سخنان جدید وزیر صنعت درباره لزوم واردات متخصص برای فعال کردن بخش صنعت کشور، حرف جدیدی نیست، اما بیانگر تفکر مدیران تکنوکراتی است که سه دهه است بر سر کارند و مایه عقب‌ماندگی اقتصاد کشور شده‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۶۸۶۴
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، به تازگی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت یازدهم با بیان اینکه برای فعال شدن صنعت باید متخصص به کشور وارد کنیم، گفته است: برای فعال شدن باید متخصص وارد کشور کنیم و در این صورت حتی یک نفر بیکار نیز نخواهیم داشت.


نعمت‌زاده سال گذشته نیز سخنان مشابهی را گفته بود. ۲۸ مهر ۱۳۹۴ وزیر صنعت با بیان "در اقتصاد نیز نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم" گفته بود: همان‌طور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.  
 
دو سال پیش هم اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی و رئیس مناطق آزاد در دولت یازدهم، در اظهاراتی تاریخی گفته بود:  اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.
 
این نوع اظهارات مسئولان دولت یازدهم که مصداق «ما نمی‌توانیم» است، کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است. شاکله اقتصاد مقاومتی بر «ما می‌توانیم» بنا نهاده شده است اما امثال نعمت‌زاده و ترکان که به تکنوکرات بودن خود می‌بالند، کاملا خلاف جهت شنا می‌کنند.
 
* کنایه رهبری به تکنوکرات‌ها

اتفاقا سه سال پیش در ابتدای سال 1392 رهبر معظم انقلاب اسلامی کنایه سنگینی به تکنوکرات‌ها و مبلغان ما نمی‌توانیم انداختند.

رهبر انقلاب در سخنانشان در حرم مطهر رضوی در اول فروردین 1392 فرمودند: «من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر میشود؟! بله، میشود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا میکنند. بله، تحریمها اثر گذاشت، منتها نه آن اثری را که دشمن میخواست.»

كنايه سنگين رهبر انقلاب به "تكنوكرات‌ها" و رويكرد دائمي آنها در وابستگي به غرب و الگو قرار دادن كشورهاي غربي در زمينه پيشرفت‌هاي فني و صنعتي بدون توجه به روح انقلاب اسلامي، يكي از محورهاي مهم و اساسي سخنراني ايشان در حرم رضوي سال 1392 بود.

تذكر جدي و تاريخي رهبر انقلاب نسبت به رويكرد فكري و اجرايي افراد موسوم به تكنوكرات و "آيه ياس خواندن" هميشگي آنان از اينكه با تفكر انقلابي و اسلامي نمي‌توان به يك كشور پيشتاز و الگو در جهان تبديل شد و براي دستيابي به اين جايگاه، ناچار به پيروي از غربي‌ها و الگو قرار دادن آنها در پيشرفت‌هاي مادي و تكنولوژيك هستيم، در حالي مطرح شد كه دوران رياست جمهوري اكبر هاشمي رفسنجاني كه از آن با نام "دوران سازندگي" ياد مي‌شود، به عنوان نماد روي كار آمدن تكنوكرات‌ها در ايران ميان مردم و فعالين سياسي مشهور است و دولت یازدهم نیز به علت سر کار آوردن همان مدیران، به عنوان ادامه دولت سازندگی شناخته می‌شود.
 
با اين حال، حتي انتقادات شديد رهبر انقلاب از رويكرد خالي از روحِ انقلاب اسلامي در دوران سازندگي هم نتوانسته برخي از مسئولان اجرايي كشور را از پيگيري آن رويكرد اشتباه، باز دارد؛ تا جايي كه مسئولان دولت فعلی صراحتا خود را يك تكنوكرات مي‌نامند و اين مساله را يكي از افتخارات خود نيز عنوان مي‌كنند.

مثلا ترکان در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که حذف تکنوکرات‌ها در دولت احمدی‌نژاد، خیانت به کشور بوده است!
منبع: مشرق
ارسال نظرات