خبرهای داغ:
در نشست خبری مسئولان بسیج دانشگاه آزاد مطرح شد

شورای عالی انقلاب فرهنگی مانع از اقدامات خودسرانه دانشگاه آزاد شوند

مسئولان بسیج دانشگاه آزاد از ترکیب شورای فرهنگی دانشگاه‌ها انتقاد و تصریح کردند که به نفع جریان فکری دانشگاه آزاد نیست،
کد خبر: ۸۷۳۶۹۱۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح امروز (سه شنبه 9 شهریورماه) نشست خبری مسئولان بسیج دانشگاه‌ آزاد با عنوان «بخشهای غیرقانونی دانشگاه آزاد اسلامی» در سالن شهید شهبازی سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

*بخشنامه اخیر دانشگاه آزاد استقلال دانشگاه را زیر سؤال می‌برد

در این نشست خبری وحید شورابی مسئول شورای هماهنگی بسیج  دانشجویی دانشگاه آزاد ضمن اشاره به آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها مصوب سال 1389 تصریح کرد: متاسفانه در این آیین نامه اختیار معاونین فرهنگی وزیر علوم، وزیر بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مشخص نیست و این سوال همیشه مطرح است که آیا شورای فرهنگی دانشگاه‌ها ذیل معاونتهای فرهنگی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد قرار دارند یا خیر؟

وی ادامه داد: این سوال نیز همیشه مطرح است که آیا وزارت علوم یا دانشگاه آزاد می تواند با ابلاغ بخش نامه‌ای بدون پشتوانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر را برای شورای فرهنگی دانشگاه‌ها روشن کند؟ بر اساس کدام بند قانونی بخش نامه‌هایی از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد به دانشگاه ها ابلاغ می گردد و اصلاً نظارتی بر این گونه بخش نامه‌ها وجود دارد یا خیر؟

مسئول شورای هماهنگی بسیج  دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به تفاهم نامه از سوی وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد که طبق آن قرار است اکران فیلم های مجوزدار وزارت ارشاد در سالنهای فرهنگی دانشگاه‌ها صورت گیرد خاطر نشان کرد: این سوال مطرح است که آیا در تایم آموزشی قرار است این کارها انجام گیرد آیا قصد دور زدن شورای فرهنگی دانشگاه را دارند هنوز هیچ چیز در این تفاهم نامه مشخص نیست. قطعا اکران هرگونه فیلم در دانشگاه باید با مجوز شورای فرهنگی باشد.

شورابی ادامه داد: دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته می داند نمی دانیم هیئت بازرسی و نظارت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه می کند. دو سال است که فریاد می‌زنیم آیین نامه بسیج دانشجویی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است در دانشگاه آزاد اجرا نمی‌شود. به نظر باید خود شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل و مصوبات ورود پیدا کند و اجازه ندهد دستگاه‌های آموزش عالی و دانشگاه آزاد اقدامات خودسری را انجام دهند.

وی با اشاره به بخشنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: استنباط ما این است که با توجه به این که در برخی جلسات مطرح شده ترکیب شورای فرهنگی دانشگاه‌ها به نفع جریان فکری دانشگاه آزاد نیست، معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد از این اتفاق ناراحت بوده و به قول یکی از رسانه ها با مین گذاری قصد کاهش اختیارات شورای فرهنگی را دارد. البته این حرکت خلاف استقلال دانشگاه‌ها و طرح برخی شعارها همچون آزادی بیان، دموکراسی، صلح سلام و کرسی های آزاد اندیشی از سوی مسئولین سازمان مرکزی است. در حالی که در عمل دانشگاه آزاد دیکتاتور معابانه می خواهد عمل کند.

مسئول شورای هماهنگی بسیج  دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: معتقدیم عدم شفافیت اختیارات در  آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها باعث شده است تا دانشگاه آزاد از این مساله سوء استفاده کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بصورت شفاف اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه و معاونین فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد را مشخص کند و باید سازوکاری ایجاد شود که دستگاه ها قبل از ابلاغ بخشنامه ها آن را به شورای عالی ارائه و در صورت موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ابلاغ کنند. امیدواریم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بصورت جدی به این مساله ورود کند.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: وقتی بخشنامه شیوه نامه نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی، بخشنامه اردوها، بخشنامه حمایت از نشریات و بخشنامه اخیر را در کنار هم قرار می دهیم خواهیم دید هیچ اختیاری برای شورای فرهنگی دانشگاه باقی نمانده است.

 *ممکن است یک بی‌اعتمادی بین مرکز و این واحدها بوده که این بخشنامه صادر شده است

در ادامه این نشست خبری مصطفی ابراهیمی مسئول بسیج دانشگاه تهران شمال گفت: وقتی بخشنامه‌های دانشگاه  آزاد را کنار هم می‌گذاریم تمام برنامه‌های تشکلها در دانشگاه را محدود می‌کند در همین بخشنامه اخیر معاون فرهنگی وزارت علوم گفته شده که فعالیتها و برگزاری فعالیتهای دانشگاه‌ها منوط به تایید در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد است.

مسئول بسیج دانشگاه تهران شمال در ادامه افزود: آیا وقتی شما رئیس واحد را که قبلاً‌ مجوز برنامه‌ها را صادر می‌کرد کنار بگذارید و خودتان تصمیم بگیرید پس کار رئیس واحد چیست؟ چرا هزینه بیت المال را بیهوده صرف استخدام افراد می‌کنید که نقشی ندارند؟

ابراهیمی با بیان اینکه استدلال مطرح شده برای این بخشنامه نظارت بر بیت المال است خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد خود کمیسیون دارد که در آن افراد تحصیل کرده، کارشناس و افرادی که در حوزه دانشگاه صاحب نظر هستند وجود دارد.

وی در ادامه به روند سابق فعالیتهای دانشجویی در دانشگاه آزاد گفت: قبلاً برنامه‌ها به رئیس واحد  ارائه شده و رئیس واحد در شورای فرهنگی دانشگاه مطرح می‌کرد و برنامه تصویب می‌شد اما پس از این بخشنامه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد باید در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به تصویب برسد.

مسئول بسیج دانشگاه تهران شمال خاطرنشان کرد: ممکن است یک بی‌اعتمادی بین مرکز و این واحدها بوده که این بخشنامه صادر شده است.

*شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقابل بخشنامه اخیر دانشگاه آزاد سکوت نکند

در ادامه این نشست حسین قاسمی معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تصریح کرد: در تعامل با مسئولین فرهنگی دانشگاه آزاد شاهد هستیم بخشنامه های متعددی در جهت سلیقه‌ای کردن و سلب اختیار مسئولین شورای فرهنگی دانشگاه‌ها تصویب شده است.

وی با تاکید بر این که معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مصوبات شورای فرهنگی را کانالیزه کرده است تاکید کرد:  معاونت فرهنگی چه حقی دارد که برای شورای فرهنگی محدودیت ایجاد کند در بخشنامه‌های متعدد اردوهای فرهنگی مقدار بودجه مشخص شده است  اما مجدداً بخشنامه‌ای را برای بودجه بندی اردوها و نشریات دانشجویی منتشر کرده اند.

این فعال دانشجویی با طرح این سوال که  جایگاه شورای فرهنگی دانشگاه دقیقا کجاست ادامه داد: در موضوع نشریات شورای انقلاب فرهنگی آیین نامه خوبی در این زمینه دارد که در آن روح نظارت بر نشریات قبل از انتشار پذیرفته نیست و اصولاً نظارت را برای بعد از انتشار نشریات است اما در بخشنامه ای که دانشگاه آزاد در مرداد امسال به واحدها داده شده است بطور غیر مستقیم  نظارت قبل از انتشار را آغاز می‌کند. بر اساس این بخشنامه که حمایت از نشریات دانشجویی هم نام دارد، مدیران مسئول می بایست نشریه خود را قبل از انتشار جهت امتیاز دهی به معاونت فرهنگی سازمان مرکزی ارسال کنند.

وی افزود: معاونت فرهنگی بعد از امتیاز دادن به مطالب نشریه به مدیر مسئول آن نشریه هزینه برآورد شده خود را پرداخت خواهد کرد. چه کسی به معاونت فرهنگی این اجازه را داده است که هزینه انتشار نشریه را پس از بررسی مطالب آن و امتیاز بندی پرداخت کند؟ آیا این کار نظارت قبل از چاپ نیست؟ معلوم نیست به چه علت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برای کمیته نظارت بر نشریات واحدهای دانشگاه ارزشی قائل نیست و علاقمند است در مورد هر چیزی تعیین تکلیف کند.

قاسمی گفت:‌ نمی دانیم به چه علت شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دستگاه های نظارتی دانشگاه آزاد را رها کرده اند.

*کوچکترین فعالیت فرهنگی نیاز با تایید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد دارد

در این نشست خبری محمد دوست‌گزین مسئول سیاسی بسیج دانشجویی  دانشگاه آزاد واحد اسلام‌شهر گفت: اخیراً بخشنامه‌ای توسط معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد با عنوان «نحوه هزینه کرد اعتبارات فرهنگی» ابلاغ شد که محدودیت شدیدی را برای بخش‌های مختلفی مانند تشکلهای انقلابی، بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایجاد می‌کند و این محدودیت تا جایی خواهد بود که حتی هزینه کوچکترین برنامه‌ها هم باید به تصویب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برسد.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص برنامه‌های فرهنگی اختیارات تامی را به شورای فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد داده است افزود:  بخشنامه « نحوه هزینه کرد اعتبارات فرهنگی» این اختیارات را از واحدها سلب می‌کند و این سلب اختیارات به نوعی باعث بی‌اعتمادی بین مسئولان واحدها، اساتید و بخش‌های مربوطه دیگر می‌شود.

دوست‌گزین با اشاره به اینکه بخشنامه‌ ابلاغی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد کاملا با اسناد بالادستی تناقض دارد تصریح کرد: از لحاظ اجرایی هم کاملا ناکارآمد است و از این پس بواسطه این بخشنامه تمام واحدهای دانشگاه آزاد باید برنامه‌های خود را به سازمان مرکزی دانشگاه ارائه کنند و این مسئله باعث می‌شود زمان زیادی هدر رود و ممکن تصویب یک برنامه کوچک تا دو ماه طول بکشد و این یعنی علنا آن برنامه خودبه‌خود لغو شده است.

وی تصریح کرد: در این بخشنامه‌ها بعضا جملاتی دوپهلو استفاده شده است، جملاتی که می‌توان از آن برداشت‌های دوگانه‌ای داشت و این موضوع باعث می‌شود هر واحدی برداشت خاص خودش را از این بخشنامه‌ها داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها