سقوط اکتشاف نفت به پایین‌ترین سطح 70 سال اخیر

شرکت‌های اکتشاف نفت در سال 2015 تنها به اندازه یک‌دهم میانگین سال‌های 1960 تا 2014 نفت کشف کرده‌اند و در سال جاری، شاید این میزان کمتر نیز بشود.
کد خبر: ۸۷۳۶۹۵۱
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به اینکه از آغاز سقوط قیمت نفت در سال 2014، قیمت نفت نزدیک به نصف شده است، شرکت‌های حفاری بودجه اکتشاف خود را نیز کاهش داده‌اند. در نتیجه در سال 2015 تنها 2.7 میلیارد بشکه عرضه جدید کشف‌شده که کمترین میزان از سال 1947 بوده است. در سال جاری تا پایان ماه گذشته، حفاران تنها 736 میلیون بشکه نفت خام کشف کرده‌اند. 


این موضوع یک نگرانی بزرگ برای صنعت نفت محسوب می‌شود و این در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده که تقاضای جهانی نفت از 94.8 میلیون بشکه در روز در سال جاری به 105.3 میلیون بشکه در سال 2026 خواهد رسید. در حالی که رونق نفت شیل می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، قیمت‌های زیر بشکه‌ای 50 دلار هرگونه رشد پایدار را متوقف کرده است.

نیلز هنریک بیورستروم، مدیر پروژه ارشد شرکت انرژی ریستاد در نروژ اعلام کرد: «اکتشافات جدای از حفاری‌های سنتی به کف خود رسیده است. این موضوع مطمئنا تاثیر قدرتمندی روی عرضه نفت و گاز خواهد گذاشت.»
موجودی ذخایر جهانی توسط تولید پرتوان روسیه و اوپک تقویت شده است. آنها با وجود قیمت‌های پایین و به منظور دفاع از سهم بازار، جهان را از نفت سیراب کرده‌اند. اما سال‌ها سرمایه‌گذاری پایین موجب خواهد شد تا موجودی ذخایر تا سال 2025 به اتمام برسد. تولیدکنندگان در سال جاری به ازای هر 20 بشکه مصرف نفت تنها بیش از یک بشکه اکتشاف کرده‌اند.

اندرو لاتام، نایب رئیس بخش اکتشاف جهانی وود مک‌کنزی اعلام کرد، هزینه‌های جهانی اکتشاف در سال 2015 به 40 میلیارد دلار کاهش یافته که نسبت به سال 2014 افتی 60 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که میزان هزینه‌ها تا سال 2018 در همین سطوح باقی بماند.

علاوه بر کاهش هزینه‌ها، میزان حفاری نیز کمتر شده است. تا ماه آگوست امسال تنها 209 دکل حفاری مشغول به کار هستند این در حالی است که تعداد دکل‌ها در سال گذشته 680 عدد و در سال 2014 معادل 1167 دکل بود. این در حالی است که میانگین سالانه تعداد دکل‌های حفاری از سال 1960 تا کنون بیش از 1500 عدد بوده است.

اثر 10 ساله
الدار ساتره، مدیر اجرایی شرکت استات‌اویل نروژ اعلام کرد: «تنظیم فعالیت‌های اکتشاف بسیار آسان است. این کار نیازی به فکر کردن ندارد. ما به یک چشم انداز بلندمدت نو برای حفظ فعالیت‌های اکتشاف در زمان‌های رکود نیاز داریم. همان کاری که ما در استات‌اویل انجام می‌دهیم.»
در پی عرضه مازاد ناشی از رونق نفت شیل، قیمت هر بشکه نفت با نصف شدن نسبت به اوج سال 2014 در محدوده 50 دلاری معامله می‌شود. 

ایجاد فرصت
کریستین فائرویک، مدیر واحد نروژ شرکت پتروشیمی لوندین اعلام کرد: «5 تا 8 سال طول خواهد کشید که ما اثر کاهش تولید کنونی را مشاهده کنیم. در واقع این موضوع برای برخی افراد ایجاد فرصت می‌کند.»

بن ون بوردن، مدیرعامل شرکت رویال‌داچ‌شل اعلام کرد: برای ادامه دادن به برطرف‌ ساختن تقاضا، شرکت‌های نفت باید سالانه در حدود هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند. هر ساله میزان تقاضا یک تا یک‌ونیم میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و این در حالی است که به دلایل طبیعی سالانه 5 درصد از عرضه از دست می‌رود.
اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
آخرین اخبار