آئین رونمایی از کتاب تاریخ عراق (سلطان آباد یا اراک) نوشته رضا وکیلی تبریزی، با تصحیح و ویرایش ادبی محمد مددی و با حضور جمعی از پژوهشگران و نویسندگان استان مرکزی در اراک برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۳۷۹۲۶
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،مرکزی: در این آیین که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، مهدی قاسمی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: مطالب این کتاب ۱۰۰سال پیش توسط شخصی به نام رضا وکیلی تبریزی ملقب به میرزا محسن خان مستعان الدوله نوشته شده است.

وی افزود: سپس این مطالب توسط محمد مددی، پژوهشگر و تاریخ نویس استان مرکزی بازخوانی، تصحیح، ویرایش ادبی و تاریخی شده است.

قاسمی بیان کرد: این کار بزرگ و ارزشمند کاملا عالمانه و با ظرافت و وسواس انجام شده و در نوشتار آن، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن دوران به خوبی دیده می شود.

وی ادامه داد: در بررسی و تحقیق در سیر تاریخ غنی ایران، سهم عالمان، فرهیختگان، نویسندگان و بزرگان استان مرکزی در همه حوزه ها، تاثیرگذار، قوی و محکم دیده می شود.

قاسمی گفت: در این عصر وظیفه هنرمندان و عالمان است که برای جلوگیری از نابودی هویت فرهنگی و تاریخی در میان نسل جدید تلاش کنند.

در ادامه این آئین، محمد مددی، نگارنده و مصحح این کتاب با اشاره به چگونگی چاپ و انتشار کتاب تاریخ عراق، گفت: مطلب تاریخی کتاب بیش از یکصد سال پیش توسط شخصی به نام رضا زند وکیلی تبریزی ملقب به میرزا محسن مستعان خان که حدود دو سال در اراک اقامت داشته و اهل تبریز بوده نوشته شده است.

وی اظهار داشت: این نویسنده موفق به چاپ نوشته تاریخی خود نشد و در سال ۱۳۳۷ فوت کرد تا اینکه این سند تاریخی به دست تاریخ نویس دیگری به نام منوچهر ستوده افتاد و در مجله  «فرهنگ ایران زمین» چاپ و به این ترتیب ماندگار شد.

مددی گفت: پس از تحقیقات متوجه وجود چنین اثر نوشتاری در مورد تاریخ اراک شدم و در سال ۷۲ این نوشته تاریخی به دستم رسید و تصمیم گرفتم این نوشته را پس از تصحیح و بازخوانی، با ادبیات معاصر منتشر کنم و به دست علاقمندان برسانم.

وی بیان داشت: براین کتاب ۱۰۰صفحه ای، ۵۳۲ صفحه یاداشت اضافه کردم که با واژه ها، دست نوشته ها، عکس ها، منابع و مآخذ، به ۶۶۴ صفحه رسیده است.

مددی خاطرنشان ساخت: امروز خوشحالم که کتاب در دسترس علاقمندان قرار گرفت و از همه کسانی که من را در این کار یاری کردند سپاسگزارم.

گفتی است در این آیین چند تن از پژوهشگران و نویسندگان استان مرکزی از جمله، سعید قاضی سعیدی، یوسف نیک فام، سعید شیری و علی بهزاد، مطالبی را بیان کردند.

 
 
 
 
ارسال نظرات