بریز و بپاش سه رئیس در اتاق بازرگانی؛ برای هر متر ۵ میلیون هزینه شد!
در طول ۵ سال گذشته روسای اتاق بازرگانی هیچ علاقه‌ای به شفاف سازی در خصوص هزینه‌های ساخت ساختمان جدید این اتاق نداشتند، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد برای هر متر مکعب آن بیش از ۵ میلیون تومان هزینه شده است.
کد خبر: ۸۷۳۷۶۹۰
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  عملکرد مدیران اتاق بازرگانی در یک دهه گذشته نشان داده که پارلمان بخش خصوصی در 10 سال گذشته از شفافیت مالی چندانی برخوردار نبوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دریک دهه اخیر، هیات رئیسه اتاق بازرگانی در اختیار یک گروه خاص قرار داشته و معمولا با بریز و بپاش و هزینه‌های نجومی بسیار زیاد از منابع مالی در اتاق مواجه بودیم. یکی از پروژه هایی که روسای اتاق بازرگانی ایران در یک دهه اخیر خرج زیادی برای آن کرده اند، پروژه ساختمان جدید اتاق بازرگانی است.

شنیده‌های خبرنگار حاکی از این است که در حال حاضر از زمان آغاز ساخت این پروژه بیش از 5 سال می گذرد ولی هنوز این پروژه به صورت نهایی به پایان نرسیده است.

هزینه های ساخت این ساختمان جدید تاکنون به ازای هر متر مربع 5 میلیون تومان بوده، این در حالی است که این هزینه ها فارغ از هزینه خود زمین و مجوز ساختمان است. محل ساختمان هم در کنار ساختمان فعلی اتاق بازرگانی در خیابان طالقانی تهران قرار گرفته است.  

با توجه به این که در طول 5 سال گذشته روسای اتاق بازرگانی هیچ علاقه ای به شفاف سازی در خصوص هزینه های ساخت این ساختمان نداشتند، مشخص نیست که هزینه ساخت یک ساختمان اداری در تهران و قیمت آجر و سیمان آن چقدر تمام می شود که مسئولین اتاق بازرگانی بیش از 5 سال است در حال هزینه کردن مقدار زیادی پول در آن هستند و هنوز آن را به بهره برداری نرسانده اند!

شروع ساخت این ساختمان مربوط به دوره اول ریاست محمد نهاوندیان رئیس دفتر فعلی رئیس جمهور است و در ادامه دو سال هم از دوره دوم محمد نهاوندیان، دو سال از دوره ریاست غلامحسین شافعی و 1.5 سال از دوره ریاست محسن جلال پور هم برای ساخت این ساختمان اختصاص داده شده که متاسفانه هنوز تکمیل نشده است.

خبرنگار مربوطه کسب اطلاع کرده که این ساختمان فاقد پارکینگ و دارای اشکالات اساسی بوده که پس از خلع ید پیمانکار اولیه و انجام عملات به صورت امانی نقشه های آن توسط فردی به نام "م.د" (یکی از دوستان محمد نهاندویان) تغییر یافته است. وی در دوران حضور نهاوندیان در پست ریاست اتاق بازرگانی ایران پستهای متعددی را داشته و بعد از رفتن نهاوندیان در دوران شافعی و جلال پور هم به نفوذ خود در اتاق بازرگانی ادامه داد.

برخی از شنیده‌ها حاکی از این است که تنها برای ساخت این ساختمان فارغ از هزینه زمین و مجوز بیش از 5 میلیارد تومان هزینه شده است. زمین این ساختمان در زمان خزانه داری اسدالله عسگر اولادی عضو کهنه کار اتاق بازرگانی ایران و مجوز ساخت این ساختمان در دوران حضور مسعود دانشمند در خزانه داری اتاق از شهرداری اخذ شده است.

باید در دید در شرایط فعلی که همه به دنبال انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران هستند، آیا گره مشکلات این ساختمان و روشن شدن هزینه های مشکوک آن در دوران رئیس جدید اتاق بازرگانی باز خواهد شد یا خیر؟

اخیرا رسانه ها انتقادات زیادی از بریز و به پاشهای اتاق بازرگانی در سالهای اخیر و حتی اعطای حقوق های نجومی به برخی از مدیران اتاق بازرگانی کرده بودند که هنوز شفاف سازی خاصی از سوی مسئولین فعلی اتاق در این زمینه انجام نشده است، باید دید مسئولان اتاق بازرگانی چه زمانی در برابر این سایعات پاسخهای مستدلی را ارائه می کنند؟

ارسال نظرات