مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان کرمان گفت : با طرح موفق همگام با کشاورز نه تنها در عرصه گندم توانستیم به خود کفایی برسیم بلکه با رشد 50 درصدی افزایش عملکرد تولید در عرصه کشاورزی ، امنیت سبد غذایی هر ایرانی را تضمین کنیم ...
کد خبر: ۸۷۳۹۱۲۹
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،   عابدین عسکر پور مسئول بسیج مهندسی کشاورزی استان ضمن ابراز خرسندی از خودکفایی ایران در بخش یک محصول استراتژیکی مانند گندم،  گفت : تلاش کشاورزان نخبگان ومربیان بسیج کشاورزی در افزایش محصولات کشاورزی بسیار موثر و پررنگ بوده است لذا این خود کفایی نشان اعتماد کشاورزان به مربیان ورشد محصولات ارگانیک براساس نظریات مربیا ن طرح همگام با کشاورز بوده است .

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تامین امنیت غذایی گفت : بزرگترین دغدغه امام امت بحث اقتصاد مقاومتی است که شامل استفاده همه جانبه از ظرفیت های داخلی وفعال کردن ظرفیت هایی که مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است لذا یکی از ظرفیت هایی که می تواند کمک بزرگی به اقتصاد مقاومتی کند "کشاورزی”  است .

عسکر پور در توضیح طرح همگام با کشاورز ،  گفت :کشاورزی سالم سبب می شود که امنیت غذایی کشور را تامین کند یعنی اگر محصول یک کشاورز در یک کشور دچا رمشکل شود غذا وامنیت جانی مردم ان کشور به مخاطره خواهد افتاد و دغدغه هر انسانی در درجه اول تامین خوراک وغذاست لذا بسیج مهندسین کشاورزی در راستای همین دغدغه مقام معظم رهبری حرکتی روبه جلو را آغاز نموده است  .

وی ادامه داد : آغاز حرکت طرح  تامین امنیت غذایی سبب شد تا سازمان بسیج کشاورزی از دل سازمان بسیج مهندسین کشور جدا ومبدل به یک قشر جدید شد ، از سال ۱۳۹۱ سازمان بسیج کشاورزی به طور مستقل آغاز به کا رنمود لذا برای  رشد اهداف از پیش تعیین شده طرح ملی بسیج همگام با کشاورز را به مرحله تصویب  و بعد به اجرا رساند .

مسئول بسیج کشاورزی استان  عنوان کرد : با اجرای این طرح شورای علمی کشاورزی در پایگاه هایی که  قطب کشاورزی بودند و اعضای بسیجی کشاورز را در دل خود داشتند به صورت عملی آغاز به کار کرد : شورای علمی هر پایگاه از تعدادی از نخبگان ، کشاورزان ، وسر دمداران علم کشاورزی ،فرمانده پایگاه ،بسیج سازندگی ویک نفر از کارشناس مربیان بسیج کشاورزی تشکیل شده است در واقع کارشناس مربی همان مهندس کشاورزی است که علم تخصصی خود را در اختیار کشاورز تجربی قرار می دهد .

عسکر پور اذعان کرد : جلسات شورای بسیج کشاورزی هر دو هفته ای یک بار تشکیل میشود وکار اصلی این شورا نیاز سنجی است در واقع نیازهای کشاورزی مردم روستا را از روستائئیان وکشاورزان شنیده وآنانر ا بررسی می کنند لذا نیازهای کشاورزی در مقاطع مختلف متفارت است شاید امروز نیاز کشاورزان در بخش نهاده باشد اما فردا ممکن است در مواجه با یک آفت باشد یا به کمبود آب ختم بشود لذا این شورا این موارد را شنیده وبررسی می کنند .

مسئول بسیج کشاورزی استان ادامه داد :کار اصلی این طرح رشد منابع کشاورزی و به روز رسانی علم کشاورزان هم استانی است  تا بتوانند با قرار گرفتن در زیر چتر یک کارشناس کشاورزی که همان مربیان متخصص در مرحله  کاشت وداشت و برداشت بهترین محصول را با کمترین استفاده از انواع کودهای شیمیایی وسم پاشی بی رویه  راا تولید کنند .

وی افزود : با هدف تولید محصولات ارگانیک اولین جلسات این سازمان با مربیان ،متخصصان ونخبگان استانی و اعضای هیئت علمی دانشگاهها آغاز شد انواع دوره های اموزشی برا ی مربیان برگزار شد  وهر مربی به عنوان یک کارشناس در کنار یک یا دو کشاورز بسیجی آغاز به کار نمود ،از نیاز سنجی وشناسایی زمین برای کاشت چه نوع محصولی وحتی زمان کاشت وبرداشت  محصول زیر نظارت مربیان واعضای شورای علمی بسیج کشاورزی صورت گرفت .

عسکر پور ضمن اشاره به این مسئله که طرح همگام با کشاورز از طرح های ترویجی جهاد کشاورزی متفاوت است گفت : در طرح های جهاد کشاورزی تنها به دوره های اموزشی وترویجی خلاصه می شود اما درطرح همگام با کشاورز  بسیج  می تواند جدای از نیاز سنجی کلاس ویژه ای ، برای کشاورزان برگزار کند لذا  هرزمان این نیاز احساس شود از اعضای هیئت علمی های دانشکاهها وافراد خبره ای که در این عرصه ید بیضایی دارند کمک خواهیم گرفت لذا این کمک ونیاز آموزشی در سال گذشته دوبار به مدد دکترین کشاورزی استان انجام شده است .

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی اظهار کرد : کاری که توسط بسیج کشاورزی استان برا ی کشاورزان انجام شده است ،برگزاری  دوره سه روزه آموزش مربیان این طرح ،که تحت عنوان آموززش تسهیل گری صورت پذیرفت ، به مربیان می آموخت چطور با کشاورز نشست و برخواست کنند لذا به مربیان آموختیم که هر جا و هر زمان  به مراجعه برای سوال کشاورز را در اسرع وقت ارزش قائل شده وآنرا پاسخ دهند ، کشاورزهر آنچه راکه  از آنها می خواهد بداند را درست و سریع به آن پاسخ دهند وهر زمان که علمی را نمی دانستند سریعا به نخبه  آن مراجعه و آن را بیاموزند .

وی ادامه داد :بعد از اینکه تمام نیازها سنجیده شد شورای علمی نخبگان گرد هم جمع شده و به دنبال راه حلی برا ی احساء آن مشکل می گردند و اگر دراین جمع هم  منتج به نتیچه نشد به شورای علمی ، هیئت علمی ونخبگان  که متشکل است از افرادی ، فرهیخته در رشته هاو گرایش های  مختلف کشاورزی ، در استان کرمان وسازمان بسیج کشاورزی ارجاء داده خواهند شد لذا هر راه حلی که تصوییب شد به سازمان یا نهاد مربوطه اعلام می کنیم تا دراسرع وقت مشکلات بر سر راه کشاورزی حل شود ..

عسکر پور ادامه داد : بعد از آموزش ،  تمامی مربیان در روستاهای هدف پراکنده شدند وبا تمام جدیت به میدان امدند لذا اکنون ثمره حضور این کارشناس مربیان بسیج کشاورزی ،افزایش عملکرد هم محصولات استراتژیکی و هم در بحث محصولات صیفی وکشاورزی بوده است  .

وی در زمینه تولید محصولت استراتژیکی چون گندم در کرمان  گفت  : در شهرستان های جیرفت  ، در ۵۸ هکتار زمین زیر کشت حدود ۱ تن  و سیصد و پنجاه هزار کیلو در هر هکتار و  درشهرستان کهنوج از ۱۵ هکتار چهار و نیم تن در هر هکتار ، بردسیراز ۵ هکتار ، حدود یک و دو دهم تن در هر هکتار وعنبر آباد هم با ۲۰ هکتار زمین زیر کشت گندم محصولی حدود یک و ۷۵ صدم تن در هر هکتار را با کمک همگامان کشاورز،  گندم برداشت شده است .

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی ابراز کرد  : بزرگترین مشکل کشاورزان تولید محصول نیست بلکه فروش آن است زیرا سال گذشته در جیرفت وکهنوج حدود هزاران تن پیازو سیب زمینی در زمین های کشاورزی شخم زده شد و برای برداشت تلاشی نشد زیرا بازار این محصولات وجود نداشت لذا بزرگترین مشکل کشاورزان عدم فروش محصول است که ما بارها با اصناف واتاق اصناف کرمان این مسئله گوشزد نموده ایم وگفتیم که باید دست دلال و واسطه این عرصه که یک و نیم  تا ۲ درصد سود حاصل  ازدسترنج کشاورز را به جیب خود می برند را از تولید کوتاه کنند .

وی در پایان خاطر نشان کرد : اگر مسئولین هم سو ، با کشاورز و تولیدات کشاورزی بایک دیگر هم مسیر شده و اتحادی قوی را شکل دهند نه کشاورز محصولش بر زمین می ماند نه واسطه سود می برد ، نه قیمت محصولات کشاورزی  بیش از اندازه گران می شود ونه معیشت و امنیت غذایی مردم استان وکشور به خطر می افتد .

انتهای پیام/

ارسال نظرات