علیرغم فشار ورزش و جوانان استان برای رواج دوچرخه سواری بانوان یزذ رئیس هیات دوچرخه سواری استان گفت: زیرساخت‌های لازم در شهر یزد برای دوچرخه سواری بانوان فراهم نیست.
کد خبر: ۸۷۳۸۹۰۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ دارالعباده‌ یزد، شهر قنات، قنوت و قناعت است که برند «شهر دوچرخه‌ها» را نیز به خود اختصاص داده است؛ چراکه ظرفیت بالایی در رشته دوچرخه سواری در 2 بعد قهرمانی و نیز همگانی دارد. از آنجا که دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های مفرح است که علاقه‌مندان بسیاری دارد، توجه به همگانی کردن رشته دوچرخه سواری لازم و ضروری است.
در این میان زنان نیز خواهان استفاده از ظرفیت‌های این ورزش هستند و فراهم‌نشدن زمینه‌های لازم برای دوچرخه‌سواری بانوان در یزد، موجب انتقادهای زیادی از طرف بانوان در خصوص نبود مکان مشخص برای دوچرخه‌سواری شده است. ضمن این‌که به نظر می‌رسد در یزد نیز برنامه‌ریزی لازم در این خصوص همانند بسیاری از استان‌های کشور وجود ندارد.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان پیش از این در نشستی خبری بر ضرورت این مسئله تاکید کرد و گفت: با همگانی کردن این رشته ورزشی در استان ضمن ایجاد نشاط و شادابی در بین افراد جامعه، می‌توان استعدادهای بالقوه را شناسایی کرد. با همگانی شدن این رشته مسیر قهرمان پروری نیز هموار خواهد شد.
«مسعود شریعتی» با تاکید بر این‌که باید با فرهنگسازی، تمام ‌اعضای خانواده به سمت این رشته ورزشی سوق داده شوند، تصریح کرد: قطعا با علاقه‌مندکردن خانواده‌ها به این رشته ورزشی شاهد رونق دوچرخه سواری در شهر و استفاده از دوچرخه به جای دیگر وسایل نقلیه خواهیم بود.
شریعتی همچنین با بیان این‌که باید حضور بانوان در این رشته ورزشی نیز تقویت شود، اظهار کرد: زیرساخت‌ها و محیط‌های مناسبی ایجاد شود تا بانوان نیز در این رشته به فعالیت بپردازند، چراکه بانوان یزد استعدادهای خوبی در این رشته ورزشی دارند.

امکانات مورد نیاز شناسایی شود
رئیس هیات دوچرخه سواری استان در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم در شهر یزد برای دوچرخه سواری بانوان فراهم نیست، ادامه داد: در برخی شهرها، زیرساخت‌هایی برای حوزه ورزش آماده می‌شود که تامین بخشی از آن به‌عهده شهرداری و بخشی دیگر بر عهده اداره ورزش وجوانان آن استان است.
«محمدحسین ریاحی» افزود: این زیرساخت‌ها در حالی آماده می‌شود که امکانات مورد نیاز یک شهر شناسایی و برنامه‌ریزی می‌شود تا به بهترین نحو، این امکانات در شهر توزیع شود.
وی با بیان این‌که یکی از وظایف شهرداری‌ها، توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهری است، تصریح کرد: بر همین اساس با توجه به رویکرد موجود، باید پارک یا فضاهایی مختص بانوان در شهر وجود داشته باشد؛ اما نه پارک کوچکی که فضا برای حرکت و ورزش‌هایی همچون دوچرخه سواری نداشته باشد.
ریاحی با تاکید بر این‌که اگر زیرساخت آماده شود فعالیت‌های دوچرخه سواری و ورزشی مفهوم می‌یابد، اظهار کرد: در غیر این صورت مطالبه مردم از بین نمی‌رود و تنها به دلیل نبود زیرساخت مردم نمی‌توانند کاری انجام دهند چراکه مکانی برای فعالیت ورزشی وجود نخواهد داشت.
رئیس هیات دوچرخه سواری استان همچنین به وجود باشگاه‌های خصوصی در شهر اشاره کرد و گفت: لازمه مراجعه به این باشگاه‌های خصوصی، پرداخت هزینه آن هم هزینه‌های گاه سنگین است.
وی در این باره تاکید کرد: ما باید برای عموم مردم کار کنیم و این وظیفه شهرداری و اداره ورزش و جوانان است که در این زمینه سیاستگذاری لازم را داشته باشند.

از تعامل تا تحقق دوچرخه سواری بانوان
رئیس هیات دوچرخه سواری استان در ادامه گفت‌و‌گو با همشهری اظهار کرد: اگر محدودیت منابع وجود دارد، باید خرد جمعی در استان به وجود آید؛ مقامات استانی، علما و نخبگان همه دست به دست هم بدهند و فضائل را مشخص کنند تا دوچرخه‌سواری بانوان هم با تامین شدن زیرساخت‌های لازم محقق شود.
ریاحی با تاکید بر این‌که اگر فضای مناسب وجود نداشته باشد، نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد، افزود: نگاه‌ها باید جمعی باشد و همه باید در تعامل سعی در برطرف‌کردن این مشکل کنند.
ریاحی تصریح کرد: باید به دور از هر تنش، ابهام و خبرسازی در این زمینه قدم برداشت و نگاه‌های متفاوت در این بخش را به هم نزدیک کرد تا برای بهتر شدن جامعه خروجی گرفته شود.

رنگ سبز برای مسیر امن دوچرخه سواری
رئیس هیات دوچرخه سواری استان با بیان این‌که فراهم آوردن زیرساخت دوچرخه سواری نیازمند نگاهی بلند و عزمی همگانی است، گفت: اگر امنیت برای دوچرخه‌سواری برقرار شود، فضاسازی لازم صورت گیرد و زیرساخت نیز فراهم شود، به‌طور حتم در استفاده عموم از دوچرخه می‌تواند موثر واقع شود. ریاحی افزود: با توجه به نیاز یزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها، به مسیرهای دوچرخه سواری با همکاری شهرداری باید مسیرهایی که برای دوچرخه سواری مناسب است شناسایی و مسیرهای جدید نیز برای این کار ساخته شود. ضمن اینکه مسیرهای امن احداث شده باید به رنگ سبز درآید، پیاده‌روها عریض و ایستگاه‌ها و مراکز پارک برای دوچرخه نیز ساخته شود.
رئیس هیات دوچرخه سواری استان با اعلام این‌که تلاش شد تا 4 ایستگاه دوچرخه‌سواری در شهر احداث شود، اظهار کرد: 3 ایستگاه در محدوده صفاییه و قاسم‌آباد و دیگری در منطقه باغ ملی احداث شده است. وی افزود: در بافت‌های اداری امکان پیاده‌سازی این طرح وجود دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد؛ چراکه عملیاتی شدن آن هزینه‌بر و بر عهده شهرداری است.
ریاحی ادامه داد: با توجه به هزینه بر بودن راه‌اندازی ایستگاه‌ها و تامین دوچرخه لازم، می‌توان این کار را با مشارکت بخش‌خصوصی اجرایی کرد.
وی افزود: با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ورزش دوچرخه سواری، به کاهش آلودگی هوا، افزایش سلامت جسم و محدود کردن ترافیک شهری کمک بسزایی خواهد شد.
این مسئول تاکید کرد: تلاش مسئولان شهری و ورزشی این است که زیرساخت این موضوع آماده شود به شرطی که مردم بخواهند.
وی با تاکید بر این‌که یزد شهر دوچرخه‌ها خواهد شد اگر هم مردم و هم مسئولان بخواهند، تصریح کرد: در اصفهان مردم در این رابطه مطالبه گر شدند و پس از آن استانداری و شهرداری این شهر تصمیم گرفتند که اصفهان را به شهر دوچرخه‌ها تبدیل کنند که به نظر می‌رسد این موضوع محقق شود زیرا هم مردم و هم مسئولان خواهان این مسئله هستند.

استعدادیابی از ورزش همگانی برای ورزش قهرمانی
رئیس هیات دوچرخه سواری استان با اشاره به این‌که در حوزه دوچرخه‌سواری 2 مقوله ورزش قهرمانی و ورزش همگانی وجود دارد، گفت: باید در بخش ورزش همگانی استعدادیابی و آموزش‌های لازم نیز داده شود تا افراد انتخاب شده برای حضور در بخش ورزش‌های قهرمانی آمادگی لازم را کسب کنند. «محمدحسین ریاحی» در این رابطه افزود: در حال حاضر نتوانسته‌ایم در بخش ورزش قهرمانی به درستی استعداد‌یابی کنیم. بر همین اساس به نظر می‌رسد که در چند سال آینده از لحاظ قهرمانی دچار مشکل خواهیم شد. ریاحی در ادامه گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به این‌که هیات‌ها وابسته به نظام اداره کل ورزش و جوانان هستند، تصریح کرد: هیات‌ها تشکل‌هایی هستند که نظرات مردمی ‌را جویا می‌شوند و پیگیر مطالبات مردمی هستند. وی افزود: اگر ورزشگاه، باشگاه تخصصی و محیط مناسب ورزشی نداریم، هیات‌ها در این زمینه‌ها از مسئولان مطالبه گر خواهند بود. پس از آن مسئولان استان درصدد رفع این نیاز‌ها بر می‌آیند و اگر چنین نشود، هیات‌ها کارآمد نخواهند بود.

ارسال نظرات