14 سوال صریح «بسیج» از صالحی و پاسخ‌های جالب عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

سیاست ابهام، مصلحت فعلی دستگاه دیپلماسی است!

اتفاقات چندسال اخیر در اطراف صنعت هسته ای کشور و خسارت محض برجام که خروجی مذاکرات درباره ی این صنعت بود، موجب شد تا درخواست گفت و گویی با علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی داشته باشیم.
کد خبر: ۸۷۳۹۰۷۳
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج - اتفاقات چندسال اخیر در اطراف صنعت هسته ای کشور و خسارت محض برجام که خروجی مذاکرات درباره ی این صنعت بود، موجب شد تا درخواست گفت و گویی با علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی داشته باشیم. دعوت به مصاحبه ی حضوری اما منجر به پرسش و پاسخ مکتوب شد که با امضای مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی این سازمان، به دفتر خبرگزاری ارسال شده است.
 
در ادامه، ماحصل 14 پرسش و پاسخ های دریافتی را مشاهده می نمایید:

بسیج - با توجه به اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال 92 مصوب شده اما سازمان انرژی اتمی طی اطلاعیه‎ای در سال 1395 دستور اجرای آن را صادر کرده است:

الف: علت تاخیر 3 ساله در اجرای این قانون چیست؟

ب: چرا سازمان در اجرای این قانون جانب عدالت را رعایت نکرده است و به صور دلبخواهی نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران اقدام شده است؟ برای مثال فردی در بدو ورود با سابقه‎ای کم رسمی شده اما فرزند اولین شهید سازمان با سابقه بالا و تحصیلات عالیه هنوز مشمول قانون نشده است.

* قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران عزیز در سال 92 مصوب شد اما تاخیری که تا ابلاغ آن به مجموعه سازمان به وجود آمد، مربوط به مسائل اداری خارج سازمانی در نهادهای مربوطه است. لذا این قانون به محض ابلاغ به بخش ایثارگران سازمان ارجاع شد تا فرآیند تکمیل اسناد و مدارک صورت گرفته و قاطعیت اجرایی پیدا نماید. ان شاءلله شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود. پرداخت معوقات ایثارگران نیز در همین قالب پیگیری می شود.

بسیج - حضور متوالی شما در دولت دهم و یازدهم که دو رویکرد کاملا متفاوت از هم دارند، سوال برانگیز است. برای این موضوع چه پاسخی دارید؟

* خداوند می فرماید ما شما را متفاوت آفریدیم تا یکدیگر را بشناسید. عزیزترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. بنابراین نه تنها متفاوت بودن دولت ها در سلیقه اداره مملکت چیز بدی نیست بلکه اثرات خوبی هم دارد. هر چند حیف و میل بیت المال، بی قانونی، اعمال سلیقه شخصی، زیر سوال بردن مسئولین عالی و دیگر صفات ناشایست در هیچ دولتی پسندیده نیست. به دلیل اینکه دین ما بر مبنای اخلاق و مکارم اخلاقی در قلوب انسان ها نفوذ کرده است. با این وجود کسانی که جناب آقای دکتر صالحی را می شناسند، می دانند که ایشان هیچگاه به افراد با دولت ها و گروه ها و احزاب وابستگی و بدهی نداشته و ندارد و همواره از بدو انقلاب اسلامی بر مبنای محوریت ولایت و رهبری فعالیت کرده اند و در دولت های مختلف در حیطه دانش علمی و مدیریتی خودشان، از هیچگونه خدمتی دریغ نکرده اند.

بسیج - شما در صحن علنی مجلس درباره صنعت هسته‎ای کشورمان قسم جلاله خوردید، این درحالی است که امام خامنه ای چندی قبل در دیدار با کارگزاران نظام، صراحتا از تعطیلی اراک و فردو و تضعیف نطنز سخن گفتند. جمع این دو چگونه امکان پذیر است؟

* جناب آقای دکتر صالحی در مسئله مذاکرات و برجام در بعد هسته ای مسئولیت داشتند که با هماهنگی مسئولین عالی رتبه نظام و در چارچوب تعیین شده در مذاکرات حضور یافته و تمام تلاش خود را بری کسب موقعیت بهتر برای کشور و حفظ مهمترین دستاورها و پروژه های سازمان انرژی اتمی بکار بستند. لذا با شناخت کاملی که از انرژی هسته ای کشور به لحاظ فنی و نیروی انسانی دارند دستاوردهای برجام را در بعد فنی در بهترین وضعیت امکان پذیر در مذاکرات ایران و 1+5 می دانند. اما آنچه را که به نقل از رهبر معظم انقلاب گفته اید، معظم له در بخشی از سخنرانی خودشان می فرمایند: "آنچه که در خصوص برجام می گوییم، مطلقا ناظر به زحمات و تلاش های این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است." لذا باید به عرض برسانیم که حضرت آقا اگر سخنی درباره موضوعی از جمله هسته ای می فرمایند، نگاه بلند ایشان همه مسائل کشوری، بین المللی، جایگاه کشور و حصول حقوق مسلم کشور در برابر استعمارگران و ظالمان غربی را در بر می گیرد. بنابراین رهنمودهای معظم له را نبایستی تفسیر به نارضایتی از عملکرد تیم مذاکره کننده از جمله دکتر صالحی کرد.

بسیج - با توجه به اینکه شما و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده، در سخنانتان مدام از رهنمودهای امام خامنه ای سخن گفته و تقدیر می‎کنید، لطفا به این سوال پاسخ شفافی دهید که در برابر عدم خوش بینی و اعتماد ایشان به مذاکره با امریکا، دقیقا چه تدابیری را به کار گرفتید؟

* بر کسی پوشیده نیست و در مصاحبه ها و گفت‌وگوهای خبری یکایک اعضای تیم مذاکره کننده عنوان شده است که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی کامل با مقامات و نهادهای تصمیم گیر ارشد کشور از جمله مقام معظم رهبری، شورایعالی امنیت ملی، ریاست جمهوری، نهادهای مرتبط با موضوعات و ... و همچنین استفاده از رهنمودهای راهگشای شخص مقام معظم رهبری در مذاکرات حضور یافته و از حقوق کشور دفاع کرده اند. نتیجه ای که در برجام روی کاغذ آمده است حداقل در بعد فنی یعنی انرژی هسته ای نتیجه قابل قبولی است. تدابیر ما هماهنگی کامل با مقامات در سایه توجهات ولی عصر(عج) و توسل به حضرت زهرا(س) و چهارده معصوم(ع) بوده است.

بسیج - بسیاری از دانشمندان، متخصصان و صاحب نظران صنعت هسته‎ای کشورمان نسبت به تعهدات و اقدامات انجام گرفته در خسارت محض برجام، انتقاد جدی دارند و اظهار گلایه می‎کنند که نسبت به این موارد، مورد مشورت قرار نگرفته‎اند. آیا تصمیم گیری درباره یکی از سرنوشت‎ سازترین صنایع کشورمان، باید در حلقه‎ای محدود، بسته و بعضا با رویکرد سیاسی انجام شود؟

* باید توجه داشته باشیم که دانشمند تعریف خاص خود را دارد. لذا هر کسی تحصیلاتی داشته باشد، دانشمند محسوب نمی شود و در عین حال نمی تواند و حق ندارد درخصوص مسائل مختلف که غالبا از حیطه تخصصی خارج است، اظهار نظر کند. آنچه مشخص است در جریان تصمیم گیری های مربوط به برجام همه نهادها و مقامات تصمیم گیر و مسئول کشور از یک سو و تیم های فنی و کارشناسی که برخی به تناسب همراه تیم مذاکره کنند در مذاکرات حضور داشته اند و برخی در داخل کشور به حل مسائل و موضوعات مدد رسانده اند. مسلما مذاکرات یک مسئله حزبی و گروهی نبوده و در ورای این مسائل با هر آنکس که لازم بوده مشورت انجام شده است. شما در واقع ناخواسته با گفتن این جمله که تصمیم گیری در خصوص موضوعی ملی و راهبردی به صورت حزبی و جناحی و افراد خاص ناام شده است، روند تصمیم گیری در نظام را که در آن نهادهایی چون مجلس، شورایعالی امنیت ملی و... فعال هستند را زیر سوال می برید.

بسیج - آیا شما آمریکا را حقیقتا شیطان بزرگ و دشمن ملت ایران می‎دانید؟ اگر پاسخ مثبت هست، لطفا توضیح دهید که برای دفع توطئه‎های امریکا و همدستانش در ماجرای برجام، دقیقا چه تدابیری به کار گرفته‎اید؟

* یقینا آمریکا شیطان بزرگ است. آمریکا بخش عمده ای از درآمدهای بین المللی خود را از طریق راهزنی و باج گیری با کمک سازمان های بین المللی که خود در همه آنها نفوذ دارد، تامین می کند. به این معنی که اگر کشوری با آنها همسو نباشد، از طرق مختلفی همچون تحریم، جنگ، فشارهای مختلف و دخالت در امور داخلی آن کشور منافع خود را تامین می کند. جنگ بی دلیل لیبی و بردن نفت و گاز آن کشور، جنگ افغانستان، حمله به عراق و ایجاد جنگ داخلی در این کشور به منظور تامین منافع شرکت های غربی، همه نمونه هایی از این دست هستند. شیطان بزرگ گاهی با تطمیع و زمان دیگری با سیاست یعنی استفاده از روش های زر و زور و تزویر منافع خود را تامین می کند. تدبیر ما هم بارها اعلام شده است؛ برجام به عنوان موضوعی ملی و فراجناحی با نظارت کلان مقام معظم رهبری و همکاری و تلاش ایثارگانه تمامی نهادهای مسئول و مدیران و کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف فنی، هسته ای، حقوی و سیاسی دیده شد و به نسبت از لحاظ یک سند بین الملی میان جمهوری اسلامی ایران و غرب دارای نتایج مثمر ثمری است. اما هنوز کار تمام نشده است و باید با نظارت دقیق کار به سرانجام برسد و سخنان مقام معظم رهبری ناظر بر قسمت اجرایی آن است و نه بد بدون متن سند.

بسیج - امام خامنه ای در بیانات ابتدای سال جاری خود در حرم رضوی، از برجام به عنوان خسارت محض یاد کردند؛ نظر شما به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده که خروجی عملکردتان به برجام منجر شد، در این باره چیست؟

* آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی در حرم رضوی فرمودند، غیر از این است که شما در قالب سوال مطرح می نمایید. ایشان از برجام به عنوان خسارت محض آنطور که در سول شما آمده است، یاد ننموده اند. ایشان ضمن تایید مذاکره کنندگان به تلاش آمریکا جهت مخدوش نمدون خطوط قرمز کشورمان اشاره داشتند؛ لذا توصیه می شود با مراجعه به پایگاه خبری مقام معظم رهبری مجددا فرمایشات ایشان را ملاحظه نمایید. البته آمریکایی ها در هر جایی که بتوانند حیله گری می کنند. مورد زیادی از تلاش آنها برای کار شکنی و زیاده خواهی بوده است که بلافاصله به اطلاع مقامات عالی کشور رسیده است و به تناسب، تدابیری برای رفع و خنثی نمودن آنها اتخاذ شده است. از جمله اینکه در دوره مذاکرات یکبار تیم مذاکره کننده به تهران بازگشت و تا به خواسته های ما تمکین نکردند، تیم کشورمان به میز مذاکره بازنگشتند. اما گاهی لازم بوده است که ما نیز از ظرفیت های رسانه ای بهره ببریم و زیاده روی و زیاده خواهی آنها رسانه ای شود تا در میان ملت ایران و دنیا رسوا شوند. با توجه به عدم اعتمادی که به آنها داشتیم. به عنوان مثال اول تست های لازم را روی کیک زردی که از آنها در مقابل اورانیوم غنی شده، گرفتیم، انجام دادیم و تا مطمئن نشدیم، محموله مقابل را تحویلشان ندادیم؛ یا برای فروش آب سنگین ابتدا پول آن را گرفتیم و سپس محموله را به آنها دادیم. به تناسب هر موقعیتی ما نیز اقداماتی متناسب و عند اللزوم جواب دندان شکنی در مقابل حرکات آنها داشته ایم.

بسیج - اولین هشدار شما درباره نقض عهد طرف مقابل بر چه مبنا و مصادیق و نمونه‎هایی بود؟

* در طول مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 طرف های مقابل بویژه آمریکایی ها همواره سعی در زیاده خواهی و نقض توافقات قبلی داشته اند. آمریکایی ها عیان تر و ظالمانه تر در صدد اعمال قدرت و نظر خود بر بند بند توافق برجام بوده اند. در اواخر مذاکرات، اردیبهشت سال 94 و پیش از ضرب الاجل 10 تیر بود که در مقابل نقض توافقات قبلی آمریکایی ها رسما اعلام کردیم که آنها دبه کرده اند در حالی که همکاران ما در وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران با تلاش بی وقفه، تمامی دسیسه های آنها را خنثی کردند.

بسیج - چرا آقای رئیس جمهور از دست شما ناراحت شدند و در نشست خبری صراحت گفتند که موضوع ارتباطی به آقای صالحی ندارد و از آقای عراقچی باید پرسید؟

* شاید به این دلیل که مسئولیت تحریم ها بر عهده وزارت امور خارجه است، چنین تذکری دادند که البته از لحاظ قانونی درست هم بود. اما از طرف دیگر هر کسی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی دارد، خود را در مقابل خداوند و ملت قهرمان ایران پاسخگو می داند. جناب آقای دکتر صالحی به تناسب مسئولیت قبلی وزارت امور خارجه و حضور در مذاکرات، سخنانش را از روی آگاهی از باب تذکر و نظر شخصی گفته اند. در حالیکه در واقع برای سخن کارشناسی در هر موضعی باید به سراغ مسئول مستقیم همان موضوع رفت.

بسیج - چندی قبل، مجددا شما از توطئه چینی علیه ایران توسط طرف مقابل در مذاکرات گفتید و اینکه بازهم ممکن است عزیزی (که منظورتان رئیس جمهور است) ناراحت شود؛ هشدار مجدد شما ناظر به چه مصادیقی بود؟

* جناب آقای دکتر صالحی شخصیتی متعلق به اخلاق اسلامی هستند که هیچگاه به ناراحتی مسلمانی دیگر راضی نمی شوند، به ویژه که آن شخص رئیس جمهور محترم باشند. لذا اشاره به ریاست جمهوری به نوعی کسب اجازه محسوب می شود، ضمن اینکه رئیس جمهور هم ناراحت نشدند. آقای صالحی هنگامی که دید مرکل و بان کی مون همزمان به یک موضوع اشاره می کنند، نگرانی خود را از منظر ضرورت هوشیاری بیشتر که نکند توطئه ای در کار باشد، مطرح نمودند. به علاوه وی با توجه به ارتباطاتی که با مراکز مسئول کشور و به تناسب موضوع هسته ای با مسئولین غربی مرتبط با مذاکرات هسته ای دارند، به طور معمول آخرین اطلاعات این حوزه را دارند و لذا در صورتی که طرف های مقابل بخواهند روند اجرایی شدن برجام را با کندی مواجه سازند، عکس العمل لازم را نشان می دهند. ایشان با توجه به اینکه مسئولیت کامل بخش فنی و هسته ای مذاکرات را پذیرفته اند، عکس العمل هایشان نیز امری طبیعی است.

بسیج - امام خامنه ای صراحتا از عدم لغو تحریم‎ها و عدم تاثیر برجام در زندگی مردم سخن گفتند؛ نظر شما در این باره چیست؟

* فرمایشات رهبرمعظم انقلاب ناظر بر کندی روند اجرایی شدن مفاد براجم است که غالب آنها نیز به برداشتن تحریم های بانکی و ترس شرکت های بزرگ بویژه اروپایی ها از ایجاد ارتباط اقتصادی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران مربوط می شود و نظر آقای دکتر صلاحی تضادی با این موضوع ندارد. ضمن اینکه وی بیشتر درخصوص منافع و محسنات برجام سخن گفته که به واقع همین طور است و موضوع چگونگی اجرای رفع تحریم ها موضوعی دیگر است و بدرستی تا مفاد آن به طور کامل اجرا نشود نتایج مورد انتظار برجام به طور کامل مشاهده نخواهد شد.

بسیج - از سه کشور نام برده شده که اسناد جمهوری اسلامی در حوزه هسته‎ای را به رسانه‎ها داده‎اند، کشور اول امریکاست، دو کشور دیگر کدام هستند؟

* دیپلماسی در مفهوم وسیع آن فضای گسترده ای را برای طیفی از اقدامات ایجاد می کند و بنا به مصلحت کشور گاهی ممکن است موضوعی را افشاگری کرد و گاه باید موضوعی را مسکوت گذاشت و سیاست ابهام را پیاده کرد. لذا اگر موضوعی در مقطعی از زمان عنان نمی شود، علتی دارد که البته به مصالح کشور باز می گردد.

بسیج - با توجه به اینکه طبق فرموده امام خامنه ای، برجام هیچ تاثیری بر زندگی مردم نداشته، دقیقا چه مقدار از تاسیسات هسته‎ای کشور تعطیل شده است؟

* ده ها مصاحبه و سخنرانی از طرف یکایک اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران پس از توافق در رسانه ها انجام شد و در آنها دستاوردهای برجام به صورت دقیق ذکر و تحلیل شد. با مراجعه به این مصاحبه ها نکات ارزشمندی را در می یابید از جمله ادامه غنی سازی و تحقیق و توسعه اگر چه تعداد سانتریفیوژهای ما کم شده است، لیکن تعداد 9 هزار دستگاه با 5 هزار دستگاه با 190 هزار سانتریفیوژ برای تولید حداقل صنعتی تفاوتی ندارد. اما در مقابل ایجاد مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو فعال می شود. اگر طراحی راکتور آب سنگین تغییر می کند در مقابل طرح جدید را اجرا می کنیم و راکتور ساخت داخل ما استاندارد بین المللی پیدا می کند و با افزایش شار نوتروني توانمندی های آن برای تولیدات پزشکی هسته ای و فناوری افزایش می یابد. آب سنگین کشور را در سطح بین المللی و از طریق یکی از معتبرترین آزمایشگاه های دنیا در آمریکا تاییدیه گرفتیم. حالا نیز مشتری های بین المللی خود را دارد. قطعنامه های سازمان ملل ملغی شدند و همکاری های بین المللی آغاز می شود. بسیاری از کشورها خواهان همکاری هسته ای با ایران شده اند. غنی سازی، تولید آب سنگین اراک و ساخت راکتور تحقیقاتی اراک، فعالیت های تحقیقاتی که امریکایی ها می خواستند از اساس برچینند را حفظ کردیم. اینها ارزشمندند. ضمن اینکه امور در سازمان انرژی اتمی ایران به گونه ای تدبیر شده است تا در صورت لزوم در حداقل زمان به شرایط قبل از برجام برسیم.

بسیج - جنابعالی بارها اعلام کرده‎اید یک تکنوتکرات هستید و بر اساس شایسته سالاری عمل می‎کنید، کدام شاخص باعث شده است یک مهندس کشاورزی مدیر کل دفتر امور مجلس و معاهدات هسته‎ای بشود و کارشناسان زیر دست ایشان با مدرک دکتری حقوق کار کنند؟

* فردی که از او به عنوان دکتر یاد می کنید، هنوز مشغول تحصیل است و تا اخذ مدرک دکترا زمان زیادی طول خواهد کشید. این فرد در اداره کلی وارد شد که مدیر کل آن از مدت ها قبل و با سابقه عملکرد خوب مشغول فعالیت بود و تلاش زیادی کرد که با روش های غیرمنصفانه برای مدیر کل خود مشکل ایجاد نماید. جای تاسف است که چنین فردی توانسته است این رسانه ارزشی را نیز دستاویزی برای اقدامات غیراخلاقی خود قرار دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار