جالب اینکه هیات‌وزیران باز هم مصوبه‌ای را تصویب کرده که حتی با اعمال محدودیت‌های تازه، اشکالات اساسی آن رفع نمی‌شود با این وجود دولت باز هم به اجرای این قراردادها اصرار عجیبی دارد.
کد خبر: ۸۷۳۷۷۹۰
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری بسیج، متن مصوبه مجدد هیات‌وزیران جزئیات مصوبه هیأت وزیران درخصوص اصلاح تصویب‌نامه قراردادهای جدید نفتی منتشر شد و این در حالی است که مسوولان دولتی بارها و بارها از این قراردادها حمایت کردند و و آن را بدون ایراد می‌دانستند. جالب اینکه این قراردادها با ادعای رفع اشکالات اساسی در هیات‌وزیران تصویب و ابلاغ شده بود اما به علت اعتراض منتقدان این ابلاغیه دوباره به هیات‌وزیران بازگشت.

جالب اینکه هیات‌وزیران باز هم مصوبه‌ای را تصویب کرده که حتی با اعمال محدودیت‌های تازه، اشکالات اساسی آن رفع نمی‌شود با این وجود دولت باز هم به اجرای این قراردادها اصرار عجیبی دارد.به اعتقاد کارشناسان حتی این مصوبه با اصلاحات زیر نیز دارای اشکالات فراوانی است و دولت نباید این مدل قراردادها را اجرایی کند.

هدایت‌الله خادمی در این باره به خبرگزاری بسیج گفته بود که با قراردادهای نفتی جدید افتضاحات کرسنت‌ تکرار می‌شود و گذر زمان نشان می‌دهد که زنگنه به عنوان حامی اصلی قراردادها خادم این مملکت بوده یا به این مملکت ظلم کرده است.

در متن مصوبه هیأت وزیران درخصوص اصلاح تصویب‌نامه نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قرارداد های جدید نفتی آمده است که «در تدوین قراردادها باید بندهای ۱۴و ۱۵اجرایی قطعنامه شماره ۲۲۳۱و بند ۳۷برجام رعایت شود».

 متن تصویب‌نامه هیأت وزیران درخصوص اصلاح مصوبه نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قرارداد های جدید نفتی را فارس منتشر کرده که در زیر می‌آید:
بسمه تعالی

وزارت نفت-وزارت امور اقتصاد و دارایی-سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه 1395/6/7 به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی‌و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

تصویب‌نامه شماره 57222/ت53267هـ مورخ 1395/5/16 موضوع نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- بنده (5) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

5- به منظور تدوین راهبردها و سیاست‌ها، ارزشیابی و نظارت و اجرای مدیریت مخازن برای تولید صیانتی با رویکرد انتقال و توسعه فناوری، ساختار و تشکیلات متناسب جهت بررسی و نظارت بر اجرای قراردادهای نفتی موضوع این تصویب‌نامه (در حوزه‌های فنی، زیست محیطی، مالی، ایمنی، بهداشتی و مانند آنها) و انتقال و توسعه فناوری به شرکت‌های اکتشاف و تولید و بهره‌برداری (E&P) و نیز پیمانکاران عمومی (GC)  و سازندگان تجهیزات و آموزش نیروی انسانی ایرانی و تنظیم روابط در وزارت نفت ایجاد می‌شود.

ب- متون زیر به عنوان بندهای (6)، (7)، (8) و (9) اضافه می‌شود:

6- بررسی عدم مغایرت قراردادهای منعقده با مصوبه دولت درخصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز بر عهده هیأتی با صلاحیت حقوقی، فنی، مدیریتی، سیاسی و امنیتی خواهد بود که اعضای این هیأت توسط رئیس جمهور تعیین می‌شود.

7- کلیه مذاکرات و مصوبات جلسات رسمی مربوط به انعقاد قراردادهای نفت و گاز باید ثبت و ضبط و مکتوب شده و اسناد آن به طور مناسب نگهداری شود.

8- متن سند نمونه رازداری و محرمانگی موضوع (13) مصوبه دولت درخصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به تصویب شورای عالی امنیت ملی خواهد رسید.

9- در تدوین قراردادها باید بندهای (14) و (15) اجرایی قطعنامه شماره 2231 و بند (37) برجام رعایت شود.
جزئیات اصلاح مجدد قرارداد‌های جدید نفتی که دولت آن را بی‌اشکال می‌دانست!+سند

ارسال نظرات