امروزه قهرمانان دلیری مانند شهید دلواری، شهدای 8 سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم وجود دارند که در برابر متجاوزین به سرکردگی آمریکا ایستادگی میکنند و در این مرز و بوم و حتی در خارج از مرزها جان خود را فدا میکنند و هیچ هراسی از دشمن ندارند.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۸۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج ، محسن وادیدار/ کرج، رئیسعلی دلواری از قهرمانان مشروطه خواه در جنوب ایران بود که در کشاکش جنگ جهانی اول و در حمله انگلیسی ها به بوشهر،با دست خالی رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید

وی در حالی که ۲۵ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و با همراهی دیگر مشروطه‌خواهان بوشهر را از حاکمیت استبداد قاجاریه خارج کرد.

رئیسعلی در دوران دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار علیه حکومت وی در جنوب دست به اسلحه برد و به درخواست ملاعلی تنگستانی و سیدمرتضی مجتهد اهرمی که مخالف استبداد محمدعلی ‌شاه قاجار بود، بوشهر را از سلطه عمال شاه قاجار آزاد کرد و حدود ۹ ماه شهر را در کنترل داشت.با تصرف گمرک بوشهر که در اجاره انگلیسی‌ها بود، نیروهای این کشور به دخالت نظامی در منطقه پرداختند و جنگ و گریزی آغاز شد که تا سال‌های جنگ اول جهانی ادامه یافت.


در آغاز جنگ جهانی اول قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتی‌های جنگی انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند و قصد اشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند.


این شهید بزرگوار به همراه یارانش خود را برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیسی آماده کردند و در یورش‌های شبانه ضربات و تلفات موثری بر انگلیسی‌‌ها وارد آورد.

در یکی از این شبیخون‌هارئیسعلی دو تن از افسران بلندپایه انگلیسی را به همراه یازده نفر سرباز هندی از پای درآورد و نیروهای او بدون تلفات برگشتند و این اقدام باعث از بین رفتن ترس مردم از انگلیس شد.

پس از این جنگ او بر حملات شبانه خود به بوشهر و پادگان انگلیسی‌‌ها افزود و تلفات بسیاری از آنان گرفت و تعدادی از افسران بلند پایه انگلیسی را به همراه سربازانشان از پای در آورد و با همفکری و همراهی دیگر خوانین منطقه طرح حمله سراسری به بوشهر و آزادسازی آن را پی‌ریزی میکرد که در محلی به نام تنگک صفر از پشت مورد اصابت گلوله یکی از همراهان خائنش قرار گرفت و در سن ۳۴ سالگی به شهادت رسید، اما نهضتی که او درجنوب ایران به راه انداخت تا سال‌ها مایه وحشت انگلیسی‌‌‌ها بود.

نهضتی که این جوانان غیور به راه انداختند انقلابی گر ی،روحیه شهادت طلبی ،مبارزه با ظلم و استعمار بود که باید همیشه سرلوحه زندگیمان قرار بگیرد و برچیده شدن سایه استعمار از این آب و خاک را مدیون رشادت های شهیدانی چون رئیسعلی دلواری هستیم که با دست خالی مقابل متجاوز ایستادند.

امروزه هم قهرمانان دلیری مانند شهید دلواری، شهدای 8 سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم وجود دارند که در برابر متجاوزین به سرکردگی آمریکا ایستادگی میکنند و در این مرز و بوم و حتی در خارج از مرزها جان خود را فدا میکنند و هیچ هراسی از دشمن ندارند.

محسن وادیدار کارشناس مسائل سیاسی

ارسال نظرات
پر بیننده ها