سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی بحران آب با حضور وزیر نیرو در کمیسیون خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۷۰۹۵
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
 به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  به ارائه گزارشی از نشست  کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: در ابتدای جلسه لوایح ارجاعی به کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تعدادی از آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری لهستان، لایحه موافقتنامه همکاری های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری چک، لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی  و دولت پادشاهی تایلند و لایحه موافقتنامه دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری قبرس به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌ها بر درآمد به انضمام تشریفات الحاقی تصویب شد.

نقوی ادامه داد: همچنین لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب به منظور اجتناب از مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد، لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره جهانی پست (منعقد شده در دوحه – 2012 میلادی برابر با 1391 هجری شمسی)، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون تمپره در مورد ارائه منابع مخابراتی برای کاهش بلایا و عملیات امدادی و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی از جمله مصوبات کمیسیون امنیت بود.

وی با بیان اینکه چیت‌چیان وزیر نیرو و معاونان او به همراه معاونین وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون حضور یافتند، اظهار داشت: بحث اصلی کمیسیون یعنی امنیت آب با حضور مسئولان بررسی شد و در ابتدای جلسه بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به شرایط آب و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود گفت که ما در حوزه آب نیازمند یک نگاه ملی به موضوع و برنامه ریزی دقیق برای آینده داریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: همچنین چیت‌چیان تأکید کرد که موضوع آب از مسائل حساس و اساسی است و مهاجرت و حرکت‌های جمعیتی نیز به بحران آب افزوده و اکنون خشک شدن تالاب‌ها هم مزید برعلت شده است.

وی گفت: وزیر نیرو فروچاله‌ها و نشست‌های دشت‌ها را نیز از مشکلات بحران آب عنوان کرد و تأکید شد که بحران آب وجهه مختلف دارد که موارد فوق برخی از آن وجهه‌ها است و بهتر است بگوییم که شرایط جدیدی به لحاظ آب و هوا ایجاد شده که باید با مدیریت صحیح خود را با این شرایط تطبیق دهیم.

نقوی به نقل از چیت‌چیان ادامه داد: علل وقوع شرایط جدید عبارتند از قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی و نزولات آسمانی، تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت و درجه تبخیر بیشتر، تغییر الگوی بارش و نزولات آسمانی از جمله کاهش بارش برف و نوع بارش باران، افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش مصرف آب.

وی افزود: چیت‌چیان در ادامه گفت که در دولت 18 جلسه شورای آب برگزار شده و شوراهای هماهنگی آب در حوزه های مختلف آبریز کشور تشکیل و جلسات آن با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شده است. همچنین شورای هماهنگی حفظ دشت‌ها تشکیل شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: موضوع آب شیرین‌کن‌ها، موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های مرکزی، آب‌های ژرف زمین، بارورسازی ابرها از جمله موضوعات دیگری است که وزارت نیرو به طور جهادی در حال انجام و عملیات‌سازی است تا بتوانیم شرایط جدیدی را فراهم نماییم.

نقوی حسینی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم وزارت نیرو که مشترکاً با وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا و انجام است اصلاح روش‌های آبیاری و به کارگیری روش های نوین آبیاری است تا با کمترین مصرف آب بیشترین تولید و بهره‌وری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در نشست کمیسیون امنیت ملی حضور داشت، ادامه داد: سردار عبداللهی گزارشی از اقدامات و عملیات اجرایی حوزه آب از جمله سدها و خطوط انتقال آب ارائه کرد و گفت که بیش از 46 درصد مخازن آب توسط قرارگاه احداث شده و سطح وسیعی از مسیرهای مهار و انتقال آب نیز از سوی این قرارگاه ساخته شده است.

نقوی تصریح کرد: احداث 17 سد، احداث 147 کیلومتر تونل و اجرای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به ایران مرکزی از جمله مهمترین طرح‌های در دست اقدام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است.

وی اضافه کرد: در ادامه جلسه معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد که برخلاف ادعاها در کشور ما کمتر از 70 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که میانگین مصرف آب در بخش کشاورزی در دنیا حدود 70 درصد است. بر اساس گزارش ارائه شده 4 میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی در حال حاضر می‌تواند تحت اصلاح روش‌های آبیاری قرار گیرند و آبیاری تحت فشار در آنها اجرا شود، با اجرای سالانه حداکثر 250 هزار هکتار نمی توان به اهداف رسید بنابراین باید اعتبارات بیشتری تخصیص یابد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: پس از قرائت گزارش از طرف وزیر و معاونان وزیر، اردشیر نوریان نماینده شهرکرد توضیح داد که شهرکرد قربانی آب است و باید حقابه منصفانه تقسیم شود. این نماینده سوال کرد چرا باید آب چهارمحال بختیاری به استان‌های دیگر واریز شود و به روستاهای همین روستا با تانکر آبرسانی شود.

وی متذکر شد: در ادامه این جلسه، کواکبیان، جاسمی، شوشتری، برزگر، صفاری، ذوالنوری، نانواکناری، برومندی، حسن بیگی و بنده در خصوص مشکلات آب شرب و کشاورزی انتقاد و پیشنهاد خود را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چیت‌چیان توضیح داد که وزارت نیرو برای کلیه وجوه شرایط جدید آب برنامه ریزی کرده و اگر اعتبارات لازم برای اجرای برنامه‌ها به وزارت تخصیص داده شود مشکلات حل خواهد شد، در انتقال آبرسانی، آب شرب در اولویت وزارتخانه قرار دارد و در حال حاضر آب فقط برای مصرف شرب منتقل می‌شود نه مصارف دیگر  تا سال آینده با مساعدت مجلس دو هزار روستا آبرسانی خواهد شد و تا دو سال آینده با تخصیص اعتبارات مشکل آب شرب کل روستاهای کشور برطرف می‌شود.

نقوی با بیان اینکه کمیسیون پیشنهادهای خود را جمع‌بندی و ارائه کرد، گفت: سرمایه‌گذاری لازم برای استحصال آب شیرین از دریا و افزایش سهم ایران از آب دریا ، تغییر الگوهای آبیاری در کلیه سطوح کشاورزی در تمام مناطق کشور، مدیریت توزیع آب با توجه به مسائل و حساسیت‌های اجتماعی و فرهنگی، عدم صدور مجوز احداث کارخانجات و صنایعی که به آب نیاز دارند در مناطق کم آب، تخصیص اعتبارات لازم جهت استحصال آب از فاضلاب، تغییر کلیه الگوهای مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعتی و کشاورزی و تشکیل کمیته ویژه آب متشکل از وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، نفت و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به ابعاد امنیتی موضوع از جمله پیشنهادهای کمیسیون بود.

وی در پایان با بیان اینکه برومندی نماینده مردم مرودشت مسئول پیگیری تشکیل کمیته شد، اظهار داشت: پس از اتمام بحث امنیت آب، مهابادی مدیرعامل شرکت هواپیمایی و ساخت فرودگاه‌های کشوری توضیح کاملی پیرامون عملکرد شرکت و نقش این شرکت در مدیریت آسمان ایران و پروازهای گذری ارائه کرد.

ارسال نظرات