خبرهای داغ:
تولید کننده قارچ در تویسرکان با انتقاد از نبود نظارت در بازار فروش قارچ گفت: به فروش رساندن قارچ‌های برداشت شده کار سختی است و نبود نظارت در بازار فروش از مشکلات اساسی تولیدکنندگان قارچ است.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۶۵
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ورود صنعت پرورش قارچ به ایران از حدود 50 سال پیش آغاز شد؛ ولی با وجود شرایط بسیار مناسب از نظر اقلیم آب و هوایی و تولید 100 درصدی مواد اولیه آن در داخل کشور استقبال مناسبی از آن نشد تا اینکه در چند سال اخیر و با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، افراد جویای کار راه‌اندازی کارگاه پرورش قارچ را فرصت مناسبی برای کسب درآمدهای بدون دردسر می‌دانند.

در همین راستا با جوان تویسرکانی، یکی از پرورش‌دهندگان قارچ که چندماهی است مشغول این فعالیت شده است، گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

جواد جلیلوند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: بعد از اینکه در رشته کشاورزی گرایش گیاهان داروییاز دانشگاه فارغ التحصیل شدم به کارهای مختلفی از جمله نقاشی، جوشکاری، تعمیر سیستم خنک کننده برق و... در شهرهای مختلف روی آوردم.

وی افزود: دوری از خانواده و شهر خود برایم آزاردهنده شده بود و به دنبال موقعیتی بودم که به تویسرکان برگردم و در کنار خانواده خود باشم، به همین دلیل با مشورتدوستانم به این نتیجه رسیدم که به پرورش قارچ بپردازم.

این پرورش‌دهنده قارچ با بیان اینکه افرادی بودند که توصیه می‌کردند وارد کار پرورش قارچ نشوم، بیان داشت:برای شروع کار اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعه و پرس‌وجو از فعالین پرورش قارچ کردم، در این میان افرادی بودند که کار پرورش قارچ را مناسب نمی‌دیدند و معتقد بودند که کار سخت و زمانبری است؛ ولی من تصمیم گرفتم و اواخر سال گذشته کارم را شروع کردم.

وی ادامه داد: برای شروع کار 4 میلیون تومان سرمایه داشتم و این مبلغ برای شروع اصلا کافی نبود؛ برای همین به دنبال دریافت وام رفتم و توانستم 15 میلیون تومان نیز از بسیج سازندگی تویسرکان تسهیلات دریافت کنم.

جلیلوند ابراز داشت: پدرم نیز مبلغی کمک کرد تا توانستم در ایام نوروز با خرید کمپوست اولین دوره کشت قارچ را آغاز کنم.

وی خاطرنشان کرد: کارگاهی که در آن قارچ پرورش می‌دهم اجاره‌ای است و در روستای سهام آباد قرار دارد که 100 متر مربع متراژ و دوسالن 50 متری دارد.

این تولید کننده قارچ در تویسرکان گفت: با توجه به سالن‌های کوچکی که دارم در هر دوره 60 روزه حدود 800 تا 900 کیلو قارچ برداشت می کنم.

وی تصریح کرد: از زمانی که کمپوست‌ها را در سالن می‌ریزیم تا زمانی که به بار بنشیند 45 روز طول می‌کشد و بعد از آن 15 روز بار می‌دهد که چهار فلش می‌شود که معمولاً فلش دوم و سوم بار خوبی می‌دهد و بعد از آن میزان تولید کاهش می‌یابد.

جلیلوند ضمن انتقاد از نبود نظارت در بازار فروش قارچ گفت: به فروش رساندن قارچ‌های برداشت شده کار سختی است و نبود نظارت در بازار فروش از مشکلات اساسی تولیدکنندگان قارچ است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بازار فروش بدی نداریم و قارچ‌های تولید شده را در تویسرکان و شهرهای اطراف مثل همدان و ملایر به فروش می‌رسانیم اما گاهی قارچ‌ها بازار فروش نداشته و از بینمی‌روند.

وی تاکید کرد: در دوره اول با مشکل فروش مواجه بودیم ولی به مرور به این نتیجه رسیدم که سود کم بهتر از ضرر است؛ به همین دلیل هم اگر قارچ روی دستم می‌ماند آن را زیر قیمت به فروش می‌رساندم تا ضرر زیادی نکنم.

پرورش دهنده قارچ با بیان اینکه سود حاصل از کارم در هر دوره یک تا 1.5 میلیون تومان است، اظهار داشت: از ابتدا نظرم این بود که کار را در وسعت کم شروع کنم تا ضمن کسب تجربه کارگاه را توسعه دهم.

وی یادآور شد: با توجه به دو دوره ای که برداشت قارچ داشتم و تجربیاتی که در طول کار به دست آورده‌ام در نظر دارم تعداد سالن‌ها را بیشتر کنم تا درآمد بیشتری نیز داشته باشم.

جلیلوند با بیان اینکه خانواده‌ام نیز در مواقعی که کار کشاورزی نداشته باشند به من و پدرم در انجام کارها کمک می‌کنند، افزود: در کنار پرورش قارچ با همکاری دوستم یک مغازه راه‌اندازی کرده ایم و در آنجا نیز کار می کنم و بیشتر مواقع قارچ‌های برداشت شده را از این طریق به دست مشتریان می‌رسانیم.

این جوان 29 ساله و کارآفرین گفت: کسانی که علاقه‌مند هستند در کار پرورش قارچ فعالیت کنند باید با اطلاعات کامل و جامع و تجربه کافی وارد کارشوند تا خدای نکرده در میانه راه با شکست مواجهه نشوند.

وی افزود: بنده با توجه به اینکه تحقیقات لازم را انجام داده بودم و دوره آموزشی را نیز طی کرده بودم اما بسیاری از مشکلات و مسائل را درحین کار یاد گرفتم و تجربه کسب کردم.

 برای مشاهده عکس در سایز بزرگ لطفا بر روی آن کلیک نمایید.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات