در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره قرارداد ۳ میلیارد دلاری وزارت نیرو با شرکت ترکیه ای یونیت اینترنشنال، آمده که ضروری است در انعقاد قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال در شرایط غیررقابتی تجدید نظر صورت گیرد.
کد خبر: ۸۷۳۸۵۸۵
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، همزمان با اوج گیری فعالیت‌های مسئولان وزارت نیرو در دفاع از قرارداد 3 میلیارد دلاری این وزارتخانه با شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال برای احداث 5000 مگاوات نیروگاه که با انتقادات گسترده فعالان صنعت برق و کارشناسان مواجه شده است، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی درباره این قرارداد بر اکثر نکات بیان شده توسط منتقدین این قرارداد در رسانه ها درباره سوابق شرکت ترکیه ای و همچنین امتیازات گسترده داده شده به این شرکت مهر تایید زد و خواستار تجدید نظر در این قرارداد شد.

در این گزارش، هم نکات مهم و قابل تاملی درباره سوابق شرکت یونیت اینترنشنال در حوزه نیروگاهی و هم امتیازات گسترده اعطا شده توسط دولت به این شرکت ترکیه ای در قالب این قرارداد 3 میلیارد دلاری به صورت شفاف بیان شده است. بر همین اساس هم در اولین بند از بخش جمع بندی این گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: «با توجه به ظرفیت بالای نیروگاهی و تعهدات قابل توجه دولت ایران در این قرارداد، ضروری است در انعقاد قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال در شرایط غیررقابتی تجدید نظر صورت گیرد و این پروژه بزرگ با برگزاری مناقصه عادلانه با حضور شرکتهای داخلی و خارجی و شفاف و در فضای رقابتی واگذار شود تا حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد و از هدررفت منابع ملی جلوگیری شود».

همچنین در سومین بند از بخش جمع بندی گزارش این مرکز پژوهشی آمده است: «با توجه به ابعاد مهم فنی، اقتصادی و حقوقی، همکاری با شرکت یونیت اینترنشنال و ابهامهای موجود در سوابق و صلاحیت این شرکت، لازم است توانمندیها و ظرفیتهای آن برای مالکیت، تأمین مالی و تأسیس این میزان نیروگاه به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت لزوم در تمام یا بخشی از احراز صلاحیت این شرکت بازنگری صورت پذیرد».

در ادامه نگاهی به سوابق شرکت یونیت اینترنشنال در حوزه نیروگاهی از دیدگاه مرکز پژوهش های مجلس میاندازیم که در قالب گزارش «بررسی همکاری وزارت نیرو با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه برای ساخت نیروگاه در ایران و ضرورت بازنگری در آن» منتشر شده است و به نوعی رد صلاحیت این شرکت ترکیه ای برای این قرارداد بزرگ توسط این مرکز پژوهشی محسوب می شود: «با توجه به حضور گسترده و طولانی‌مدت شرکت یونیت اینترنشنال در بازار برق کشور و تعهدات قابل توجه دولت نسبت به آن (از جمله تضمین پرداخت نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان (بر پایه سال 1394) هزینه تبدیل انرژی در دوره خرید تضمینی) به موجب این قرارداد، صلاحیت و سابقه این شرکت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند... این شرکت در طول 42 سال فعالیت خود فقط در تأسیس3230 مگاوات نیروگاه حرارتی مشارکت داشته که تمامی آن مربوط به پروژه‌های اجرا شده در ایران است. همچنین این شرکت مالکیت 100 درصدی 177 مگاوات نیروگاه در ترکیه، ایتالیا و بلغارستان، مالکیت 60 درصدی 865 مگاوات و مالکیت 33 درصدی 993 مگاوات نیروگاه را در ترکیه دارد. بررسی های انجام شده در مورد پروژه‌‎های ایرانی شرکت یونینت اینترنشنال نشان می دهند این شرکت در این پروژه ها مدیریت پیمان و خرید تجهیزات را عهده دار بوده که آن را به نحو مناسبی انجام داده است، با این‌حال مراحل اصلی مهندسی و احداث که نیاز به ظرفیتهای فنی، مالی، نیروی انسانی و مدیریتی، لجستیک و ... بالایی دارند، توسط شرکتهای دیگری اجرا شده است... براساس ادعای مطرح شده توسط شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی، شرکت یونیت اینترنشنال، تأمین تجهیزات و ساختوساز بخش گاز چهار نیروگاه منتظر قائم، شهید رجایی، فارس و شریعتی را برعهده داشته است درحالی که طبق آمار رسمی وزارت نیرو کار ساخت این نیروگاهها توسط شرکت جان براون صورت پذیرفته است. بر این اساس و با توجه به سوابق شرکت یونیت اینترنشنال و حوزههای کاری آن، به نظر میآید شرکت یونیت بهعنوان هماهنگکننده (مدیریت پیمان) کار خرید و تأمین تجهیزات را از شرکتهای خارجی در این نیروگاهها انجام داده و از میان فرآیندهای اصلی پیمانکاری، یعنی مهندسی، تأمین تجهیزات و احداث (EPC) نقشی در فرآیندهای مهندسی (E) و ساخت نیروگاه (C) نداشته و براساس توان فنی و ماهیت شرکت، بیشتر بر بازاریابی پروژه و تأمین تجهیزات متمرکز بوده است... سوابق شرکت یونیت اینترنشنال نشان می‌دهد این شرکت روابط محکمی با شرکت‌های خارجی دارد و این موضوع احتمال عدم استفاده آن از توانمندی‌های داخلی کشور را افزایش می‌دهد. به‌عنوان نمونه با وجود اینکه در ایران شرکت‌های مشاوره‌ای توانمند در سطوح جهانی در زمینه ساخت و بهره‌برداری نیروگاه امر تهیه طرح و مشاوره بسیاری از پروژه و طرح‌های خارجی ازجمله در کشورهای سوریه، عراق، سریلانکا و عمان را عهده‌دار بوده‌اند، شرکت یونیت اینترنشنال تهیه طرح نیروگاه رود شور را به مهندسین مشاور ترک واگذار کرد».

 نهایتا در بخش جمع بندی این گزارش درباره سوابق این شرکت ترکیه ای آمده است: «از نظر سابقه و صلاحیت، شرکت یونیت اینترنشنال در طول عمر 42 ساله خود، در تأسیس 3230 مگاوات نیروگاه حرارتی و عمدتاً به عنوان مدیریت پیمان و هماهنگ‌کننده پروژه (نه سرمایه گذار و یا مجری مهندسی، یا مجری احداث) مشارکت داشته است و مالکیت 100 درصدی تنها 177 مگاوات نیروگاه را دارد. لذا درحالی که امکان تعامل مستقیم با شرکتهای معتبر سازنده نیروگاه وجود دارد، واگذاری مالکیت، تأمین مالی و تأسیس نزدیک به 5000 مگاوات نیروگاه در قالب یک قرارداد به این شرکت بدون برگزاری مناقصه جای تأمل دارد».

گفتنی است که حمید چیت چیان، وزیر نیرو در مصاحبه با روزنامه ایران مورخ 25 مرداد درباره سوابق این شرکت ترکیه ای گفته بود: «این شرکت در سال‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق برای ایران 5 نیروگاه بزرگ با بهترین کیفیت آن زمان ساخته است. چطور می‌شود که شرکتی 28 سال پیش بتواند برای ما نیروگاهی بسازد که هنوز کارآمد است اما اکنون توان انجام این طرح را نداشته باشد؟ این شرکت در کشورهای مختلف دنیا در ترکیه، ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی مالک نیروگاه و دارای اعتبار است. علاوه بر این سرمایه‌گذار خارجی در زمینه نیروگاه‌های آبی، حرارتی و بادی نیروگاه ساخته و ثابت کرده که شرکت بزرگ و توانمندی است».

ارسال نظرات