رییس کل گمرک ایران گفت: ارزش مجموع کالاهای قاچاق کشف شده در چهار ماه نخست امسال ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۸۷۳۸۵۸۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷


 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود کرباسیان گفت: کشفیات انجام شده در چهار ماه نخست امسال(تا پایان تیرماه)، معادل مجموع کشفیات سال 1392 بوده است.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دو نقش تسهیلگری حمایت از تولید و صادرات و فعال سازی سایر بخش های اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالاها توسط گمرک، گفت: گمرک یکپارچه و الکترونیک، پروژه اصلی این سازمان در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است که به منظور انجام کار به صورت سیستمی، شفاف سازی هر چه بیشتر، افزایش سرعت و دقت کار و کمرنگ تر شدن نقش عامل انسانی، انجام می شود.

 

کرباسیان گفت: هنوز مباحثی همچون بررسی مدیریت ریسک و ارتباط با سایر دستگاه ها در این پروژه در دست اقدام و مذاکره است تا با تک تک سازمان های مرتبط در یک ارتباط مستقیم الکترونیک قرار بگیریم.

 

وی افزود: در زمان تحریم ها، از آنجایی که گشایش اعتباری در کشور وجود نداشت و معلوم نبود منشا ارز کجاست، کالاها به صورت مستقیم وارد کشور نمی شدند؛ یعنی از یک سو ورود از بنادر اصلی نبود و از طرف دیگر، گواهی مبدا نداشتند و فروشندگان اسناد فروش و سایر مدارک را به گمرک ارایه نمی کردند.

 

وی ادامه داد: امروز و با اجرای پروژه گمرک یکپارچه و الکترونیک، از زمان حرکت کشتی ها و ورود آنها به آب های کشور می توانیم اسناد مانیفست و اسناد بار را اخذ کنیم و این موضوع شامل هواپیماها و کامیون ها نیز می شود.

 

کرباسیان افزود: در توافق انجام شده با سایر سازمان ها، اطلاعات کالاهای ورودی به کشور اخذ می شود، همچنین اطلاعات انبارها و بانک ها به صورت الکترونیک دریافت می شود تا جعل سندی رخ ندهد.

 

رئیس گمرک اظهار افراد به صورت از راه دور، انجام کارشناسی ها به صورت سیستمی، بررسی پرونده ها در سایر گمرکات کشور، در اختیار قرار داده شدن پروانه ها و بیجک ها به نیروی انتظامی، واجا (وزارت اطلاعات) و سایر مراجع کنترلی و ...

اقدام هایی است که در این پروژه اجرایی شده است.

 

کرباسیان تصریح کرد: همه کشفیات قاچاق انجام گرفته امسال، بر مبنای این سامانه طراحی شده است.

 

وی به سازمان غذا و دارو به طور نمونه اشاره کرد و گفت: افرادی که ارز می گیرند تا دارو، لوازم آرایشی یا بهداشتی وارد کنند و از سازمان غذا و دارو مجوز می گیرند، در زمان ترخیص کالا اطلاعاتشان را در اختیار این سازمان قرار می دهیم و در مقابل، آنها نیز مجوزها را به گمرک ارایه می کنند.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر، یک سامانه ارزش توسط گمرک راه اندازی شده است که بر مبنای آن، ارزش کالا در کل کشور یکسان شده و از یک گمرک به گمرک دیگر تفاوت نمی کند.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز، شرکت های حمل و نقل بر اساس بیمه و اسناد معتبر، محموله ها و بارها را جابجا می کنند، پرداخت پول از سوی بانک ها بر اساس اسناد کامل است و شرکت های بازرسی کالا نیز بر مبنای بازدید کامل به ارایه خدمات خود می پردازند؛ در حالی که در دوران تحریم ممکن بود اسناد دیگری به گمرک ارایه شود.

 

این مقام مسئول، همچنین احتمال هرگونه تبانی بین شرکت های حمل و نقل، بانک ها و شرکت های بازرسی کالا را منتفی برشمرد، زیرا اسناد نه از افراد، بلکه از سازمان های معتبر داخلی یا بین الملی اخذ می شود که پیش از هر چیز اظهارات افراد را راستی آزمایی می کنند.

 

کرباسیان گفت: اگر در مقوله گواهی از مبدا نیز بتوانیم گواهی ها را از اتاق های بازرگانی بین المللی به صورت الکترونیک اخذ کنیم، چرخه کار کامل می شود.

 

رییس کل گمرک ایران با تقدیر از رسانه‌ها که با پیگیری های خود زمینه تعامل و هم جهت شدن همه سازمان های متولی را در کاهش قاچاق فراهم کردند، تصریح کرد: امانتداری و حفاظت از منافع آحاد جامعه، خط قرمز گمرک است.

 

پیش از این گمرک جمهوری اسلامی ایران از شناسایی کالای قاچاق در فاصله زمانی کمتر از یک دقیقه با استفاده از قابلیت جدید سامانه جامع گمرکی خبر داده بود که به کمک سامانه های الکترونیکی فراهم شده است.

 

براساس قابلیت های جدید برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق و برای استعلام سریع و دقیق اسناد گمرکی، سیستم پیام کوتاه قرار داده شده است. بدین صورت که نیروی انتظامی بر اساس دسترسی های مشخص می تواند با استفاده از سامانه پیام کوتاه به ارسال شماره پته یا شماره خودرو اقدام کند.

 

بدین ترتیب به صورت آنی پاسخ استعلام داده می شود. در صورت صحت، اصالت اطلاعات مرتبط به تفکیک نوع خودرو، نوع کالا و مشخصات کالا نمایش داده می شود و در صورت نادرستی، یک پیغام هشدار به نیروی انتظامی می رود.
این قابلیت در رایانه ها یا تلفن های همراه با استفاده از شبکه های هوشمند وجود دارد و برای هر استعلام می توان با در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند شماره پته، شماره کوتاژ یا شماره خودرو جست وجو کرد.

 

سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

 

تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با همکاری سازمان های مرتبط، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر می کند.

ارسال نظرات