خبرهای داغ:
گزارش از پشت صحنه برنامه «عصر»

یک روز «عصر» با نادر طالب‌زاده

وارد اتاق رژی شده و به سمت استودیوی اصلی هدایت می‌شویم. استودیو تاریک است و به زحمت و با نور تلفن همراه و ال‌ای‌دی‌های واقع در این استودیو می‌توان مسیر حرکت را پیدا کرد.
کد خبر: ۸۷۳۶۸۹۲
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه «عصر» یکی از سلسه برنامه‌هایی است که بعد از برنامه «راز» توسط نادر طالب زاده طراحی و به مرحله اجرا رسیده است. این برنامه که روزهای پایانی فصل دوم خود را پشت سر می‌گذارد، هر هفته پنج‌شنبه‌ها ساعت 21 از شبکه افق بروی آنتن می‌رود.

 

**پیدا کردن مسیر حرکت با نور تلفن همراه

یکی از خروجی‌های اتوبان نیایش به سمت غرب ساختمانی قرار دارد که ساختمان اداری شبکه افق است و در 3 استودیویی که در این ساختمان قرار دارد چندین برنامه مختلف ضبط می‌شود. از در که عبور می‌کنیم پس از بازرسی برای تهیه گزارش پشت صحنه از برنامه «عصر» به طبقه 3 هدایت می‌شویم. انتهای راهرو ورودی استودیوی برنامه «عصر» است. وارد اتاق رژی شده و به سمت استودیوی اصلی هدایت می‌شویم. استودیو تاریک است و به زحمت و با نور تلفن همراه و ال‌ای‌دی‌های واقع در این استودیو می‌توان مسیر حرکت را پیدا کرد.

**دکور برنامه «عصرانه» در مجاور برنامه «عصر»

سمت راست ورودی استودیو زمینی با کفپوش لمینت است که دکور برنامه «عصرانه» در آن قرار دارد. سه پنجره چوبی، یک میز سرتاسری که سه کامپیوتر شخصی روی آن قرار دارد، کتابخانه، دو میز کوچک به همراه چندین صندلی، تحریریه خبر در برنامه «عصرانه» که موضوعی درباره مطبوعات و رسانه دارد را تشکیل می‌دهند، اما سمت چپ این سالن نسبتا بزرگ دکور برنامه «عصر» است. چهار دوربین HD دورتادور این دکور تعبیه شده است و در مرکز فضای سیاه، یک میز و دو صندلی قرار دارد. کنار میز و صندلی‌ها ال‌ای‌دی با طرح محراب و پشت دکور ال‌سی‌دی برای پخش میان‌برنامه‌ها قرار دارد.

**طالب زاده و کرمی تحقیق‌های نهایی را انجام می‌دهند

ساعت از 16 گذشته که متوجه می‌شویم نادر طالب‌زاده طراح، کارشناس و مجری برنامه «عصر» به همراه علی کرمی (مهمان این قسمت از برنامه) وارد ساختمان شبکه افق شده‌اند. به طبقه دو و اتاق فکر برنامه «عصرانه» می‌رویم. طالب‌زاده در بدو ورود به همراه مهمان خود  مشغول تحقیق‌های پایانی و هماهنگی برای میان‌برنامه‌ها می‌شوند. این فضا متعلق به اتاق فکر برنامه «عصرانه» است که امروز عوامل تولید برنامه «عصر» در آن مستقر شدند. طالب‌زاده به همراه کرمی پشت مونیتور قرار گرفته و به یکی از همکاران خود درباره بخشی از مستندهایی راجع به پتوهای آلوده به ویروس برای نسل کشی سرخپوستان نکاتی را مطرح می‌کنند و از او می‌خواهد تا تعدادی از این تصاویر را در اختیارشان قرار دهد.

 

**نعمت اللهی: «فاجعه منا» و «بیوتروریسم» موضوع‌های برنامه امروز

سیدحامد نعمت‌اللهی مسئول نظارت محتوایی برنامه عصر که در اتاق فکر برنامه «راز» نیز با طالب‌زاده همراه بوده است با اشاره به گروه محتوایی این برنامه می‌گوید: برای شکل‌گیری برنامه «عصر» اتاق فکری داریم که من به همراه آقای طالب‌زاده و محمدی‌نژاد افراد حاضر در این اتاق فکر هستیم.

وی ادامه می‌دهد: برای کامل‌تر شدن برنامه‌ای که قرار است امروز بخش گفت‌وگوهای آن ضبط شود، دو روز پیش به همراه گروهی که نام بردم در منزل آقای طالب‌زاده جلسه‌ای داشتیم، چرا که برای خاصه این موضوع نیازی به تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه داشتیم.

نعمت‌اللهی در ادامه می‌گوید: طبق روال سابق امروز نیز قرار است دو قسمت از بخش گفت‌وگوهای برنامه «عصر» مقابل دوربین رود. بخش اول درباره موضوع «بیوتروریسم» و بخش دوم درباره «فاجعه منا» خواهد بود. تا به حال در برنامه عصر دو قسمت با محوریت «بیوتروریسم» صحبت کردیم و برنامه‌ای که قرار است در بخش دوم ضبط شود، به موضوع «سیاه‌زخم و ویروس فان وکس» می‌پردازد. برنامه‌ای که موضوع «بیوتروریسم» دارد در تاریخ 25 شهریور و برنامه با موضوع «فاجعه منا» اول مهر از شبکه افق پخش خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد:‌ برنامه‌ای که با محوریت فاجعه منا روی آنتن خواهد رفت در حضور شاهد عینی اتفاقی که برای آقای رکن‌آبادی افتاد را بررسی می‌کند. ساختار برنامه به گونه‌ای است که بعد از ضبط گفت‌وگوها گروه گزارشگر تصمیم می‌گیرند تا گزارش‌هایی را برای پخش در بین گفت‌وگوها تولید کنند.

 

**پخش تصاویر شهید احمد حاتمی قبل از شهادت در حادثه جرثقیل

حدود یک ساعت است که طالب زاده به همراه اعضای اتاق فکر برنامه مشغول انجام تحقیق‌هایی درباره موضوع امروز برنامه «عصر» هستند. بخشی از تصاویر ضبط شده توسط شهید احمد حاتمی که در فاجعه سقوط جرثقیل بر روی زائرین بیت‌الله الحرام شهید شده بود، روی مونیتور در مقابل طالب زاده به نمایش درمی‌آید. بخش دیگری از تحقیق‌هایی که طالب‌زاده قبل از قرار گرفتن مقابل دوربین انجام می‌دهد، مربوط می‌شود به قسمتی از برنامه «راز» که حین برنامه با فردی درباره تخریب اماکن مقدس تاریخی توسط آل‌سعود صحبت می‌کرد.

**طالب زاده: نیمی از سوژه‌ها،‌ دغدغه ذهنی خودم است

نادر طالب زاده مجری برنامه «عصر» در گفت‌گویی با فارس درباره برنامه خود می‌گوید: هم اکنون روزهای پایانی برنامه «عصر» را می‌گذرانیم و هنوز مشخص نیست که چه زمانی فصل بعدی برنامه را کلید زنیم، چراکه به تحقیق‌های فراوانی نیاز داریم.

 

وی ادامه می‌دهد: تا به حال برنامه‌های بسیاری داشتیم که خودم آنها را دوست داشته‌ام و همچنین مخاطبان با آن ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. اما در این میان نیمی از سوژه‌هایی که مقاب دوربین می‌روند، ماحصل دغدغه‌های ذهنی خودم است که پرورانده می‌شود.

**حضور مهمان در اتاق گریم

بعد از دقایقی که تحقیق‌های کرمی و طالب‌زاده به نتایج خوبی می‌رسد، کرمی به همراه یکی از افراد گروه به اتاق گریم می‌رود، اما طالب‌زاده به دلایل شخصی که هیچ کسی نمی‌داند هیچ‌گاه قبل از برنامه‌هایش گریم نمی‌شود. در همین حین طالب‌زاده از فرصت استفاده کرده و تا زمانی که گریم کرمی تمام شود در همان اتاق می‌ماند و تحقیق‌های خود را کامل می‌کند. ساعت حدود 17 را نشان می‌دهد که طالب‌زاده به همراه گروه برنامه به طبقه 3 و استودیوی برنامه «عصر» می‌روند.

 

**بررسی مکان دوربین‌ها توسط مسئولین صحنه

مسئولین صحنه پروژکتور، دوربین و سایر وسایل موجود در صحنه را چک می‌کنند. جای دوربین‌های HD کمی تغییر کرده و چند قدم عقب‌تر رفته است. دقایقی قبل از شروع ضبط مسئول نظافت ساختمان زمین سیاه رنگ این استودیو را طی می‌کشد تا هیچ گونه کثیفی در دوربین دیده نشود.

**طالب زاده و کرمی در مقابل یکدیگر

طالب‌زاده و کرمی در دو سمت میز و درست روبروی یکدیگر می‌نشینند و مسئول صحنه میکروفن‌های آنها را روی لباسشان وصل می‌کند. دو لیوان آب، تعدادی برگه که همه به زبان انگلیسی است و همچنین یک دستگاه کامپیوتر شخصی روی میز قرار دارد.

**پخش تصاویر و سندها روی ال ای دی

قرار بر این است تا تصاویر حاوی اسناد پزشکی و تحقیقاتی که درباره بیوتروریسم انجام شده در خلال برنامه روی صفحات ال‌ای‌دی نشان داده شود. همچنین میان برنامه‌ها نیز روی ال‌سی‌دی پشت سر مجری نمایش داده خواهد شد. قبل از شروع برنامه طالب‌زاده و کرمی مدت زمان زیادی را با یکدیگر درباره موضوع برنامه گفت‌وگو می‌کنند و بعد از مدتی طالب‌زاده به همکاران حاضر در صحنه برای شروع ضبط اعلام آمادگی می‌کند.

**آغاز ضبط با اعلام طالب زاده/ کات دادن کارگردان به دلیل زنگ خوردن تلفن همراه

ساعت دقایقی به 17 را نشان می‌دهد که ضبط با اعلام سه دو یک کارگردان آغاز می‌شود. نعمت‌اللهی پشت یک لب‌تاپ نشسته و منتظر است تا به موقع و در خلال بحث برخی مستندها را روی ال‌ای‌دی پخش کند. ضبط شروع می‌شود و دقایقی می‌گذرد، اما به علت مشکلی که در سیستم نورپردازی وجود دارد و همچنین زنگ خوردن تلفن همراه یکی از عوامل، کات داده می‌شود.

**پخش همزمان تصاویر با صحبت‌های مجری

کرمی درباره اهدای پتو به سرخپوستان می‌گوید که آمریکایی‌ها این حرکت را برای بیمار کردن سرخپوست‌ها انجام داده‌اند. همینطور که کرمی و طالب‌زاده مشغول صحبت هستند به صورت همزمان تصاویری مرتبط با این مطلب از ال‌سی‌دی‌ها پخش می‌شود. طالب‌زاده درباره حج خونین و جمله امام خمینی (ره) که گفته بودند به خاطر جنایتی که آل‌سعود در حج خونین انجام داد هیچ گاه از آنها نمی‌گذرم، صحبت می‌کند.

وی درباره ویروس فان‌وکس ادامه می‌دهد: فان به معنی خوشی‌ است و این در اصل خوشحالی غربی‌ها را از حال بد زائران مسلمان نشان می‌دهد. زائرانی که به حج می‌روند با نوشیدن آب زمزم که سرشار از آرسنیک است دچار بی‌حالی می‌شوند و فقط نیرویی که از سمت خداوند به آنها داده شده باعث سرپا نگه داشتن آنها می‌شود، اما در کل می‌بینیم که حال خوشی ندارند.

طالب‌زاده از خاطره خود به سفر حج می‌گوید و از مسئولیتی که بر گردنش تا به امروز بوده صحبت می‌کند.

 

**بناهای موجود در عربستان و مشکلی که در همه آنها وجود دارد

بخش بعدی برنامه اختصاص پیدا می‌کند به بناهایی که در عربستان وجود دارد. طالب‌زاده با اشاره به برنامه «راز» که خود کارشناس و مجری آن نیز بود، می‌گوید: محل تولد حضرت زهرا (س) را به فضایی که کاملا سرشار از بی‌حرمتی است، تبدیل کردند. حتی در برنامه بعدی‌مان قصد داریم دیالوگی از فرد وهابی حاضر در مکه پخش کنیم که می‌گوید اگر می‌توانستیم خانه کعبه را هم خراب می‌کردیم!

کرمی می‌گوید: شاید حرف‌هایی که الان گفته می‌شود 20 سال بعد ثابت شود. جالب است بدانید تا کیلومترها بعد از برج ایفل، ساختمان واتیگان و ... هیچ بنا و ساختمانی بلندتر از آن بناها اجازه ساخته شدن ندارند، اما این در شرایطی است که دور تا دور خانه کعبه را بناهای بلندتر از آن فرا گرفته است!

کرمی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد آنها در طولانی‌ مدت وعده‌هایی را در سر می‌پرورانند و اگر حج خونین اتفاق نمی‌افتاد و بعد از آن فاجعه منا به وقوع نمی‌پیوست بسیاری از صحبت‌ها گفته نمی‌شد. آمریکایی‌ها در حال حاضر به دنبال سندسازی هستند و می‌خواهند پرونده سنگینی را برای ما باز کنند.

**کرمی: نمی‌گذارند در اینباره حرفی بزنیم!

وی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی مبارزه با تروریسم است، می‌گوید: وظیفه ما این است که علاوه بر افشاگری مراقب وضعیت کنونی و آینده خود باشیم. سؤال من این است که چرا مسئولین کشورهای مسلمان سکوت کرده‌اند و هیچ چیزی در اینباره نمی‌گویند؟! حتی جمهوری اسلامی ایران به من می‌گویند حرفی در این باره نزنید. چندی پیش یکی از اساتید دانشگاهی به نامی در ایران طی تماسی از وقوع چنین موضوعی اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد که در نوبه خود برایم جالب بود.

گفت‌وگوهای بین طالب‌زاده و کرمی آنقدر برای حاضرین در استودیو جذابیت دارد که همه سراپا گوش شده‌اند و در سکوت کار خود را انجام می‌دهند.

 

**پایان صحبت‌های طالب زاده و کرمی

صحبت‌های مجری با مهمان به دقایق پایانی خود نزدیک می‌شود و طالب‌زاده به همراه کرمی با دوربین و مخاطبان خداحافظی می‌کنند.

 

بعد از پایان ضبط برنامه مسئولین صحنه میکروفن‌ها را از روی لباس طالب‌زاده و کرمی جدا می‌کنند. طالب‌زاده و کرمی عکس یادگاری گرفته و در حالیکه رضایتی از بحث‌های بوجود آمده در برنامه دارند در اینباره با یکدیگر صحبت کرده و همراه با مستندهایی که در دست دارند از استودیو خارج می‌شوند. کرمی که دیگر در این ساختمان کاری ندارد، به پارکینگ می‌رود و با همراهی طالب زاده با وسیله شخصی خود از شبکه افق خارج می‌شود.

اما طالب زاده به همراه اعضای اتاق فکر برنامه «عصر» به اتاق برنامه «عصرانه» می‌روند تا برای ضبط قسمت بعدی برنامه که حدود یک ساعت دیگر است آماده شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار