوم بنیاد خانواده، سلامت جامعه و فراهم نمودن زمینه های رشد و تعالی جامعه نتایج مشهود اجرایی نمودن قوانین عفاف و حجاب است که البته نتایج منطقی و معقول بسیار دیگری هم دارد. اما انچه بسیار اهمیت دارد فرهنگ سازی، آموزش و تربیت افراد در جامعه است به گونه ای که افراد به رعایت هنجار های خوب جامعه از درون گرایش داشته باشند و خود عامل به رعایت رفتارهای مناسب و به مصلحت جامعه باشند.

حاج کاظمیان گفت: مطلب دیگر که در رعایت هنجار های مناسب مانند حجاب اهمیت دارد الگو سازی است لذا لازم است در فیلم ها از الگو های موفق حجاب استفاده شود و به ترویج حجاب به عنوان یک اثر معقول پرداخته شود.

ارسال نظرات