کارشناس ارشد خانواده در گفتگو با «بسیج»:

افزایش آمار خشونت سلامت روان جامعه را به خطر می اندازد

گلستانی گفت:هرچه آمار پرخاشگری و خشونت بالاتر رود یعنی میزان سلامت روانمان کمتر شده و باید فکری اساسی کرد؛ در غیر این صورت به سمت اتفاقات بدی خواهیم رفت که حل آن به سادگی امکانپذیر نیست.
کد خبر: ۸۷۳۷۳۴۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

سارا گلستانی مشاور و کارشناس ارشد خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به کاهش آستانه تحمل افراد و افزایش خشونت در جامعه اظهار داشت: متأسفانه آموزش مهارت های زندگی به درستی به افراد ارائه نشده است و معمولاً افراد به محض مواجهه با یک مشکل توانایی حل مسئله را ندارند و اولین واکنش آنها خشم است.

وی با اشاره به عوامل دخیل در پایین آمدن سطح تحمل افراد در جامعه افزود: در حال حاضر فشارها، استرس ها و مشکلات زندگی افراد، فرصت فکر کردن را از افراد گرفته و در نتیجه اولین واکنش و رفتار آنها به مشکلات، واکنش های هیجانی است.

این مشاور خانواده تصریح کرد: به نظر می رسد ارزش های انسان ها در حال تغییر است و در حال حاضر معیار ثابتی برای بعضی انسان ها وجود ندارد که بر اساس آن بتوانند مشخص کنند چه مدل از رفتار بهتر است؛ لذا بسیاری از رفتار ها تکانشی می شود و اتفاقات آنی و هر عامل و فاکتوری می تواند در شکل گیری رفتار غیر قابل پیش بینی انسان ها در واکنش به اتقاقات و درگیری های روزمره تأثیرگذار باشد.

گلستانی ضمن اشاره به ملاک های سلامت روان افراد یادآور شد: یکی از نشانه های سلامت روان افراد قابل پیش بینی بودن رفتار و واکنش آنها نسبت به مسائل و اتفاقات است؛ یعنی شخصیت افراد باید به حدی ثبات داشته باشد که احتمال اینکه در هر موقعیتی چه واکنش و رفتاری نشان بدهد وجود داشته باشد؛ اما وقتی سلامت روانی افراد دچار چالش می شود دیگر قابل پش بینی نیستند و این یعنی اتفاقات در هر موقعیتی بیشتر از ویژگی های شخصیتی شان بر عملکرد آنها تاثیرگذار است.

این کارشناس ارشدخانواده در خاتمه تأکید کرد: این یک زنگ خطر و هشدار است؛ اگر بخواهیم از منظر اجتماعی به این موضوع نگاه کنیم یعنی جامعه از استانداردهای سلامت خود خارج می شود و هرچه آمار پرخاشگری و خشونت بالاتر رود یعنی سلامت ما به خطر افتاده و میزان سلامت روانمان کمتر شده و باید فکری اساسی کرد در غیر این صورت به سمت اتفاقات بدی خواهیم رفت که حل آن به سادگی امکانپذیر نیست.


ارسال نظرات
آخرین اخبار