خبرگزاری بسیج: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در نشست خبری با اصحاب رسانه، از ارتقاء سطح سلامت و بهداشت منطقه با توجه به وسعت حوزه سلامت در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۱۶
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر فاطمه تاجیک با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری، اظهارداشت: در بخش سلامت دهان و دندان اقدامات خوبی برای گروه های هدف در سطح شهرستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی تمایلی به انجام طرح های پیشگیرانه به لحاظ احساس نیاز ندارد، ادامه داد: بخش های خصوصی در بحث موارد پیشگیرانه وارد این حوزه نمی شوند و این مورد را دولت اداره می کند. پیش از این، 17 درصد جوانان زیر 14 سال و خانم های باردار زیر پوشش طرح پیشگیری از بیماری دهان و دندان قرار داشتند که در حال حاضر مراقبت های اولیه سلامت افراد بویژه در سطح دانش آموزی ارتقاء پیدا کرده و به 99 درصد رسیده است و کاهش شاخص پوسیدگی دندان دانش آموزان از دستاوردهای اجرای این طرح است. برای خرید یونیت دندانپزشکی، وارنیش فلوراید 600 میلیون تومان اعتبار صرف شده است.

تاجیک با اشاره به نوسازی تمام مراکز درمانی تحت پوشش این شبکه گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، امکانات مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان ری تجهیز و به روز شده و مراکز غیرفعال نیز به چرخه فعالیتی این شبکه می‌پیوندند.

وی اضافه کرد: به منظور بازنگری طرح گسترش و توسعه خدمات بازنگری طرح گسترش شبکه شامل: بررسی آخرین اطلاعات جمعیتی، بررسی آخرین تغییرات جغرافیایی و ساختار شهر و روستا، تشکیل جلسه و همفکری با فرمانداری شهرستان، افزودن سه خانه بهداشت، ارتقاء دو خانه بهداشت به پایگاه، افزودن سه مرکز سلامت جامعه شهری، تغییر محل جغرافیایی دو مرکز سلامت جامعه شهری و تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه بهداشتی درمانی در سطح شهرستان صورت گرفته است و برونسپاری 40پایگاه شهری و روستایی و تجهیز، آموزش نیروی انسانی، استاندارد سازی فضای فیزیکی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت، به ازاء هر 4500 نفر جمعیت روستایی و شهری باید یک پایگاه سلامت ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: با توجه به رشد جمعیت و تغییرات جغرافیایی در جنوب تهران، برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هر چهار سال یک بار بازنگری در حوزه سلامت مناطق انجام می شود.

تاجیک در ارتباط با تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه بهداشتی درمانی شهرستان ری تصریح کرد: 4خانه بهداشت: ده خیر، کلین، کریم آباد تهرانچی و زمان آباد از محل اعتبارات خیرین تخریب و نوسازی شده، 2 خانه بهداشت زیوان و قاسم آباد تهرانچی از محل اعتبارات استانی تخریب و نوسازی شده و تخریب و نوسازی خانه بهداشت ابراهیم آباد از محل اعتبارات طرح تحول سلامت صورت گرفته است.

همچنین تعمیر 9 خانه بهداشت با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون تومان به اتمام رسیده، 8خانه بهداشت با هزینه تقریبی  700 میلیون  تومان درحال تعمیر بوده و یک خانه بهداشت نیازمند تخریب و نوسازی است. وی یادآورشد: 3خانه بهداشت استیجاری نیز داریم که نیازمند احداث یا خرید است.

تاجیک با اشاره به اینکه در روستاهای عماد آور، قاسم آباد و محمود آباد خانه بهداشت وجود نداشت، تصریح کرد: سه خانه جدید در این روستاها ایجاد شده و دو خانه در حال تخریب و بازسازی است که با افزودن سه خانه بهداشت در شهرستان ری تعداد کل خانه های بهداشت این شهرستان به 28 خانه رسیده و پایگاه های سلامت از 24 پایگاه به 40 پایگاه افزایش پیدا کرده و فضای آن استاندارد شده است که با تجهیزات نو و استاندارد در حال ارائه خدمات به مردم هستند وی ادامه داد: 7 میلیارد و 440 میلیون تومان اعتبارات این پروژه ها از محل منابع مختلف از جمله خیرین، فرمانداری شهرستان ری و دانشگاه تامین شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری با معرفی سامان یکپارچه بهداشت(سیب) اظهار داشت: در حوزه تحول بهداشت و سلامت کار بسیار بزرگی انجام شده و تعداد کشورهایی که سیستم پرونده الکترونیک سلامت را اجرا می کنند بسیار اندک هستند و خوشبختانه این سامانه در سطح کشور در حال فعالیت است و تمامی اطلاعات مربوط به بیماران و مراکز درمانی، نوع خدماتی که ارائه شده، تعداد بیماران ویزیت شده، نوع بیماری، نوع خدمات ارائه شده به بیمار و ... به صورت آنلاین و آنی بر روی سیستم قرار می گیرد و من به عنوان مدیر شبکه بهداشت شهرستان در لحظه می توانم از طریق این سامانه در جریان اقداماتی که در مراکز درمانی و بهداشتی سطح شهرستان اتفاق می افتد قرار بگیرم.  تاجیک اظهار داشت: حتی در دورافتاده ترین روستاهای شهرری که دسترسی به اینترنت وجود نداشت تلاش کردیم و اپراتورهای مختلف را به کار گرفتیم و در حال حاضر سیستم سامانه سیب در تمام روستاهای شهرستان فعال شده است. وی در مورد جمعیت ثبت شده در سامانه سیب تا تاریخ نهم شهریور ماه سال 1395گفت: 394 هزار و 266 نفر جمعیت تحت پوشش درسامانه ثبت شده است و به 184 هزار و 866 نفر جمعیت خدمت،ارائه شده است. وی تعداد خدمات ارائه شده را 2 میلیون و 432 هزار و 829 نفر اعلام کرد.   

وی در ارتباط با نظارت بر واحد های صنفی زیر پوشش شبکه بهداشت، اظهار داشت: 10 هزار و 701 مورد بازدید توسط واحد بهداشت محیط در سال گذشته انجام شده که از این تعداد 422 واحد متخلف به دادگاه معرفی شده و 231 واحد تعطیل شده است. تاجیک افزود: همچنین 358 مورد بازدید توسط واحد نظارت بر درمان درپنج ماهه ابتدای سال جاری از بخش خصوصی درمان انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرری در ارتباط با پروژه های پشتیبان طرح تحول بهداشت و تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه بهداشتی درمانی اظهار داشت: خریدکامپیوتر، خرید تجهیزات اداری و خرید تجهیزات فنی با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و 740 میلیون تومان اجرا شده است.

فاطمه تاجیک مهم‌ترین اقدامات شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری را ارتقاء سطح خدمات در شهرها و روستاهای شهرستان و اصلاح ساختار فیزیکی و استانداردسازی مراکز درمانی این شهرستان اعلام کرد و گفت: بر اساس طرح گسترش این شبکه، برنامه جامع سلامت شهرستان ری در چند سال آینده به‌منظور رسیدن به استانداردهای  بهداشتی برنامه‌ریزی شده است.

وی، افزود: با برون‌سپاری فعالیت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای فعال در این پایگاه‌ها، توانسته ایم خدمات بهداشتی از جمله مراقبت اطفال، مادران باردار، میانسالان، سالمندان، بهداشت مدارس، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط به‌صورت رایگان به شهروندان ارائه کنیم و مبلغ دو میلیارد تومان برای تهیه و خرید مکمل و ویتامین ها از جمله ویتامین D  به گروه های هدف ارائه شده است.  

 تاجیک ادامه داد: آموزشگاه بهورزی شهرستان نیز به‌عنوان تنها آموزشگاه فعال محدوده تحت پوشش دانشگاه تهران، با اعتبار 200 میلیون تومان بازسازی و تجهیز شد و دانش‌آموزان بهورز جدیدالورود و نیز مراقبان سلامت از طریق این آموزشگاه وارد عرصه فعالیت‌های بهداشتی و درمانی شهرستان می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در روستای کمیته بخش مرکزی ری گفت: متاسفانه تلاش‌های بخشدار مرکزی برای تامین زمین برای ساخت خانه بهداشت با توجه به قرار گرفتن این روستا در محدوده حریم شهر تهران تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تاجیک تاکید کرد: سلامت شهروندان برای ما مهم است و برای ارائه خدمات از هیچ تلاشی، حتی با استقرار یک کانکس برای رفع نیازهای بهداشتی مردم، فروگذار نخواهیم کرد.

  مقام عالی حوزه بهداشت و درمان شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: چاقی و دیابت به عنوان مرگ خاموش هموطنان عزیز ما را تهدید می کند و با توجه به اینکه تا کنون کاشناس تغذیه تا حالا در مراکز درمانی ما وجود نداشت،  برای کاهش این دیابت، چاق، فشار خون و ... کارشناس تغذیه در مراکز درمانی مستقر کرده ایم. همچنین با جذب پزشک، تا حدودی کمبود نیروی انسانی متخصص در این زمینه جبران شده است.

 

 

ارسال نظرات