خبرهای داغ:
عربستان سعودی به منظور کاهش تنش میان روابط خود و آلمان تصمیم به تعطیلی آکادمی ملک فهد در این کشور گرفته است.
کد خبر: ۸۷۳۶۷۹۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از دویچه وله، آکادمی ملک فهد در شهر بن آلمان که تأمین مالی آن بر عهده عربستان است تا پایان سال جاری میلادی تعطیل خواهد شد.

 

این خبر را سفارت عربستان سعودی به روزنامه "تاگس‌اشپیگل" آلمان اعلام کرد. به موجب این گزارش، ساخت یک مدرسه سعودی با همین نام در برلین نیز متوقف شده است. به گفته دیپلمات‌های عربستان، این تصمیم به ویژه با اصلاحاتی در ارتباط است که محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان در سند چشم‌انداز 2030 اعلام کرده است.


چندی است که میان آلمان و عربستان بر سر مدرسه ملک فهد در بن تنش به وجود آمده است. مقام‌های دولتی آلمان در سال 2003 این مدرسه را به آموزش "بنیادگرایی اسلامی" متهم و تهدید کردند که جواز آن را لغو خواهند کرد.

 

دیپلمات‌های عربستان می‌گویند، محمد بن سلمان خود تصمیم به بستن این مدرسه گرفته است. بر این مبنا، معاون ولیعهد عربستان اعلام کرده که این تصمیم یکی از مهم‌ترین خواست‌های دولت در ریاض است. جوان‌های سعودی باید بهترین آموزش و پرورش را دریافت کنند. تنها از این طریق است که اقتصاد عربستان سعودی خواهد توانست مطابق سند چشم‌انداز 2030 در روزگار بدون صادرات نفت نیز وارد رقابت‌های بین‌المللی شود.

 

همچنین گفته شده که چون آلمان دارای "یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان است" و عربستان سعودی می‌تواند از آن بیاموزد، دولت ریاض لزومی به ادامه کار مدرسه ملک فهد در آلمان نمی‌‌بیند.

 

آینده ساختمان

برنهارد فون گرونبرگ، نماینده حزب سوسیال‌دمکرات در مجلس آلمان می‌گوید، شهر بن در حال حاضر با دو چالش روبروست؛ نخست این‌که دانش‌آموزان این مدرسه باید کی و در کجا آموزش ببینند و دوم این‌که بر سر این ساختمان در خیابان مال‌ویتس چه خواهد آمد. زیرا این ساختمان نباید مانند سفارت سابق عربستان سعودی برای سال‌ها خالی بماند.

 

گرونبرگ دو پیشنهاد طرح کرده و می‌گوید این پیشنهادها را در گفت‌وگو با سفارت عربستان در برلین نیز مطرح کرده است. اولین پیشنهاد این است که این ساختمان به مرکز علوم تبدیل شود و در آن نشست‌هایی از سوی عربستان تشکیل شود و نیز مراسمی درباره بیابان‌زایی و آبرسانی در خاور میانه. و دومین پیشنهاد این است که این ساختمان مرکزی شود برای گفت‌وگو در باره اسلام.

 

گرونبرگ با بیان این‌که با ایمن مازیک، رئیس شورای مسلمانان در آلمان صحبت کرده گفت، مازیک پیشنهاد داد که مسئولیت این مرکز باید بر عهده یک یا چند اتحادیه بزرگ مسلمان قرار گیرد و نه تنها یک گروه مسلمان.

ارسال نظرات
پر بیننده ها