خبرهای داغ:
در حالی که بررسی های آماری نشان می‌دهد حداقل تا یکی دو دهه دیگر روند افزایشی تعداد سالمندان در ایران ادامه دارد، نگهداری از سالمندان با چالش‌هایی رو‌به‌رو شده است که اپیدمی شدن آن می تواند تا حد زیادی خطرناک باشد.
کد خبر: ۸۷۳۷۳۷۴
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشورخبرگزاری بسیج،در حالی که بررسی های آماری نشان می‌دهد حداقل تا یکی دو دهه دیگر روند افزایشی تعداد سالمندان در ایران ادامه دارد، نگهداری از سالمندان با چالش‌هایی رو‌به‌رو شده است که اپیدمی شدن آن می تواند تا حد زیادی خطرناک باشد. هر چند هنوز تعداد قابل توجهی از سالمندان توسط فرزندانشان نگهداری می‌شوند و حتی بسیاری از افراد راضی به سپردن پدر و مادر پیر خود به سرای سالمندان یا پرستار گرفتن برای آنها نیستند، اما هستند کسانی که مبادرت به رهاسازی سالمندان می‌کنند؛ معضلی که روز گذشته سرپرست بهزیستی استان تهران آن را «یکی از مصیب‌های جامعه امروز» توصیف کرد. اکبر باقری در نشست خبری خود به موضوعات دیگری از جمله کودکان خیابانی، مشاوره ژنتیک، مراکز ماده 16و شیرخوارگاه ها هم پرداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رها کردن سالمندان در خیابان یا همان سر راه گذاشتن سالمندان را از اتفاقات نوظهور شهرهای بزرگ دانسته است. رها شدگی سالمندان نسبت به قبل بیشتر شده و گواه آن هم افزایش تعداد سالمندان مجهول الهویه بهزیستی است. کشور ما در حال سالمند شدن است و این اتفاق رخ خواهد داد، اما این مساله یک بحران نیست و سالخوردگی مساوی با نیازمندی و فقر نیست و افرادی هستند که در سن سالخوردگی کار، ورزش و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام می دهند، بنابراین، این موضوع یک بحران نیست، هرچند نیاز است که به نحو صحیح مدیریت شود.

سالمندی جمعیت ایران در آینده نزدیک

مطالعات جمعیت شناسان نشان می‌دهد، ایران در آستانه ورود به جمعیت سالمندی است و تا سال 1405جمعیت سالمند کشور بیش از 96درصد رشد خواهد داشت و تعداد سالمندان از حدود پنج به حدود 10میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در سال‌های گذشته به علت آنکه امید زندگی در کشور پایین بود، افراد کمتر به سالخوردگی می‌رسیدند. این درحالی است که هر چه امید زندگی افزایش یابد تعداد افرادی که به سالخوردگی می رسند، نیز بیشتر می‌شود.ایران در سال 1390نسبت به سال‌های قبل از آن بیشترین تعداد جمعیت سالخورده را داشته و نرخ سالمندی ایران در سال 90، 7/5 درصد بوده؛ یعنی 7/5 درصد از جمعیت کشور بالای 65سال سن داشتند این درحالی است که این نرخ در سال های 65سه درصد ، 75حدود چهار درصد و 85نیز نزدیک پنج درصد بوده است. برآوردها نشان می‌دهد که از سال 1400به بعد ایران وارد مرحله اول سالخوردگی خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در مرحله سوم سالمندی قرار دارند و ژاپن با دارا بودن بیشترین نرخ سالخوردگی دارای 24درصد جمعیت سالمندی است.

همه اینها مجهول الهویه نیستند!

اردیبهشت سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رها کردن سالمندان در خیابان یا همان سر راه گذاشتن سالمندان را از اتفاقات نوظهور شهرهای بزرگ دانست و گفت: این پدیده در حال اپیدمی شدن است. با این وجود فرید براتی سده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «رهاشدگی به معنای مجهول الهویه بودن وجود دارد، اما خیلی زیاد نیست و ضروری است صحت و سقم برخی از گزارش‌ها را مورد بررسی قرار داد: براساس آخرین آمار تعداد سالمندانی که در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی زندگی می‌کنند، 21هزار نفر است. یعنی از شش میلیون و 100سالمند کشور تنها 21 هزار نفر در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند که همه این افراد، رها شده یا مجهول‌الهویه نیستند و خانواده‌ها به ملاقات آنان می‌آیند.»

جامعه بی‌رحم شده است!

روز گذشته سرپرست بهزیستی استان تهران به وضعیت مجهول الهویه‌های استان تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 1898نفر مجهول الهویه در مراکز بهزیستی استان تهران حضور دارند.اکبر باقری همچنین هشدار داد که متاسفانه یکی از مصیبت‌های جامعه امروز رها شدن سالمندان توسط فرزندانشان است و ما شاهد آن هستیم که جامعه آنقدر بی رحم شده است که برخی از فرزندان والدین خود را به بهانه‌هایی چون سفرهای زیارتی و ... در سطح شهر رها می‌کنند.

60 درصد کودکان خیابانی خارجی هستند

سرپرست بهزیستی استان تهران همچنین گفت: در حال حاضر 1048کودک خیابانی در استان تهران شناسایی شده‌اند که از این تعداد 60درصد آنها خارجی و غیرایرانی هستند. باقری اظهار کرد: در حال حاضر تعداد 12هزار مرد و 3000زن معتاد متجاهر در استان تهران شناسایی شده‌اند.

فعالیت 61مرکز نگهداری از سالمندان در تهران

او ادامه داد: 3600کودک بی سرپرست و یا بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند که آنها هم از آموزش های پیش از دبستان بهره مند می‌شود. باقری افزود: از سال 94تا کنون سه میلیون و 247هزار و 505 نفر از برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان تهران بهره‌مند شده‌اند. به گزارش ایسنا او در ادامه به بیماران روانی مزمن اشاره کرد و گفت: 41 مرکز با ظرفیت 3636بیمار روانی مزمن در استان تهران در حال فعالیت هستند و همچنین 61مرکز نگهداری از سالمندان با ظرفیت 6032سالمند نیز در این استان در حال فعالیت هستند.به گزارش ایسنا، سرپرست بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن بیان آنکه بهزیستی از اواسط دهه 70به سمت توسعه مراکز شبه‌خانواده رفته است، گفت: به علت تعداد زیاد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی استان تهران گاهی شاهد آن بودیم که 300کودک در یک فضا نگهداری می شدند، اما طی چند سال اخیر این روند کنترل شده و تعداد آنها به 40نفر رسیده است.

تبعات خانواده هسته ای این است!

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در مورد رهاشدگی سالمندان می گوید: یکی از واقعیت ها تغییر ساختار خانواده از گسترده به هسته ای است. سید حسن موسوی چلک می افزاید: در چنین شرایطی خانواده شامل پدر، مادر و فرزندان است و سایر بستگان مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ دیگر جایگاه سابق را ندارند که اعضای خانواده خودشان را متعهد به نگهداری از بزرگان خانواده کنند، به همین دلیل در شرایط کنونی پدیده رها شدگی سالمندان را شاهد هستیم. او می افزاید: انتظار می رود جامعه نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد. نداشتن تامین اجتماعی کافی و مطمئن و اینکه امکان حمایت بیشتر از خانواده ها آنطور که انتظار می رود وجود ندارد، عاملی برای افزایش این پدیده می باشد. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان اینکه 20درصد از سالمندان ما تنها هستند عنوان می‌کند: تنهایی سالمند با رها شدن سالمند فرق می‌کند؛ تنهایی یعنی ممکن است سالمندی همسر خود را از دست داده و تنها زندگی ‌کند. در چنین شرایطی سالمند در خانه خود زندگی کرده و افراد خانواده به او سر می‌زنند. چنین سالمندی اگرچه تنهاست، اما رها شده نیست. موسوی چلک با بیان اینکه تنها ماندن سالمند در خانه هم خطرناک است می افزاید: در این شرایط حتی اگر سالمند در خانه تنها هم باشد امنیت لازم را ندارد. تعرض به سالمندان ضمن سرقت اموال پدیده ای است که نشان دهنده ناامنی تنها ماندن سالمندان در خانه است. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان خاطر نشان می کند: پدیده رهاشدگی سالمندان در خیابان با فرهنگ و دین ما همخوانی ندارد و باید تدبیری برای این مساله اندیشیده شود قبل ازاینکه به معضلی جدی تبدیل شود.

ارسال نظرات